AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 05:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 26. Nov 2013 23:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Har sett de har HEI (gm) fordeler på summit. De er lette å jobbe på og har tenkt meg en sånn på ford fe390 motoren min. Men Ford folk rynker nok på nesen. Ekstern tenningsboks ala msd er ikke nødvendig.
Sikker noen ford fans som kan komme med gode råd på detta.
Vanlig med noen stikkflammer når motoren er kald, spesielt med feil tenning og mager blanding.
Syns gassern ser fin og rein ut, jeg hadde beholdt den og fiksa de småtinga som er. Holley gassere er lette å skru på og har få deler.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Nov 2013 00:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Sjekk bare at du får plass mot luftfilter. De HEI fordelerene er sabla store og tar opp masse plass fremfor luftfilteret.

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Nov 2013 11:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 24. Nov 2013 20:59
Innlegg: 11
Fint, har bestilt Quickfuel kit til gasseren fra Summit, så blir det noen kvelder med kosejobb :)

Har lest at disse er noe mer tørste enn Edelbrock..

Finnes det noen i Grenlandsområdet som evt kan bistå meg med justering når denne er skrudd sammen og montert?
Noen ting må læres fra scratch :)

_________________
Stian Lande


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Nov 2013 08:34 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
En ting er at dette er god grunnleggende info for de som kjører med HEI fordeler, som det står i overskriften, men det gjelder også som god informasjon om hvordan et tennigssystem virker generelt. Jeg anbefaler at overskriften får et komma etter HEI!

Det er ikke bare GM-eiere som kjører med HEI, jeg har en 4-pin HEI tenningsmodul til SlantSixen min, modifisert tenningskurve med andre fjærer, rotor med forlenget spiss, fordelerlokk med kontakter i kobberlegering (mange nye billiglokk bruker aluminium), en standard Ford e-core coil, og Magnecor pluggledninger. Himmelvid forskjell fra original Mopar med ballastmotstand på torpedoveggen! En HEI-modul anbefales som opgradering på alle biler som kjører med gammelt elektronisk tenningssystem.
Grunnen til anbefalingen er at GM var nokså treige til å innføre elektronisk tenning, men da HEI-systemet omsider kom, var - og er - GMs versjon mye bedre enn de andre systemene. (rokkern: Fords er dessverre ganske elendige! :( ) En helt standard HEI-modul gir en stabil, god gnist langt opp i turtallregisteret. Sammen med en vanlig e-core type coil, dekkes nesten alle behov for en gatebil.

Her er et modifisert tenningssystem med en HEI modul, det anbefales i tillegg at det brukes et relé for strømforsyning direkte fra batteri e.l., med aktivering av reléet fra den opprinnelige tenningskretsen.

Bilde
Her er en link til monteringsbraketten for en HEI modul. Den trenger en sk. 'heat sink' for å lede bort varme.
ACDELCO 10474610 heat sink
Bilde

For de som virkelig vil skeie ut og leke litt med HEI tenningsmoduler, anbefales det å ta en titt på de marine variantene, nærmere bestemt AC Delco Voyager og Mercury Thunderbolt. Der finnes det et utvalg av tenningsmoduler med innebygd tenningsforstilling med forskjellige kurver. De kan være et godt supplement hvis man ikke ønsker en vakuumklokke på fordeleren som gir så store utslag, f.eks. for en motor med vass kam som kan gi litt ustabilt vakuum. De finnes både som 4, 5, og 8-pin moduler. De er egentlig beregnet på fordelere med fast tenningspunkt, d.v.s. uten mekanisk- eller vakumstyrt fortenningsjustering, kanskje perfekt for en racemotor, men det er jo ikke noe hinder for å bruke dem med en vanlig fordeler. For ettermontering av en utvendig HEI tenningsmodul, spiller det ingen rolle om modulen er for en 6- eller 8 sylindret motor, den får jo uansett bare et signal fra fordeleren når den skal lage gnist.

