Buick-riviera skrev:
Har et spørsmål ang. fortenning ved tomgang jeg. Lang historie kort:
Buick 430, original motor, plukket delvis ned og fått nye pakninger osv. i vår, HEI-fordeler og overhalt rochester quadrajet. Den originale fordeleren var original, men bygd om til Pertronix elektronisk tenning for sikkert 18 år siden. I shopmanualen står det at den skal ha 2,5 grad fortenning ved tomgang, og at det gir en total tenning på 28-32 grader. Jeg målte dette med en "dialback" tenningslampe og fant ut at fordeleren hadde ca. 30 grader avansering og ga da ca. 32,5 grader total tenning.
I HEI fordeleren min gir vektene 22 grader, og jeg har nå satt fortenningen til 10 grader på tomgang, altså 32 grader total tenning. Bilen går fint under kjøring, veldig lett (justerbar vacuum på klokka, har maks/lettest her, men porta vacuum på forgasser), pluggene ser fine ut, den bruker ikke mye bensin, men jeg er ikke fornøyd med tomgangen. Den puffer liksom litt på tomgang, og eksoslukten er strammere enn før på tomgang. Jeg har ca. 20 HG vacuum på tomgang ved 750 omdreininger. Bør jeg bakke av litt fortenning på tomgang, kanskje til 6-8 grader for å få den bedre? Så får jeg evt. heller skifte noen vekter/fjører i fordeleren for å få total tenning til ca 32-36 grader?
Vakum skal kobles til under gasspjeld, "uporta" innsugvakum og utslaget på kanna må begrenses til 10-12 grader om det skal fungere etter hensikt. Tynnere blanding (tomgang/cruise) må ha mer fortenning.
Vedlegg:
vacuum_chart red.jpg [ 28.16 KiB | Vist 17553 ganger ]