En liten oppdatering på eksperimentet mitt med beltebraketter! Lagde en lik brakett og kjørte den i pressa som jeg hadde tenkt. Den oppførte seg som forventet egentlig. Og jeg forstår hvorfor det var bemerket at karosseriplaten blir det svakeste ledd.
Utgangspumtet. Begynte først med værst tenkelig forhold for plata, dvs Understykkene langt unna hverandre og de går ikke under hele braketten. Dette vil nesten være som om det ikke er noe karosseri i det hele tatt.
Den gav da som forventet ganske fort etter. ca 3-400kg. Med en hel karosseriplate under hadde det nok blitt litt bedre, men den ville nok revnet til slutt.
Så for morro skyld testet jeg hullstyrken,
Dette gikk veldig bra. Med undersykkene helt inntil slik at det var mest mulig støtte gikk bolten igjennom plata på ca 1,5 tonn. Med en litt større diameter på skiva hadde nok dette økt.
Så konklusjonen jeg trekker av dette:
- Tykkere brakett er bedre, da dette vil gjøre alt stivere.
- Størst mulig brakett er også bedre da det fordeler kreftene enda mer, som sagt.
- Bolten vil ikke gå igjennom med det første.
- Jeg mener at mitt oppsett er bra nok mtp hensikten, og det er å holde folk på plass ved ev. moderat kollisjon/utforkjøring. (Mitt tidligere regneeksempel var en tilnærmet bråstopp fra 50kmt) Ved større ulykker og kraftige støt vil nok ikke beltene holde så godt, men da har man plutselig helt andre bekymringer med en så gammel bil. De er så stive og ikke laget slik moderne biler er at jeg tror man da uansett har ganske dårlige sjanser...
Da var mythbusters ferdig for denne gang!