En ting er at dette er god grunnleggende info for de som kjører med HEI fordeler, som det står i overskriften, men det gjelder også som god informasjon om hvordan et tennigssystem virker generelt. Jeg anbefaler at overskriften får et komma etter HEI!
Det er ikke bare GM-eiere som kjører med HEI, jeg har en 4-pin HEI tenningsmodul til SlantSixen min, modifisert tenningskurve med andre fjærer, rotor med forlenget spiss, fordelerlokk med kontakter i kobberlegering (mange nye billiglokk bruker aluminium), en standard Ford e-core coil, og Magnecor pluggledninger. Himmelvid forskjell fra original Mopar med ballastmotstand på torpedoveggen! En HEI-modul anbefales som opgradering på alle biler som kjører med gammelt elektronisk tenningssystem.
Grunnen til anbefalingen er at GM var nokså treige til å innføre elektronisk tenning, men da HEI-systemet omsider kom, var - og er - GMs versjon mye bedre enn de andre systemene. (rokkern: Fords er dessverre ganske elendige!
) En helt standard HEI-modul gir en stabil, god gnist langt opp i turtallregisteret. Sammen med en vanlig e-core type coil, dekkes nesten alle behov for en gatebil.
Her er et modifisert tenningssystem med en HEI modul, det anbefales i tillegg at det brukes et relé for strømforsyning direkte fra batteri e.l., med aktivering av reléet fra den opprinnelige tenningskretsen.
Her er en link til monteringsbraketten for en HEI modul. Den trenger en sk. 'heat sink' for å lede bort varme.
ACDELCO 10474610 heat sinkFor de som virkelig vil skeie ut og leke litt med HEI tenningsmoduler, anbefales det å ta en titt på de marine variantene, nærmere bestemt AC Delco Voyager og Mercury Thunderbolt. Der finnes det et utvalg av tenningsmoduler med innebygd tenningsforstilling med forskjellige kurver. De kan være et godt supplement hvis man ikke ønsker en vakuumklokke på fordeleren som gir så store utslag, f.eks. for en motor med vass kam som kan gi litt ustabilt vakuum. De finnes både som 4, 5, og 8-pin moduler. De er egentlig beregnet på fordelere med fast tenningspunkt, d.v.s. uten mekanisk- eller vakumstyrt fortenningsjustering, kanskje perfekt for en racemotor, men det er jo ikke noe hinder for å bruke dem med en vanlig fordeler. For ettermontering av en utvendig HEI tenningsmodul, spiller det ingen rolle om modulen er for en 6- eller 8 sylindret motor, den får jo uansett bare et signal fra fordeleren når den skal lage gnist.
Her er etpar linker, den nederste innholder tenningskurver:
http://wolfiesenterprises.com/Ignition%20_%20Distributor%20Parts.htmhttp://www.mtboats.com/mercuryignitionadvancemodules.htmlEt lite tips til de som fortsatt har problem med tomgangsinnstillingen på motorer med litt mere kam enn originalt, til tross for at tenningen er justert helt perfekt oppover i turtallet: PCV-ventilen som sitter på ventildekselet er justert inn for en standardmotor. Det kan hende den åpner på et feil vakuum eller ikke funker som den skal. Hvis den åpner på feil tidspunkt ved tomgang, gir den samme virkning som en skikkelig vakuumlekkasje, og kan påvirke både forgasseren og vakuumklokken til fordeleren. Sjekkes enkelt ved at slangen til den løsnes og plugges, eller at ventilen trekes ut av dekselet og plugges. Hvis tomgangen da endres, eller tilogmed stabiliserer seg, er ventilen defekt eller beregnet for en altfor snill motor. Bytt til en PCV-ventil fra en highperformance motor som kom med vass kam fra fabrikken, så er problemet løst.
Forøvrig har det jo helt siden vakuumklokkene på fordelerne kom, vært en debatt om det er best med 'manifold' vakuum eller 'ported' vakuum. Mopar bruker 'ported' vacuum, Ford har brukt begge, GM bruker vel stort sett 'manifold' vakuum. Valgene henger stort sett sammen med hvilke andre løsnnger fabrikantene har brukt for å møte forurensingskrav. For bedre effekt, forsøk begge, men husk å ta på tenkehetta først!