AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 04:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 310 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 18:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Eventuelt kan jeg teste de i verkstedpressa mi! Det skal jeg jaggu gjøre. Se hvor mange tonn som må til får å trykke et bolthode igjennom en brakett! Så får vi se om teorien min holder vann! Stay tuned!

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 18:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Og når vi først snakker om emnet. Slik tror jeg de brakettene bør se ut ideelt sett.

Bilde

Da vil kreftene bli fordelt over et mye større areal fra hullet og rundt. Det var noe sånt de org. brakettene på min Amazon så ut.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 19:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Poenget her er jo at du fester setebeltet i gulvet, som er tynnt og har liten strukturell styrke. Det deformeres lett ved punktbelastning.
Derfor må du fordele kreftene over et så stort område som mulig. Dette gjøres ved å ha ei stor, tjukk, stiv plate (som deformeres i mindre grad) på undersiden av gulvet. For mye er bedre enn for lite.
Hvis du kikker litt på andre biler, vil du se at beltefestene er festet i profiler, kanaler, der det er mange lag plater/forsterkninger osv, som er mye sterkere enn ei enkelt golvplate.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 19:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Joa, jeg skjønner det, men jeg mener at en så stor plate som jeg har på burde være stiv nok til ikke å bøyes så mye at den deformerer gulvet. Hvis det er så mye krefter i sving at beltet klarer å dra hele driten gjennom gulvet, ja da tror jeg den personen som drar i beltet med magen sin har helt andre bekymringer.... Ved bare å ta mitt regneeksempel tidligere ser man at når man begynner å få 400 kg på magen, ja da begynner det å bli kjipt å henge i den stroppen for å si det sånn.

Noe som leder meg til poenget mitt, at det kritiske punktet her er hvor mye belastning bolthodet/anlegg mot hullet i platen det klarer å ta opp før det gir etter. Jeg mener at platen i dette tilfelle ikke er utfordringen da den har en oppgitt styrke på 250N/mm2.

Her er et bilde fra noen som selger festepunkter og belter.

Bilde

Ser ut som de bruker enda mindre ankerplater (3 tommers skiver).

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 27. Aug 2015 20:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
PS gmcnut, jeg prøver ikke å kverrulere med deg altså, bare tenker litt høyt og prøver å forstå dette her ;)

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 31. Aug 2015 12:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Mener de du har bilde av sist her er mer enn godt nok. På min tid som minibussbygger, brukte vi ihvertfall ikke større/tykkere skiver enn det for å feste stoler og sikkerhetsbelter. Dette var utregnet og godkjent. Som du sier, tror jeg nok personen har større bekymringer om man utsettes for så stor belastning at de ryker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Sep 2015 11:08 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
En liten oppdatering på eksperimentet mitt med beltebraketter! Lagde en lik brakett og kjørte den i pressa som jeg hadde tenkt. Den oppførte seg som forventet egentlig. Og jeg forstår hvorfor det var bemerket at karosseriplaten blir det svakeste ledd.

Utgangspumtet. Begynte først med værst tenkelig forhold for plata, dvs Understykkene langt unna hverandre og de går ikke under hele braketten. Dette vil nesten være som om det ikke er noe karosseri i det hele tatt.
Bilde

Den gav da som forventet ganske fort etter. ca 3-400kg. Med en hel karosseriplate under hadde det nok blitt litt bedre, men den ville nok revnet til slutt.
Bilde

Så for morro skyld testet jeg hullstyrken, :mrgreen: Dette gikk veldig bra. Med undersykkene helt inntil slik at det var mest mulig støtte gikk bolten igjennom plata på ca 1,5 tonn. Med en litt større diameter på skiva hadde nok dette økt.
Bilde
Så konklusjonen jeg trekker av dette:
- Tykkere brakett er bedre, da dette vil gjøre alt stivere.
- Størst mulig brakett er også bedre da det fordeler kreftene enda mer, som sagt.
- Bolten vil ikke gå igjennom med det første.
- Jeg mener at mitt oppsett er bra nok mtp hensikten, og det er å holde folk på plass ved ev. moderat kollisjon/utforkjøring. (Mitt tidligere regneeksempel var en tilnærmet bråstopp fra 50kmt) Ved større ulykker og kraftige støt vil nok ikke beltene holde så godt, men da har man plutselig helt andre bekymringer med en så gammel bil. De er så stive og ikke laget slik moderne biler er at jeg tror man da uansett har ganske dårlige sjanser...