Her er etpar linker, den nederste innholder tenningskurver:
http://wolfiesenterprises.com/Ignition%20_%20Distributor%20Parts.htm
http://www.mtboats.com/mercuryignitionadvancemodules.html

Et lite tips til de som fortsatt har problem med tomgangsinnstillingen på motorer med litt mere kam enn originalt, til tross for at tenningen er justert helt perfekt oppover i turtallet: PCV-ventilen som sitter på ventildekselet er justert inn for en standardmotor. Det kan hende den åpner på et feil vakuum eller ikke funker som den skal. Hvis den åpner på feil tidspunkt ved tomgang, gir den samme virkning som en skikkelig vakuumlekkasje, og kan påvirke både forgasseren og vakuumklokken til fordeleren. Sjekkes enkelt ved at slangen til den løsnes og plugges, eller at ventilen trekes ut av dekselet og plugges. Hvis tomgangen da endres, eller tilogmed stabiliserer seg, er ventilen defekt eller beregnet for en altfor snill motor. Bytt til en PCV-ventil fra en highperformance motor som kom med vass kam fra fabrikken, så er problemet løst.

Forøvrig har det jo helt siden vakuumklokkene på fordelerne kom, vært en debatt om det er best med 'manifold' vakuum eller 'ported' vakuum. Mopar bruker 'ported' vacuum, Ford har brukt begge, GM bruker vel stort sett 'manifold' vakuum. Valgene henger stort sett sammen med hvilke andre løsnnger fabrikantene har brukt for å møte forurensingskrav. For bedre effekt, forsøk begge, men husk å ta på tenkehetta først!

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Aug 2014 18:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Mer om HEI, tenningskurver, vakum osv...http://www.73-87.com/7387garage/drivetrain/hei.htm


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Aug 2014 12:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
70ht skrev:
Sjekk bare at du får plass mot luftfilter. De HEI fordelerene er sabla store og tar opp masse plass fremfor luftfilteret.


Stemmer, for store for 14" luftfilter så en "offset" baseplate for luftfilter blei løsninga for(d) meg

http://www.knfilters.com/racing/cuslids.htm

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 07. Okt 2014 11:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Mar 2012 10:56
Innlegg: 88
Bosted: Vennesla
Jeg har Crane cams 99600 Vacuum Advance kit installert i min HEI, og har slitt litt med å få det til å fungere skikkelig ihop med Manifold vacuum, søkte litt rundt og kom over denne infoen:
http://www.chevelles.com/forums/showthread.php?t=394889
Merk "Dave Ray" sine poster

_________________
72 Cheyenne Fleetside
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Jun 2015 21:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Har en stock HEI fordeler på min olds motor, idle timinga skal være mellom 18-20 og 34-36grader mellom 2800-3000 rundt der og rundt 50 total på min motor.

Stillte tenninga til 35grader med av vacum slangen såklart, og fikk rundt 20 på tomgang. Hat testa bilen først i dag men fra ca 2300rpm og litt oppover så hører jeg en slik svak metallisk raslelyd, men forsvinner i grunn på full gass oppover...

Fyllte ca 20l bensin først i sta og fyllte på en flaske med octab booster som skal forhindre pinging? Hva er pinging? Tenningsbank?

Begynte å lure på om dette var tenningsbank, men er ikke tenningsbanken veldig høylytt og som man drar en passe tung kjetting over en metall kant fks?

Har nå justert ned fra 20 til 16 graders fortenning på tomgang.. Men lyden kommer igjen liksom... Men når motor blir rust opp på tomgang og evt ligger fra 2-3000rpm hører jeg ingen ting i fra motor

Blandingsforholdene er fine i følge pluggene,, fin brunoransje farge..

Lurte på om noe var løst på eksosen som eksosklemme men alt er fast...

Har headers så hører litt puttrelyd under kjøring, ellers er eksosen veldig stille.. Så hører den metalliske raslinga er der enda.....


Tips? motor blei bygd av ett firma for noen år tilbake og gått lite etter det..
Og vist det er tenningsbank, bør jeg skifte fjærene i fordeleren til noen lettere?? Responsen er god, har stock converter, nesten 2t bil og orginal langtur utveksling.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 01:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Høres ut som tenningsbank ja. Vær forsiktig så du ikke blåser høl i et stempel.

