AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 08:22

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Morgengåte
InnleggSkrevet: Tir 23. Sep 2014 08:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Hva lever sitt eget liv om morgenen og avgjør om du rekker jobben i tide eller ikke?




Harley'en! Og Dodge'n! :)
Harley'en er unnskyld, han er ikke veldig glad i temperaturer under 5-6 grader, men Dodge'n har lagt seg til en spesiell uvane. Til vanlig fungerer prosedyren med tre fulle pump på gassen og forhøyet tomgang etter start i ca 2 minutter. Har nå opplevd et par ganger veldig sporadisk at at bilen er helt død tenningsmessig ved start om morgenen (senest for 2 timer siden), hvor starteren drar rundt lett som bare det og bilen ikke har antydning til liv ellers.
Kan legge med at forrige gang dette skjedde forsøkte jeg litt senere på dagen å få start , hvor symptomene var de samme. Helt til jeg slapp nøkkelen tilbake fra starterpunktet. Da startet bilen momentant o.O
Har noen en idé om hva dette kan være?

Morgengåten:Bilde
1975 Ramcharger med 318 og elektronisk tenning.

:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Ons 24. Sep 2014 09:32 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Ja, tenningsmodulen (icm) er min hovedmistenkte. Den leverer strømmen til "start" på coilen, og slår over til "run" når du slipper nøkkelen.
Ikke alltid at de fungerer, som de skal. ny koster ca. 317,- på sarpsborg motor

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Ons 01. Okt 2014 20:57 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Etter en liten time med feilsøk i dag kan det virke som du har rett Mr.Wolf :)
Har spenning til tenningsmodul og til coil, liv i kamføler og gjennomgang i coil og ledningsnett, men ingen signal for coil minus.
Ringer NBK og Sarpsborg i morgen :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Tor 02. Okt 2014 00:05 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Leste meg opp litt mer rundt målinger på ECM. Eneste jeg fant av målinger man kan gjøre på selve ECM-uniten er å ohm'e mellom stikker 5 og jord (batteri minus).
Om det ikke var gjennomgang kunne det være dårlig jordet, og man skulle da forsøke å tighte festeskruene til ECM. Om det da fortsatt ikke er gjennomgang konkluderes det med defekt ECM.
Når jeg målte dette da ECM var montert i bil, hadde jeg gjennomgang mellom stikker 5 og jord. Betyr dette at ECM er i orden, eller kan det fortsatt være andre defekter i ECM, man får bare ikke målt det vi stikkerne?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Tor 02. Okt 2014 05:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Det kan også være den lille fordelingsboksen som noen biler har. Kompisen min hadde samme problem på 68 chargeren sin. Viste seg å være en liten del på torpedoveggen som sørger for full 12v til coilen under oppstart, og 9v ved vanlig kjøring for at ikke coilen skal gå varm. Sorry men jeg klarer bare ikke å huske hva den het. Den var hvit og satt enten under dashen eller på torpedoveggen. Bør klare å finne den om du følger ledninger fra coilen.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Tor 02. Okt 2014 05:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hvis den er gåen så er den i ditt tilfelle gåen i startmodus full 12v til coil, og må måles når du kinner. Men den andre kursen virker og mest sannsynlig er det derfor du får start av og til når du slipper nøkkelen.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Tor 02. Okt 2014 09:51 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Hvis dere tenker på den hvite formotstanden med 4 kontaktpunkter som sitter montert ved side av ECM'en, så er den målt med riktige verdier som resultat.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Sv: Morgengåte
InnleggSkrevet: Tor 09. Okt 2014 18:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Bilde

Takk mr.Wolf ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Morgengåte
InnleggSkrevet: Lør 11. Okt 2014 11:32 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Bare hyggelig. nå venter jeg på samme del fra usa!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support