AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 09:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 17. Aug 2015 21:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Har en "blind spot" hvor motoren nesten ikke får drivstoff iht A/F bredbånds instrumentet. (Det er mao. ikke det at han drukner.)

Forgasseren er en 650 CFM dobbelpumper. Kjøpt ny. Har justert tomgangskretsen litt magrere, men den er fortsatt fet nok.
primærkretsen er litt fet, men har tenkt å justere den senere. Den er uansett ikke så fet at det noe problem.
Motoren er en 350 small blokk Chevrolet med snill kam. Har justert tomgangen ned til ca 700 omdr og da går den svært pent og jevnt.

Bilen er gearet slik at jeg kjører mye på lave turtall 1000-1500 omdr.

Problemet oppstår når jeg gir litt på fra lavt turtall, f.eks ut i et kryss. Da vi den stoppe, og AF instrumentet viser at den nesten ikke får drivstoff.
Under og over dette punktet går den helt perfekt.
Er det en justering hvor man kan få tomgangskretsen og primærkretsen til å overlappe mer? Virker for meg som det er problemet.

Tidligere hadde jeg litt høy tomgang på 11-1200 omdr, og da merket jeg ikke noe til problemet, men det skulle ikke være nødvendig å ha så høy tomgang på en så original motor?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Aug 2015 23:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Høres ut som du har feil Power valve. Måler du vakuumet kan du regne ut hvilken valve du skal ha. Fort gjort å skifte.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Aug 2015 11:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ok. Skal sjekke, men vil tro den har nr 65, siden det er standard.
I så fall er det korrekt størrelse.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Aug 2015 17:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Den har Power valve 65, og med det høye vakuumet motoren har, er 6,5 korrekt størrelse.
Så feilen må ligge et annet sted.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Aug 2015 18:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Er det verre eller bedre når den er kald ?
Hvis den er verre så får den for lite fuel som du sier.
Mager blanding på lambda måleren kan også være at gnisten blir borte, eller at blandingen er så feit at pluggen ikke klarer å tenne.
Men hvis vi nå tar utgangspunkt i at du har mager blanding som måleren sier.

Det du må finne ut er hvilke kretser som er i bruk når problemet med mager blanding oppstår.
Du sier den er feit på tomgang, det er fint rundt 13:1 må nesten til for at tomgangen skal bli ganske stabil.
Rett over dette området så er transition kretsen, ca 1000-2400rpm ved jevn cruising. Den justeres vanskelig på dobbelpumper. Men det er mulig. Enten ved å justere idle feed restrictor (IFR), eller bytte Idle Air Speed (IAB).
Gjorde et kjapt google søk og fant den linken her men er ikke sikker på om den er noe bra. "Tuner" er nå ihvertfall en mann som har veldig oversikt på Holley gassere og har skrevet endel annet jeg har lest og skriver smart og bra.
http://www.speedtalk.com/forum/viewtopi ... =1&t=27820

Dersom problemet ikke gjelder ved stabil gass men akkurat når du dytter gasspedalen inn og vare ca 1-2sekund for så å stabilisere seg er problemet 99% akspumpe, og at den trenger en annen kam. Ikke begynn med forskjellige squirtere og 50cc pumpe osv. Kjøp deg et isåfall et kamkit fra Holley, og begynn å teste ut. De kommer i forskjellige farger og for deg som har bredbåndslambda så blir det en kvel med fikling for så og finne en ganske perfekt egna kam.
Litt vanskelig å se utifra det du skriver men jeg holder en knapp på at det er snakk om feil akspumpekam i ditt tilfelle.

Ikke uvanlig at Holley`er er satt opp med litt for lite akspumpe, og litt for feit cruising.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Aug 2015 18:52 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Det er kanskje litt verre når den er kald, men omtrent like ille hele tiden, og det er som sagt kun på svært lavt turtall.
Står jeg og putrer på tomgang, må jeg være hårfin akkurat i det jeg begynner å trykke inn gasspedalen, ellers går lambdaen på 18:1 og så stopper motoren. Eller den våkner plutselig til liv igjen med et brøl.
Dette skjer uansett om det er belastning på motoren eller ikke.

Og tomgangen i seg selv er kjempefin, så den er det ikke noe i veien med.

Kjører jeg f.eks på 1500 omdr. og tråkker hardt på gassen, så går det helt fint.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Aug 2015 21:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Høres ut som aks pumpe kam må byttes.
Hva er lambda verdien på tomgang ?

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Aug 2015 07:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ligger på rundt 12-13:1
Burde sikkert vært lavere den også..?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Aug 2015 12:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
12-13:1 er helt kurant. Ned mot ti så kan det bli problemer med nedsota plugger så det er ikke bra heller.
Holder fortsatt en knapp på at akspumpekam-forskning er veien å gå.
Få en kam som spruter fra tomgang, og sørg for at det er minimalt med slakk mellom justeringbolten og vippe armen til akspumpa.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Aug 2015 14:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker for info.

Som svar på samme spørsmålet på et amerikansk forum foreslås det at de to små "transfer slots" åpningene vises for mye og at forgasseren bør løsnes og snus for å justere primærspjeldet.
Men forgasseren er ny og uskrudd, og siden transfer slots'ene skal vises like mye uansett øvrige justeringer, vil jeg jo tro dette var korrekt satt opp fra fabrikk?

Har også blitt foreslått at det skyldes tenningen. Har ingen andre indikasjoner på at tenningen er veldig feil. Motoren er lettstartet og fin.
Husker ikke helt hvor mye vi satte tenningen til da vi justerte den.
Driver å knoter med mye annet akkurat nå, men når jeg får tid skal jeg sjekke intial- og total tenningen også.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support