Er den der på delgass og borte på fullgass?
Isåfall kan du prøve å stramme opp vakumklokka sånn at den gir mindre fortenning pr vakum. Kan også legge inn en begrensning slik at vakumklokka ikke får gitt så mange grader fortenning.
Kan godt hende det hjelper å feite opp blandinga litt også.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 08:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ja den kommer på delgass og forsvinner i grunn på full gass oppover, fikk ett tips å justere vacumklokka clockwise? men hvor mye er eg usikkerpå.

Ok, skal jeg bare justere tenninga opp igjen der den var og så justere vacumklokka litt etter litt under testkjøring?
Fant endeli ett bilde på nettet hvor på fordeleren den blir stillt, inni tuten på vacumklokka :P så slipper å demontere noe.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 11:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Begrensning på antall grader ved fullt vakum gjøres inni fordeleren med en "spacer"/skive på skruen til vakumklokka.
Inni tuten justerer man hvor mye vakum som må til for at vakumklokka skal bevege seg/gå av vakumutslaget. Kurven på vakumet vs grader i fortenning.

Så du har helt rett i at du kommer i mål med dette ved å justere i tuten, mest sannsynlig.
Kjør tenninga tilbake til sånn du hadde den først.
Still vakumenklokka helt i ene enden og beveg en halv runde av gangen. Kjør en tur, juster halv runde, kjør en tur juster etc.
Jeg pleier bare stoppe i veikanten og justere på samma kjøreturen.

Så gjør du det helt til tenningsbanken er borte, and you´re good to go !
Sikkert fint å legge inn en kvart runde som sikkerhetsmargin, hender det er litt kaldere i været, dårlig batch med bensin, ekstra varm motor osv.
Men for forbruket og responsen er det egentlig veldig fint å ligge helt på grensa.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 11:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Okei, høres lovende ut, fant igjen papiret for hei fordeleren og her står det om man skal gi mer vacum så skal man skru den mot klokka, og med klokka for å retarde advacen,gi mindre, hva skal jeg gjøre? Gi mer eller mindre vacum? :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 11:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
OldsEinart: Du får ikke det her til å fungere før du får redusert utslaget på klokka til typisk 10-12 grader.

Crane VACUUM TIMING LIMITER PLATE er saken, kjekt å ha noen sånne ligganes:


http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 12:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Har nå stillt klokka max begge veier til slutt, beste resultatet var når eg skrudde den helt inn mot klokka, kjentes ut som noe stramma seg vertfall. i papiret beskrives det som increase the advance.

Men veit ikkje eg.. men hører fortsatt bittelitt enda en del pådrag. Før kom det enda tidligere.. Er det fortsatt risiko å kjøre slik? Med mindre jeg er forsiktig med gassen? Vil det hjelpe å vri tilbake fordeleren litt igjen nå? Grunnen til at eg ville fiksa dette fort er at eg skal på biltreff i dag 3 timer unna.. :?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Jun 2015 12:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
OldisEinart skrev:
Okei, høres lovende ut, fant igjen papiret for hei fordeleren og her står det om man skal gi mer vacum så skal man skru den mot klokka, og med klokka for å retarde advacen,gi mindre, hva skal jeg gjøre? Gi mer eller mindre vacum? :)


Du bare vrir ene veien og hvis det blir bedre er det riktig vei. Blir det verre er det feil vei.
Er du i tvil kan du sette den helt i ene enden, og så helt i andre. Så kan du jobbe fra der det er minst og gi en halv runde av gangen mot tenningsbanken og så en halv runde tilbake feks når du har finni stedet hvor det såvidt banker litt. Kan også koble ut vakumen for å teste at det slutter å banke, og så sakte men sikkert gi den mer og mer til det banker igjen. Hvis det ikke slutter å banke når du kobler ut vakumen ligger feilen et annet sted. For mager blanding, for mye sylindertrykk etc. Fin måte å teste det på.

Enig i at de crank vacuum limiterne er fine MEN her ligger det bare ca 15 grader i klokka. Det er ganske okey det altså, så ville prøvd skruen inni klokka først. Har kjørt med + 50 på flere motorer her i gården og det gir veldig fint forbruk på motorveien. 1.06l/mil med 305, th350 og 3.07:1 utv og fikk 1.7l/mila med 502'n på 550hk og 11.2:1 i komp med 5200stall og 3.73. Begge på 95oktan.

Mager blanding og masse fortenning er toppers så lenge det ikke banker.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support