AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

N/A eller turbo?
N/A 8.2" SBF 27%  27%  [ 3 ]
Turbo 8.2" SBF 73%  73%  [ 8 ]
Antall stemmer : 11
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 22. Jan 2016 20:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Jeg har tenkt lenge, nå... Min Capri MK1 ed 8.2" SBF (302) har gått som gatebil med noe rundbanekjøring og 2-3 sesonger med SL 402m. Jeg har et karosseri og en masse brukbare deler jeg kan bygge sammen til en brukbar drag- bil.

Nå er det lenge siden jeg har studert reglementet, men jeg tror det er 10.5- klassen jeg har sett på. Det er i alle fall slik at det er vektklasser for SB motorer N/A og SB med turbo.

I utgangspunktet er jeg fucka fordi jeg må basere motoren på blokka jeg nå har, altså 8.2" dekkhøyde. Uansett hva jeg gjør, kan jeg aldri nå toppen av potensialet for smallblock, for da må jeg opp på 351/ 9.5" dekkhøyde (og ja, jeg må holde meg til Ford....).

Alternativt kan jeg kjøre SPET, men da må jeg kikke litt i reglementet da jeg er usikker på om alt jeg har lyst til å gjøre er lov i den klassen. Uansett: Hva vil dere drag- folk likt å se på stripa; en liten Capri med 1000Hp + turbomotor, eller en 700 hk hylende sugemotor? Stem i vei!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 24. Jan 2016 16:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
For de fleste handler det jo om å kjøre fortest mulig for billigst penge. Hvis du bare skal kjøre litt fortere, så funker jo NA, men skal du kjøre mye fortere så blir NA dyrt og turbo gir mer effekt for penga.
Jeg personlig hadde likt å se flere turbobygg. Problemet med turbo for din del blir jo manuell girkasse. Ikke får du kjørt avgårde med skikkelig trykk og hvert girskift vil lide mer siden turboene må spole seg opp i hvert girskift..
Om du går til automat, twin turbo, transbrake tror jeg du kan få til en lynrask kombo med den lette bilen din og masse effekt.
700hk NA på 302 kubikk ? Det er 2.3hk pr kubikktomme, er det i det hele tatt mulig? Du tenker ikke å kjøre pumpebensin da eller ? Må nå isåfall varve hinsides all fornuft tror jeg, og det blir store service utgifter på motor. Og jeg tviler litt på om de stocke fordblockene takler det ?

Da ville jeg heller prioritert å fått opp kubikken til 400cid+ brukt en annen blokk med mere kubikk og holdt turtallet litt nede rundt "folkelige" 7-7500rpm.
Et alternativ til er jo sentrifugalpresse. Er endel som har gjort sånne bygg på sbf, og de syns jeg nå har virka veldig spreke, og du har instant boost og kan beholde manuelle kassa også. Noe å tenke på :)

Uansett, stemmer for turbobygg og 1000hk jeg !:)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support