AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Des 2017 00:28

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1934 Ford Roadster
InnleggSkrevet: Tir 20. Mar 2007 11:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Hei!
På tide å introdusere meg her, kanskje?
Jeg er bosatt i Søgne, 40 år, gift, to barn, jobber med salg og markedsføring i en produksjonsbedrift.
Som noen sikkert har fått med seg bygger jeg hot rod av en 1934 Ford Roadster. Har hodlt på noen år nå. "Tar det som en tur" som de sier. Har aldri gjort tilsvarende før. Er selvlært på det meste, men bruker nettet svært mye og spør & graver eksperter som dere. Mange av dere har jo fått dette inn med morsmelka. Jeg ble "fanget av idretten" i ung alder. Ikke noe feil med det, men det blir ikke mye skruing av det, for å si det sånn.
Her er det noen bilder av hva jeg har gjort så langt. jeg liker bedre å "lage gull av gråstein" enn å kjøpe alskens kromdeler å henge på.
LITT forfengelig er jeg likevel, men da handler det mer om polert rustfritt stål og/ eller aluminium.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

[img][img]http://img.photobucket.com/albums/v207/staleg/Jaguarcaliper.jpg[/img]

Etter:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 20. Mar 2007 17:51 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
KANOOOON BIL.

har fulgt bygget, på bilbygging.no, og er virklig imponeret!

RESPEKT, for folk som gjør det sjøl!!!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 20. Mar 2007 22:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Takker så mye.
Jeg hadde ikke hatt mulighet til å få til noe slikt uten nettet og diverse forum'er, deriblant dette, så takk for nyttige svar og for muligheten til å spille på andres kunnskap!

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 20:22 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Sep 2006 13:39
Innlegg: 74
Bosted: Vest-Agder
Veldig bra jobbet!

Ser virkelig ut som denne kan bli fin når den står ferdig.

Kanksje jeg ser den på sørlandstreffet om noen år da :lol:

_________________
66 Dodge Dart


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 23:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Tja, vi får se. Jeg har ingen plan for når den er ferdig, men den skal jo bli ferdig en dag. 3 år kanskje?

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 28. Mar 2007 15:02 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Sep 2006 13:39
Innlegg: 74
Bosted: Vest-Agder
hei
ser du har snakket litt om sveisespray til å ha mellom plater når man sveiser.
Vet du hvor i kr.sands området det er å få kjøpt?

_________________
66 Dodge Dart


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 02. Apr 2007 13:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Per Hagen Bilrekvisita på Mjåvann

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 03. Apr 2007 23:02 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Sep 2006 13:39
Innlegg: 74
Bosted: Vest-Agder
ok, får ta turen ned der da :)

_________________
66 Dodge Dart


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Jun 2007 14:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Nå begynner chassiet å ligne noe.
Rammekryss/gearkassefeste er ferdig, bakakselopphenget er på plass med momentstag:

Bilde

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Jun 2007 20:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 22:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Den bakakelsophenginga di der. Hvordan virker den egentlig ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Jun 2007 22:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Vel, den er egentlig temmelig lik alle andre hot rod-Jaguar oppheng:

-Diffen henger i 4 gummioppheng oppå toppen.
-De 2 korte stagene hindrer diffen i å vri seg (pinjongen klatrer på kronhjulet) ved akselrasjon.
-De to lange stagene hindrer de nedre bærearmene å flekse frem-og bakover ved hhv akselrasjon og bremsing.

I fremkant er de lange stagene festet i et punkt som ligger langs linjen som går gjennom bolten på nedre, indre bærearmsinnfesting. Er litt vanskelig å forklare uten en tegning, men dette gjør ihvertfall at de lange stagene ikke hindrer eller binder noe når akselen fjærer.

På bildene kan det se ut som de lange stagene vil "krasje" mot de korte ved fullt fjæringsutslag, men det det gjør de ikke.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 30. Jun 2007 23:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 22:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Ok Men hva me fjøring av akselen ? Unskyld for alle spørsmåla....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 01. Jul 2007 08:04 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Her er et annet bilde sett bakfra:
Bilde

De røde stengene er istedenfor fjærkledte dempere nå mens jeg jobber på bilen.
Den manglende vekten fra karosseriet ville gjort at chassiet ble altfor høyt. Når man bygger opp et chassi' fra bunnen av er det endel ting som skal være i forhold til underlaget når chassiet står i "ride height".
Som du ser har jeg laget tre alternative øvre fester for demperne for å øke justeringsmulighetene. Det skal være fjærkledte dempere både foran og bak drivakslene på hver side, slik at det blir tilsammen 4 dempere på bakakselen.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 01. Jul 2007 08:15 
Avlogget
Site Boss
Site Boss
Brukerens avatar

Registrert: Tor 26. Jan 2006 00:10
Innlegg: 818
Bosted: Hokksund
Interessant å se og lese om slike løsninger. Godt at du spør Roar og flott at Hotrodder svarer.

_________________
Morten R. N.

88 Ford Mustang GT Convertible
79 Ford Mustang Ghia 5.0 Notchback, prosjekt

www.morten.com - - - www.fox-body.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 01. Jul 2007 12:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 22:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Takk for svara Hotrodder. Har alltid facinert meg litt det å bygge opp sin egen bakakselløsning. For det er som du sier mye som skal stemme. Ligger mye tankearbeid bak mange av de løsningene.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 461 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support