AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 03:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 20. Jul 2012 16:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 16. Jan 2012 22:22
Innlegg: 10
Bosted: Hedmark
Hei igjen! Og takk for godt svar! :)
Jeg var på den samme tanken om egen tråd, men tenkte jeg ville høre noen råd fra deg, siden du allerede hadde så god guide fra før :)

Hmm, ja, det kan jo være, men har ikke noen problemer med harde vannslanger (men det har kanskje så mye å si?)..
Bilen har jo stått ganske lenge, har vært avregistrert siden 1997, men det har visstnok vært prøveskilter på den en stund etter det.
Har det noe å si at den har stått såppas da? Trenger den kanskje bare å bli kjørt litt igjen?

Ang. forgasseren, så leste jeg en guide på nettet om at man kunne justere blandinga riktig ved å koble til en vakummåler, og justere til den høyeste verdien, sier det deg noe?

Kjempefint! Da veit jeg hva jeg skal sette på lista for innkjøp av deler og hva jeg har å gjøre :)
Igjen, tusen takk for gode svar! :)

_________________
- Chevrolet Caprice Classic Aero-coupe 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 16. Aug 2012 19:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
God info !

http://www.youtube.com/watch?v=UYGU7mTw ... ata_player

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Aug 2012 18:37 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 16. Jan 2012 22:22
Innlegg: 10
Bosted: Hedmark
Men vil det være noe vits for meg som har kun større innsug og forgasser å justere tenningen så nøye? Har justert til 12 grader fortenning. Er det noe vits at jeg kjøper justerbar vakumklokke og vektene osv?

_________________
- Chevrolet Caprice Classic Aero-coupe 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Aug 2012 19:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Det kommer helt an på hvordan tenningen din er satt opp det.
Man kan ikke stille tenning på tomgang.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Aug 2012 21:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 16. Jan 2012 22:22
Innlegg: 10
Bosted: Hedmark
okei. Hvis jeg vil at tenninga skal være optimal for både forbruk, effekt og respons selv om jeg har en så og si stock motor, så kan jeg like greit gå til innkjøp av justerbar vakumklokke og det som du linka til i den første posten din? nå har jeg alt bestilt og da :p

_________________
- Chevrolet Caprice Classic Aero-coupe 1978


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2013 00:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 06. Okt 2009 02:20
Innlegg: 51
Bosted: East side - østfold
Dæven, her tror jeg løsningene på alle mine probl ligger. Rokkern, du har ikke lyst og komme ut til østfold en dag og hjelpe meg med og få dette riktig på 67 camaroen min? drar ræva tenningsbank og bruker mye suppe. er bare en liten 350 i den :( Har lest og lest her nå men tror ikke jeg tørr begi meg ut på dette uten kunnskap. :) PS: har varm garasje og kaffe :)

_________________
68 Chevrolet Camaro SS 434


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Feb 2013 01:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Klart jeg kan hjelpe deg :) ikke første gangen det.
Vi kan jo ta detaljene på pm. Ingen motorer vil ha akkurat den samme tenninga, men vi skal uansett klare å få til tenninga så motoren din yter det den er god for, har knall respons og bra forbruk.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Apr 2013 23:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 31. Jul 2012 17:01
Innlegg: 77
Takker rokkern for god og lettfattelig tråd, som gjorde det fristende å se om man kunne fikse dette selv.
Gjør et forsøk nå, prøver med 14* grunntenning, 36* mekanisk, og 50* med vacum.
Leste et sted at den viktigste "dingsen" i kittet med fjærer og div. er plata som begrenser max vacum, særlig for
GM HEI type fordelere.
Dette stemte ihvertfall i mitt tilfelle, vacumen dro på alt for mye uten begrensning....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Apr 2013 15:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hyggelig å høre at det var lettfattelig og inspirende:) Og takk for tilbakemeldingen !

