AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 14. Aug 2015 19:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Buick-riviera skrev:
Har et spørsmål ang. fortenning ved tomgang jeg. Lang historie kort:

Buick 430, original motor, plukket delvis ned og fått nye pakninger osv. i vår, HEI-fordeler og overhalt rochester quadrajet. Den originale fordeleren var original, men bygd om til Pertronix elektronisk tenning for sikkert 18 år siden. I shopmanualen står det at den skal ha 2,5 grad fortenning ved tomgang, og at det gir en total tenning på 28-32 grader. Jeg målte dette med en "dialback" tenningslampe og fant ut at fordeleren hadde ca. 30 grader avansering og ga da ca. 32,5 grader total tenning.

I HEI fordeleren min gir vektene 22 grader, og jeg har nå satt fortenningen til 10 grader på tomgang, altså 32 grader total tenning. Bilen går fint under kjøring, veldig lett (justerbar vacuum på klokka, har maks/lettest her, men porta vacuum på forgasser), pluggene ser fine ut, den bruker ikke mye bensin, men jeg er ikke fornøyd med tomgangen. Den puffer liksom litt på tomgang, og eksoslukten er strammere enn før på tomgang. Jeg har ca. 20 HG vacuum på tomgang ved 750 omdreininger. Bør jeg bakke av litt fortenning på tomgang, kanskje til 6-8 grader for å få den bedre? Så får jeg evt. heller skifte noen vekter/fjører i fordeleren for å få total tenning til ca 32-36 grader?






Vakum skal kobles til under gasspjeld, "uporta" innsugvakum og utslaget på kanna må begrenses til 10-12 grader om det skal fungere etter hensikt. Tynnere blanding (tomgang/cruise) må ha mer fortenning.

Vedlegg:
vacuum_chart red.jpg
vacuum_chart red.jpg [ 28.16 KiB | Vist 17301 ganger ]

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Aug 2015 10:37 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 12. Okt 2010 12:53
Innlegg: 127
Bosted: Gjøvik
PaleRider skrev:
Buick-riviera skrev:
Har et spørsmål ang. fortenning ved tomgang jeg. Lang historie kort:

Buick 430, original motor, plukket delvis ned og fått nye pakninger osv. i vår, HEI-fordeler og overhalt rochester quadrajet. Den originale fordeleren var original, men bygd om til Pertronix elektronisk tenning for sikkert 18 år siden. I shopmanualen står det at den skal ha 2,5 grad fortenning ved tomgang, og at det gir en total tenning på 28-32 grader. Jeg målte dette med en "dialback" tenningslampe og fant ut at fordeleren hadde ca. 30 grader avansering og ga da ca. 32,5 grader total tenning.

I HEI fordeleren min gir vektene 22 grader, og jeg har nå satt fortenningen til 10 grader på tomgang, altså 32 grader total tenning. Bilen går fint under kjøring, veldig lett (justerbar vacuum på klokka, har maks/lettest her, men porta vacuum på forgasser), pluggene ser fine ut, den bruker ikke mye bensin, men jeg er ikke fornøyd med tomgangen. Den puffer liksom litt på tomgang, og eksoslukten er strammere enn før på tomgang. Jeg har ca. 20 HG vacuum på tomgang ved 750 omdreininger. Bør jeg bakke av litt fortenning på tomgang, kanskje til 6-8 grader for å få den bedre? Så får jeg evt. heller skifte noen vekter/fjører i fordeleren for å få total tenning til ca 32-36 grader?







Vakum skal kobles til under gasspjeld, "uporta" innsugvakum og utslaget på kanna må begrenses til 10-12 grader om det skal fungere etter hensikt. Tynnere blanding (tomgang/cruise) må ha mer fortenning.
----------------------------------------------------------------------------------
Med vacuum fra manifold får jeg altfor mye fortenning på tomgang. Noe særlig mer enn 12-14 grader på tomgang og motoren begynner å vibrere. Med manifold vacuum får jeg nærmere 25-28 grader fortenning på tomgang. Altfor mye for en original 430. Eneste forskjellen på porta vacuum og manifold er at vacuumet er stengt på tomgang, ved den minste berøring på gassen/spjeldene er vacuumet det samme som manifold på motoren. Har ikke tenningsbank under kjøring.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Sep 2015 14:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
..

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support