AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 21. Aug 2018 00:18

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 09. Aug 2018 20:34 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 27. Apr 2010 19:17
Innlegg: 17
Hei. Jeg har en suburban 1994 mod m 6.5td, 180.000 km, ettermontertt kjøler på pmd.
For ett par uker siden (forøvrig en vannvittig varm dag), når jeg var ute å kjørte, begynte plutselig bilen å øke på gassen noe vannvittig. Jeg fikk stoppet den (heldigvis). Da jeg startet den igjen, sto den å varierte tutall opp og ned. Så jeg stoppet den igjen, koplet fra all strøm, lot den kjøle seg av mens jeg fiklet med alle ledninger i motorrommet. Etter det gikk den helt normalt igjen. Men noen dager etterpå, skjedde det på nytt. Jeg oppdaget da også at det manglet 2 liter olje på motoren. (Den har ikke brukt nevneverdig tidligere). Jeg har kjørt den ca 50 mil etterpå, og det samme har skjedd 4-5 ganger. Jeg har også måtte etterfylle drøyt en liter motorolje.
Noen gode ideer? Jeg tenkte umiddelbart turbo problemer ettersom det virker som det forsvinner olje, og oljetrykket kanskje er noe lavt(?). Men når jeg googler, finner jeg egentlig ikke ut at særlig mange har hatt turboproblem, og at de fleste nevmer istedet pmd.

_________________
........litt for mange prosjekt kanskje.......


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Aug 2018 09:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 869
Bosted: Bergen
Eg tror du har mer enn ett problem.
Varierende turtall, varme dager og kjøle ned etter bruk, er klassisk dårlig PMD symtom. Er den nye PMDen montert utenfor motor rommet? Ta en kjøretur igjen, og ha med 1l lunkent vann. Når den stopper igjen, hell vannet* lett på pumpen under luftmanifolden.(Av med tenning*) Starter den nå?
Oljeforbruket er noe annet. Kommer det blå røyk ifra eksosen, når du fjerner luftfilterboksen og ser direkte på turbo impelleren, kan du bevege den inn og ut, og side til side? Når motoren er på, ta av oljepåfyllings lokket, kommer det veldig mye luft ut mot deg hele tiden?

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 11. Aug 2018 09:51 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 27. Apr 2010 19:17
Innlegg: 17
Pmd står i motorrommet ja. Men npr dette skjer , starter den lett etterpå. Noen ganger er det bare å starte å kjøre med en gang etter at jeg har klart å kvele den.
Jeg tror ikke Det kommer mye luft ut av oljefyllelokket, det spruter ihvertfall ikke joe olje ut der. Det er ikke blp røyk fra eksos, men grå. Jeg skal sjekke turboimpeller .

_________________
........litt for mange prosjekt kanskje.......


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support