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Jul 2013 17:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 31. Mai 2011 14:14
Innlegg: 5
Hei :) Jeg har en 1964 chevelle som det sitter en orginal chevrolet 350 motor i. Den har gått som en klokke helt til nå da fordeleren har løsnet og vridd på seg. Jeg har kjøpt meg en tenningslampe og lurer på hvor mye fortenning jeg skal justere den innpå på denne motoren? har kun en enkel lampe uten justering så må bli på tomgang. Takker med det samme for et fantastisk forum :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Jul 2013 18:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Du stiller et spørsmål som det egentlig ikke går an å svare på uten å vite hvor mye utslag det er i fordeleren din.. Altifra 2-36 grader kan være ok. Man får en teip man kan sette på balanseren som viser antall grader. Eller du kan bruke matte og regne på hvor langt 360 grader er på for eksempel en 8" balanser og sette et merke på 36 grader.
Det er viktig for å få ut alle hk at man er i nærheten av 34-38 grader, litt forskjellig fra bil til bil, men man pleier å si at 36grader som regel er ok. Det er ihvertfall ikke helt på trynet;)

Så hvis du har 3grader i fordeleren så er ca 33 grader på tomgang ok, hvis du derimot har 25 grader er 6 grader på tomgang ok. Umulig å vite uten å sjekke hvor mye utslag det fri fordeleren. Du kan jo opprette en egen tråd så er det sikkert noen som vil hjelpe deg! Kul bil:)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 27. Jul 2013 20:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 31. Mai 2011 14:14
Innlegg: 5
ok. Tusen takk for svar :) Er ganske grønn på dette her så trodde at det var nok å koble fra vakum på fordeleren å justere inn på en gitt verdi så vart det noen lunde greit :P Skjønner da at jeg må sette meg mye mer inn i dette her. fordeleren er rimelig ny men det er ingen standard for hvor mye grader det er i fordeleren?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Nov 2013 19:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 24. Nov 2013 20:59
Innlegg: 11
Takk for svært nyttig info!

Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe rebuild kit til min slitne Holley LIST 3310-3, og ta denne runden med sikkert mye banning,
eller handle en ny Edelbrock 750?

Har en mekanisk fordeler uten vakuum, vil det bli noe trøbblel med dette?
Har en 351 cleveland med Edelbrock f351 4V innsugsmanifold.

Hilsen
StianLarsen :D

1969 Mustang Convertible
*rookie*

_________________
Stian Lande


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Nov 2013 22:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Hva er gærnt med gassern? Mye gasser-problemer som løser seg når tenning blir riktig.
Feks, idle mix skruer som plutselig begynner å virke, aks pumper som begynner å virke, forbruk som går ned, lav gassrespons osv
Ask me how I know..

Uten å kjenne din motor i detalj eller dine problemer, vil jeg allikevel komme med et generelt råd.
Start motor feilsøkingen med å få orden på tenningen. Det er litt pes hvis man aldri har gjort det før, men start en egen tråd på det så er vi mange her som kan hjelpe deg med basis tingene.
Punkt nr 1. Skaff deg en justerbar tenningslampe og dobbelsjekk at tdc faktisk er tdc.
Vil også anbefale deg å gå til anskaffelse av en fordeler med elektronisk tenning og vakumklokke. Spesielt viktig med vakum klokke. Stifter kan funke, men litt slitasje på stiften så er tenninga plutselig ute å kjøre.. Er litt mindre jobb og mer stabilt med elektronisk tenning.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Nov 2013 23:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 24. Nov 2013 20:59
Innlegg: 11
Den har nok stått etpar år, og fuel kommer ut av throttle akslingen når jeg vrir på denne, pluss at det sikkert har vært brann i den.
Det har også kommet endel fuel ut av en sprukken gummihette som sitter i bakkant.
Uorginal returfjær og innfestning til choke er også å finne.

Legg merke til hageslangen som går inn på forgasser i bakkant.. :shock:

Se bilder

https://www.dropbox.com/sh/32fxbsbngizv ... 1%2000.jpg
https://www.dropbox.com/sh/32fxbsbngizv ... 1%2012.jpg

Noen tips til en ok oppgradering til elektronisk tenning?
Har sett løsninger der hele stasen sitter inni fordelerlokket, og andre som har svære eksterne bokser som må skrus fast i motorrommet.

mvh
Stian

1969 Mustang Convertible
*newbie*

_________________
Stian Lande


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 93 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support