AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 11:01

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2016 22:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Hehe..Takker!
;)

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Lør 20. Aug 2016 16:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Så du var på Right on i seljord i år.. Fant ikke deg, men bilen sto no og gliste i solen :D hehe..
Ble det noen premie på deg eller?

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 05. Okt 2016 11:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Opps. Så ikke denne. Er ikke så mye på nettet lengre. Prøver å venne meg lit av...;)
Det var jo synd vi ikke møttes over en øl, da!

Blir vanligvis ikke noe premier på meg.
Bilen faller vel mellom flere stoler, antar jeg: Litt for fin til å være rat rod, for stygg til å konkurrere med de mer proffe og påkostede bilene, og generelt for mange egne løsninger i interiøret og ellers, til at mange nok stemmer den frem.

Men for all del, jeg klager ikke. Bilen funker veldig bra, og det var hovedmålet med byggingen også!

Eikefelgene er forresten solgt.
Var i tvil, siden jeg likte utseende på de veldig godt. Men den u-avfjærede vekten ble litt vel høy for en bil som min på bare 1250 kg, så den ble litt stumpete på dårlig vei.
De funker sikkert helt ok på en tyngre bil, men jeg vil tilbake til alufelger, og et sett nye er på vei over havet.
Det blir 15x7 foran og 18x9,5 bak.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 06. Okt 2016 18:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Hotrodder skrev:
Opps. Så ikke denne. Er ikke så mye på nettet lengre. Prøver å venne meg lit av...;)
Det var jo synd vi ikke møttes over en øl, da!

Blir vanligvis ikke noe premier på meg.
Bilen faller vel mellom flere stoler, antar jeg: Litt for fin til å være rat rod, for stygg til å konkurrere med de mer proffe og påkostede bilene, og generelt for mange egne løsninger i interiøret og ellers, til at mange nok stemmer den frem.

Men for all del, jeg klager ikke. Bilen funker veldig bra, og det var hovedmålet med byggingen også!


Kan vel si meg enig i att den er for fin for Rat Rod bygge.. Men det andre du lister opp, er jo akkurat de grunner til at du burde få pris av noe slag i første omgang..

Temmelig sikker på at du hadde kommet bra høyt opp ved ett show i statene!

ps: Må ikke venne deg av nettet.. Nettet er din venn!! :twisted: :twisted:

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tor 06. Okt 2016 22:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takker for det. Biler med litt spesielle løsninger tiltrekker meg også.
Men sånn jamt over er det min oppfatning at det er det perfekte som blir stemt frem av publikum og premiert, snarere enn lavbudsjett kreativitet.

Og egentlig er det greit nok. De som f.eks har brukt 1 mill eller mer på bilen sin kan godt få anerkjennelse og pokaler for min del.
Jeg har for øvrig litt i premieskapet allerede, fra ungdoms-årene i langrenns sporet, og senere et par Birkebeinere, Wasaloppet, Sesilåmi og Svalandsgubben, blant annet.

Men jeg fikk "juryens Favoritt" for bilen på Sørlandstreffet i 2014. Det var jo gøy!
Dumt jeg ikke var der for å ta imot den, men det var jo min egen feil. Dro hjem lørdags kvelden fordi jeg drev å pusset opp ene barnerommet hjemme.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 12. Des 2016 16:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Da var nye felger på plass også!

Bilde


Og med såpass åpne felger var det på tide å pynte opp hub'ene på Jaguar bakakselen litt også.

Før:
Bilde

Under arbeid:
Bilde

Etter:
Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 15. Feb 2017 12:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Alle som er litt inne i dette med hot rods (ombygde biler fra før 1949) vet at det er «en greie» med lang gir stang. Mange synes det er tøft. Andre synes det bare ser dumt ut.

Men hvorfor er det slik? En lang girstang er da vitterlig tregere å gire med enn en kort?

Et mulig svar kan være følgende:
Da OHV V-åttere ble tilgjengelige i vanlige biler på midten av 50 tallet ble disse raskt populære blant hot rod byggere. Men det var få manuelle girkasser fra eldre, serieproduserte biler som tålte påkjenningen fra de nyere motorene. Man kunne selvsagt bruke girkassen som fulgte med motoren, men det ble dyrt, og det var for det meste 2 eller 3 trinns automatkasser.

Unntaket var Cadillac/LaSalle kasser brukt bak deres Flathead motorer i årene rundt 1937-40, pluss noen Buick og Packard kasser fra samme perioden.
Disse girkassene hadde styrke, men var grovbygde og tunge å betjene. Bilene de opprinnelig hadde sittet i, var store, med høy sittestilling og dermed lang avstand fra førerens hånd og ned til girkassen. Dermed var den originale girstangen lang.

Når girkassen var brukt i en hot rod, ble den lange girstangen sikkert beholdt dels fordi den «beviste» at her hadde man med en modifisert bil å gjøre, men den hadde også en misjon.
Selv om man grep et stykke nede på stangen når man giret, gav lengden over førerens hånd et ekstra moment til bevegelsen som lettet giringen av den grove kassen.

Senere har dette bitt gjort til en greie, blant annet av Hot Rod kunstneren Ed Rooth, men opprinnelsen kan altså være praktisk begrunnet, som så for så vidt mange stylingtriks er.

Jeg må innrømme å ha hengt meg på trenden med lang gearstang, og bygde den opprinnelig som bildet under, og har kjørt med den siden jeg fikk bilen på veien i 2013.
Men det blir jo veldig "rørete" og rask giring er ikke lett. Fant derfor ut at jeg ville gjøre noe med det.

Bilde

Når stangen kortes, blir den også lengre unna hånden, så en S-bøy ble nødvendig:

Bilde

Bilde

Resultatet ble slik:

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Ons 15. Feb 2017 15:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Jan 2011 01:34
Innlegg: 192
Bosted: Sortland
fin fiks. Og interessant med en teori om hvorfor det er blitt slik :)

_________________
-68 Camaro RS i grei bruksstand.
-04 Tahoe LT
-07 BMW 525dat


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 20. Feb 2017 11:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 05. Okt 2010 16:53
Innlegg: 206
Hei,

fint arbeid som alltid.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Man 20. Feb 2017 16:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Kjempetøft prosjekt

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 21. Feb 2017 13:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Takk for det!
Alltid hyggelig at andre liker hva en gjør, selv når man prøver å gå litt egne veier.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support