AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 11. Des 2017 23:55

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 285 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2016 18:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
Kommer du til bryteren gjennom grillen, eller må panseret litt opp? Ellers så skal jo ikke en så gammel bil tappe batteri, den har vel knapt ei klokke som trekker strøm når bilen ikke er i bruk?

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2016 19:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Jepp, får hånda imellom! Gammelt batteri og er nok en grønn overledning et sted. Hehe. Det elektriske på denne bilen er mildt sagt interressant.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jun 2016 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Fikk flytta tråden min hit til "rod" avdelingen. Ikke at min er en hot rod, men ser at det er kanskje mer liknende prosjektnog biler her? Hvis ikke får jeg vel høre det ganske snart!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Jun 2016 21:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Endelig en oppdatering! Denne gangen i kategorien: "If it aint broke, dont fix it". Noe jeg aldri klarer å opprettholde..

Så da var tiden inne for elektronisk tenning. Har hatt dette på alle de gamle bilene jeg har hatt, Volvo riktignok, og vært meget fornøyd. Så tenkte å teste det på amerikansk også!

Kjøpte en Dragonfire HEI distributor når jeg var i Statene sist. Det å få denne igjennom sikkerhetskontrollen var et eventyr i seg sjøl. Dragonfire koster en 3 del av MSD, så kvaliteten er deretter, men jeg tenkte hvor rævva kan det være? Vi får se!

Klar for montering:
Bilde

Ut med gamle driten (som fugerer utmerket)
Bilde

Så første hinder, hullet i holdebraketten er for liten til bolten!
Bilde

Fram med fil
Bilde

Problem løst
Bilde

Der satt den på plass, håper jeg...
Bilde

So far so good, helt til jeg skulle plugge i pluggledningene. Terminalene på HEIen er jaggu anderledes enn de på den gamle fordeleren! Hvem hadde trudd det? Så får ikke testa oppsettet i kveld desverre. Men blir vel en kjapp tur oppom Sarpsborg Motor imorra, de har nok noe på lager!

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Sist endret av Gleid den Man 20. Jun 2016 06:21, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Jun 2016 22:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
Garantert de har, ellers fins det sikkert andre i nabolaget som har på lager

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2016 20:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
OK! Så fikk jeg rotet meg til Bilteam idag, og de hadde kabler. Meeeeen de passa ikke. (Jeg må virkelig gjøre noe med de øya mine, først 4 dekk som er for store og nå dette... haha)

Bilde
De så riktig ut, trodde det var m4 kontakt på fordeleren, men det viser seg at det er faktisk helt vanlig plugg lik som på tennpluggene! Og det heter vel SAE? Så det jeg må ha er ledning med pluggkontakt i BEGGE ender. Og det tror jeg ikke de har på tema. Skal dra nedom og bytte de imorra og spørre.

Derimot så var jeg en tur i Trøgstad istad og "shoppet" meg glad! Minges Universal Service hadde en sett med TCI senkesett til overs på lager. En overligger fra gamle typen TCI solgte. De nye er monofjærer, mens disse ser ut som orginale, men senker 2 tommer. Så da fikk jeg en bra pris jeg ikke kunne si nei til! (Blir ikke noe reise i ferien kjære kone, far har kjøpt senkesett.)

Bilde

Bilde

Dette skal spares til vinteren da jeg må av med bakaksel og sveise på nye braketter der. Da skal jeg endelig få vinkelen rett også. Nå peker den altfor mye nedover i forkant, har lest den skal helst være 3 grader opp. Og jeg slipper de hælsikkes 4 tom klossene som jeg blir mer og mer nervøs å kjøre med.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2016 21:49 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
Jo Biltema har SAE. var det jeg brukte på både Capricen og Miradaen

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2016 22:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Da skal jeg presse de litt mer imorra. Han hevdet hardnakket istad at det var de eneste de hadde.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Jun 2016 23:19 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
De du skal ha er i 57-300 serien og heter type 2 med SAE koblinger i begge ender.

Men det er ikke umulig at de har faset de ut også.

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 21. Jun 2016 04:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Pappa Wolf skrev:
De du skal ha er i 57-300 serien og heter type 2 med SAE koblinger i begge ender.

Men det er ikke umulig at de har faset de ut også.

Takk! Skal sjekke med de idag.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 21. Jun 2016 18:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Typisk. De er utgått fra sortimentet. Så det jeg fant i Fredrikstad var bare noe rest. Han i Sarpsborg sa flirende. "Vi kasta sikkert 40 stykk av de kablene for litt siden"

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Jun 2016 13:07 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Sarpsborg motor redder dagen nok en gang. Fyra opp og virket veldig bra!

Justerte plugg åpning til .45 tommer og kjørte vel med en ca 20 grader fortenning uten vakuum på tomgang. Skal fin-tune ikveld når guttungen er i seng. Var ikke så lett med han flyene mellom bena istad.

Så foreløpig virker dette bra. Blir spennende å se hvor lenge det holder...

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Jun 2016 21:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Litt bilder fra dagen.

Nye kabler. De hadde bare 8er sett, så da har jeg to i reserve. =D>

Bilde

Så målte jeg 12v fra tenninga som var alt annet enn 12v... var maks 10v, og ustabil også. Siden HEI helst vil ha minimum 12v måtte jeg finne på noe. Hadde ikke noe lyst å strekke nye ledning fra batteri og inn på tenningslås da det er så mye annet rart på veien :shock: , så da ble det releløsning. Brukte da bare tenninga som styrestrøm.

Funka bra!

Bilde

Fikk "rydda" og kobla opp. Ser ut som et hælvette med ledninger i det motorommet her nå. Må snart få ordna skikkelig opp.

Nå går hvertfall bilen veldig bra! synes å merke en liten forbedring. Den går litt penere. Endte vel opp på en ca 20 grader (skalaen på remhjulet går bare til 15 tror jeg??) fortenning ved 650 rpm. Har ikke lampe som måler vakuum advance så er litt i blinde der, men var ikke noe pinging ved kjøring hvertfall. Så kunne sikkert skrudd frem tenninga enda mer.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Jun 2016 22:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Klarte ikke å gi meg helt ennå. Så begynte på montering av ny sikringsboks.

Bilde

Vil nødig bore flere hull i torpedoveggen enn nødvendig, så tenkte å prøve med dobbeltsidig tape. Den fra Biltema har jeg brukt før med godt resultat andre steder.

Bilde

Men baksiden på boksen var alt annet enn jevn, så lagde en plate å lime på.

Kappet til en bit.
Bilde

Bilde

Deretter boret jeg hull
Bilde

Vet den er litt tynn, men forsenket uansett.
Bilde

Hadde ikke flate hoder selvsagt... :( Men bygde opp med flere lag tape.
Bilde
Bilde

Så var det bare å lime den fast og se hvor lenge den sitter fast.
Bilde

Wolf, du får bare lukke øynene for mitt dårlige håndverk, dette blir mer funksjonelt enn vakkert, og bare såvidt det også... :oops:

Hvis den sitter en ukes tid tror jeg dette kan funke! Da begynner jeg med kablingen etter testperioden.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 22. Jun 2016 23:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
Liker den sikringsboksen... Du kobler én plussledning inn i boksen, så har du 6 sikringer ut? Ser at du trenger å få organisert ledningene ut fra batteriet litt.. :D

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 285 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support