AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Chevrolet Master Deluxe Business Coupe 1938
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=59&t=21997
Side 2 av 4

Forfatter:  rokkern [ Man 01. Apr 2013 18:41 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Fint prosjekt !:)

Forfatter:  grogei [ Man 01. Apr 2013 18:49 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Synes disse er genial. var ikke klar over dem før jeg så det på din bil

det er nok mange som kunne tengt seg å få vekk greiene fra motor rommet.

http://www.ebay.com/itm/1932-FORD-POWER ... bc&vxp=mtr

Forfatter:  Ketilbin [ Man 01. Apr 2013 21:47 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

grogei skrev:
Synes disse er genial. var ikke klar over dem før jeg så det på din bil

det er nok mange som kunne tengt seg å få vekk greiene fra motor rommet.


Ja jeg tror det kan bli bra! ;)
Kan jo bli litt stress å lufte bremser mtp. påfylling av bremsevæske, men dette kan løses på flere måter.

Forfatter:  grogei [ Man 01. Apr 2013 21:51 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Luke i dørken ?

Forfatter:  Ketilbin [ Man 01. Apr 2013 21:55 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Ja vi snakka om det. Går jo også an å legge opp en liten påfyllingsbeholder(reservoir) i motor-rommet.
Vi får se. Tror luke kan bli bra, da får man jo vekk alt fra motor-rommet.

Forfatter:  rokkern [ Tir 02. Apr 2013 00:15 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Snedig ! Sånn skal jeg også ha på rodden min, om det ikke blir hel mekaniske bremser,

Forfatter:  Hotrodder [ Tir 02. Apr 2013 08:46 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Var jo slik det var før i tiden, bare uten den store servoklokka, naturligvis.
Vanskelig å komme til er allerede nevnt som en ulempe. Vær også klar over:

-Eksosanlegget går gjerne forbi samme sted. Blir ofte veldig trangt.
-Med hovedsylinderen som laveste punkt i systemet må man bruke tilbakesalgsventiler på begge kretsene, og det er forskjellig typer av disse alt ettersom man har trommel- eller skivebremser.
-Hull i gulvet til pedalen gjør at det lett blir vått i bilen ved kjøring i regnvær.
-Servoklokka hengede ned som laveste punkt under bilen er ikke gunstig.
-Den justerbare fordelingsventilen som de aller fleste må bruke, havner også under bilen. Utsatt til, og tingvint å justere.
-Støtpinnen fra pedalen og inn på klokka, kan bli ganske lang hvis man monterer klokka et stykke bakover i ramma. Da må den gå gjennom en støtteforing av ett eller annet slag, slik at den ikke bøyer seg.

Men for all del. Problemene er løsbare, og denne typen pedaloppheng brukes av de fleste rodbyggere.

Forfatter:  Ketilbin [ Tir 02. Apr 2013 15:20 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Hotrodder skrev:
Var jo slik det var før i tiden, bare uten den store servoklokka, naturligvis.
Vanskelig å komme til er allerede nevnt som en ulempe.

Men for all del. Problemene er løsbare, og denne typen pedaloppheng brukes av de fleste rodbyggere.


Tilbakeslagsventiler er på plass. Vi ønsket å få en clean torpedovegg så da blir det på denne måten. Det skal nok la seg ordne ;)
Servoklokka er heller ikke det laveste punktet under bilen, det er traversen til girkassen. Men ja, det er jo noen negative sider ved dette i forhold til å ha det i motor-rommet så klart.

Forfatter:  Hotrodder [ Tir 02. Apr 2013 17:59 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Alternativet er 90 grader på tvers under dash bordet slik:

http://www.hotrodandrestoration.com/bra ... omponents/

Toyota Dyna hadde en lignende løsning originalt. Pluss de gamle butt-nesede Ford Van'ene fra 60 tallet.
Men det har selvsagt også noen ulemper.

Forfatter:  Ketilbin [ Ons 03. Apr 2013 14:59 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Ja så du hadde gjort det i din bil ;) Hvordan koblet du på de "små ekstra reservoarene"?

Forfatter:  Hotrodder [ Tor 04. Apr 2013 09:28 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

For å konvertere de typiske GM hovedsylindrene til eksterne reservoarer må lokket byttes i et slik fra Kugel Components:
http://www.kugelkomponents.com/zencart/ ... cts_id=120
Dette lokket er helt tett, og med festepunkter for slanger til eksterne reservoarer. Original lokket har jo lufting i toppen som tillater "belg-pakningen" å utvide seg nedover i reservoaret ved lekkasje.

Har du ikke kjøpt hovedsylinder ennå, kan du jo kjøpe en slik. Hovedsylinder uten reservoar. http://www.kugelkomponents.com/zencart/ ... cts_id=204

Disse får du med boltmønster som passer mot de universale vakuumklokkene.

Men gjør hjemmeleksen før du handler! Det er en skog av feilkilder her: Boltmønstre, servo/ikke servobremser, pedalutveksling, sylinderstørrelser på bremsestempler i kalippere, hovedsylindre pluss masse mer.

Ved eksterne reservoarer må du f.eks passe på at disse er store nok. Ikke gøy om de suges tomme når du tråkker inn bremsene! Dersom du bruker vanlig GM hovedsylinder med det spesielle lokket (slik jeg har gjort) er reservoaret fortsatt i hovedsylinderen og de eksterne "reservoarene" er kun for å vise om noe lekker. Dermed kan de være små uten fare for at de suges tomme. See?

Forfatter:  terjekl [ Søn 14. Apr 2013 20:11 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Hotrodder skrev:
Har du ikke kjøpt hovedsylinder ennå, kan du jo kjøpe en slik. Hovedsylinder uten reservoar. http://www.kugelkomponents.com/zencart/ ... cts_id=204


Eller hvorfor ikke en slik:?
http://www.summitracing.com/parts/wil-260-7563
billigere og med reservoar...+

Forfatter:  Ketilbin [ Søn 14. Apr 2013 20:15 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Det blir nok som det er nå tenker jeg. Skal det på reservoarer blir det noe ala det hotrodder skrev, i rustfritt ;)

Forfatter:  Ketilbin [ Ons 24. Apr 2013 20:29 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Karosseriet er nå sandblåst og grunnet med epoxy :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Forfatter:  Hotrodder [ Tor 25. Apr 2013 08:37 ]
Innleggets emne:  Re: Chevrolet Master Deluxe 1938

Ser bra ut dette! Veldig pene biler de der.

Side 2 av 4 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/