Da var mythbusters ferdig for denne gang! ;)

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 11. Sep 2015 09:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Ikke mye som skjer om dagen. Nyter de siste sommerdagene og prøver å bruke bilen så mye som mulig.

Har satt inn høytalere i hattehylle og foran. Kommer bilder senere. Basskasse i lådan, så lyden er helt grei [SMILING FACE WITH SMILING EYES] sliter litt med kaldstarten, men bortsett fra det er bilen veldig god om dagen! Morro!

Har allerede begynt å planlegge hva som blir vinterens prosjekter.
-HEI eller pertronix tenning
-Kappe en ring eller to på fjøra foran
-Rydde opp i kabelvirvarr ved batteriet.
- stille styringa slik at rattet står rett når jeg kjører rett fram!
-relé til voltmeter slik at det skrue seg av med tenning.
-Montere belter foran.
Blir sikkert enda mer også, hehe.
7

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Sep 2015 22:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Bare litt bilder av dert som har blitt gjort i det siste.

Basskasse på plass! :mrgreen:
Jeg la også på noen bitumen plater over rusthøla også. Så ikke ting ramler ut, hehe.
Bilde

Hattehyllehøytalere
Bilde

Så laga jeg te noen finerplater med en gammal gardin over for fronthøytalere
Bilde

Her må det ryddes opp i vinter!
Bilde

Så har kjøpt en koblingsboks!
Bilde

Ble drit lei av den automagiske vakuum choken som aldri funker så laga en meget enkel patent.
Fjør som holder den åpen
Bilde

Deretter bare hekter jeg den opp når jeg skal kaldstarte
Bilde

Veldig simpelt, men funker. Jeg er uansett oppi motorrommet når bilen er kald for å koble på batteriet så funker greit nok.

Så lurer jeg på det med vakuum tilkoblinger. På min er det koblet dobbelt opp til girkasse og fordeler. Trengs det????
Bilde

Virker som unødvendig mange koblinger, og etter hva jeg har målt er det det samme vakuumet i begge, så hva er vitsen?

Ellers så har jeg koblet opp tenning som "rokkern" her på forumet har gjort, med egen bryter på tenning for å kunne kinne litt med starteren uten tenning på. Funka veldig bra! Supert tips!

Nei nå må jeg i sengs, Early Birds Cars and Coffee imorra tidlig!

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Sep 2015 23:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hvorfor vil du kinne uten tenning?

Hvor fikk du kjøpt en slik koblingsboks? Har vært på utkikk etter en terminal å kunne koble strøm på for å slippe skjurereir på batteripolen....

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Sep 2015 08:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Var etter et tips fra innlegget til rokkern her på forumet. Da får jeg fram litt bensin først uten å belaste starter så mye. Det funka veldig bra! Starta med engang idag.

Den boksen fant jeg på ebay. Skal legge ut link.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Sep 2015 08:55 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Link til boks
http://turl.no/11ii

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Sep 2015 21:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Den jeg kjøpte var den billigste. Helt grei kvalitet. Det finnes dyrere typer med led lys som lyser om en sikring har gått også.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Sep 2015 21:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Driver og lurer på om jeg skal kjøpe skjørter til bilen bak... Noen som har noen meninger om dette? Synes det ser kult ut, tror jeg :roll:

Før:
Bilde

Etter photoshop:
Bilde

hva synes dere? Jeg tror det kan bli kult jeg! Viktig at jeg får matcha fargen bare.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 27. Sep 2015 21:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Des 2008 05:37
Innlegg: 984
Bosted: Østre Toten - Lena
Fyr løs,syns det ble tøft =D> 8)

_________________
1968 Chevrolet Caprice 4 Dørs HT 455 Buick BB/400.
1966 Chevrolet Bel Air 4 Dørs stolpe 350/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs stolpe 305/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs HT Delebil!
1957 Ford Fairlane 500 2 Dørs HT 312Y block/Fordomatic.


Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 310 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support