AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 03. Mar 2013 11:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Ja, jeg starta i fjor og fortsetter i år for å forhåpentlig få klasset inn bilen ved første anledning i mai på Gardermoen. Etter å ha lest gjennom reglementet er det noen punkter jeg lurer litt på. Forhåpentligvis påtreffer jeg noen her inne som kan komme med tips og råd....

Først litt om bilen: Gateregistrert. 1090kg med fører. SBF 347. Astro A5 kasse, SFI clutchus, clutch, svinghjul, svingningsdemper, catchcan, EFI, bla, bla. Optmimistiske 500- 550 Hp @ 7500. 4- link med 3/4" uniballs. Bur, stol, mellomakselring.... Det meste tekniske er på plass. Bakhjula mangler og må bygges til 10.5- dekk.

Noen mener at bilen gjør 10- sekundere "lett".

Nå til spørsmålene:
§1.4 System for drivstoff: Toppen av brennsofftanken må ikke være høyere enn toppen av bakdekkene.

Saken er den at med den orginale tanken, ligger toppen av tanken høyere enn bakdekkenes øvre punkt..... Hvor kritisk er dette? Må jeg bygge om til fuelcell før jeg reiser på kontroll?

§3.4 Hjuloppheng med standard karosseri. Det er ikke tillatt med fjærende hjuloppheng.

Hva menes med fjærende hjuloppheng? For nysgjerrighetens skyld....

8.1 Batteri. Valgfri plassering. Men ser man i generelle bestemmelser finner vi under 8.1: "Batteri får ikke plasseres i førerrom"

Kjerra er klasset for baneracing. Jeg har batteriet i kupeen! Hvor kritisk er dette? Må jeg bytte til tørr-batteri?

Og fra generelle bestemmelser.
1.2 Motor: ekstra motorfeste som fungerer slik at bakre del av motoren ikke faller ned ved evt.....

Hva aksepteres her? Om traversen hindrer at motoren bikker? En wire festet med bolt i brannvegg (torpedo) og til motor???

1.5 Drivstoffsystem. "Biler med ikke OEM mek./ EFI- pumper skal ha avstengningsventil mellom tank og injektor, tilgjengelig fra førerplass" (redigert....)

Er dette kritisk? Vil det holde med en kuleventil betjent via wire?


Det var vel det, til å begynne med. Mangler nakkekrave og, om jeg er(u)heldig en 5. stropp til selen.
Nå gjenstår det å se om jeg orker å fullføre. Hadde vært temmelig artig å få prøve seg litt.....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Mar 2013 19:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:45
Innlegg: 959
Bosted: telemark
Får prøve og svare jeg da. 10 sek bil syns jeg er litt optemistisk. Men skal tvilen komme deg til gode.
Ser ingen problem med orginal tank. Så lenge den ikke ligger i bilen. Og det er åpent mellom cupen og tank.
Det med fjæring mener du vel kansje fjæringsveg. Dekk skal ikke kunne ta i karroseriet.
Men skal du kjøre 10sek må du ha bur og enten bleie el trau under motor og gir.
Lykke til

_________________
moparman.
DODGE RAM 2500 SLT 99.
Dodge charger 68. 440cid
Dodge trandesman B 200 74.
Prosjekt dodge dart 69 bad boy
prosjekt dodge maxi van B200 big block 76
1986 Le baron cab

Massively Over Powered And Respected
http://www.chargernorway.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mar 2013 14:08 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Ta kontakt med en av NBF sine besiktningsmenn som tar årskontroll. De kan sikkert svare på det meste av det du lurer på :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mar 2013 11:01 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Hallo.

Jada, NBF- representantene kan sikkert svare. Jeg håpet på at noen som har klasset inn tidligere kunne komme med noen tips. I noen tilfeller kan besiktninga være veldig firkanta og i andre slepphendt... Jeg har ingen ide om hvor strengt regelverket tolkes blandt drag- folket.

10- sek optimistisk! Åhhh neiii. No way..... Mener det er et snillt overslag.

Nei,da. Komplett BS fra ende til annen. MEN; ut fra kalkuleringer skal komboen I TEORIEN klare 9.53 og 141 mph gjennom fella. Basert på vekt, giring og hjuldiameter. Men; jeg skal fylle ut noe mer korrekte kalkulatorer som tar hensyn til fler detaljer og se hva som kommer ut- hvis jeg orker.

Men teori til side; det er en manuell kasse; det skal gires, clutches... Ikke bare bare. I tidligere forsøk har jeg for så vidt vært fornøyd med kjøreteknikken- har fått skryt for kort reaksjonstid. Men gud hjelpe- bomgiringer og gass som har hengt seg opp har ødelagt forsøka. Det var med en helt annen bil og ET da ble bergenet til 14- tallet. Det endte med rådebank!

Som sagt, bur og det meste annet er på plass, det er kun de punktene over jeg lurer på nå. Jeg kikka på bleie- reglementet og i generelle tekniske bestemmelser finnes det: "1.14: Alle biler med ET under 11.49 sek. skal utrustes med en innretning som effektivt samler opp deler og olje ved evt. havari"

Dette hadde jeg oversett!

Jeg kan knekke til et trau i tynn alu, vil jeg tro.... men på den annen side... Bleia koster ca. en lapp, så det blir ikke den store utgiften.

Takker for input. Får se hvor lang tid det tar før NBF's representanter har meg på tlf.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mar 2013 12:50 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Ford347 skrev:
Jada, NBF- representantene kan sikkert svare. Jeg håpet på at noen som har klasset inn tidligere kunne komme med noen tips. I noen tilfeller kan besiktninga være veldig firkanta og i andre slepphendt... Jeg har ingen ide om hvor strengt regelverket tolkes blandt drag- folket

Som du sikkert vet, må du ha årskontroll på bilen før du får vognlisens. Det må gjøres av en godkjent besiktningsmann. Derfor kan det være greit å ta kontakt med den som bor nærmest. Da kan bilen godkjennes når dere er blitt enige om hva som må gjøres. På banen er det ikke alltid tid til å sjekke alle punkter 100%. Er jo ofte laaang kø :) og alle vil jo bli ferdige så fort som mulig...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mar 2013 19:23 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:45
Innlegg: 959
Bosted: telemark
holeshot skrev:
Ford347 skrev:
Jada, NBF- representantene kan sikkert svare. Jeg håpet på at noen som har klasset inn tidligere kunne komme med noen tips. I noen tilfeller kan besiktninga være veldig firkanta og i andre slepphendt... Jeg har ingen ide om hvor strengt regelverket tolkes blandt drag- folket

Som du sikkert vet, må du ha årskontroll på bilen før du får vognlisens. Det må gjøres av en godkjent besiktningsmann. Derfor kan det være greit å ta kontakt med den som bor nærmest. Da kan bilen godkjennes når dere er blitt enige om hva som må gjøres. På banen er det ikke alltid tid til å sjekke alle punkter 100%. Er jo ofte laaang kø :) og alle vil jo bli ferdige så fort som mulig...

Kan nok være greit og få en som tar Årskontroll i nærheten av der du bor. Til og se på den
Om den som tar kontrollen er nøye eller slapp. Jeg håper for din del han følger boka.
Vil vel vel være surt og komme på et stevne og ikke få lov til og kjøre. Over ting som noen har sett mellom fingrene.
Men som teknisk på det stevnet ikke godtar.
Lykke til

_________________
moparman.
DODGE RAM 2500 SLT 99.
Dodge charger 68. 440cid
Dodge trandesman B 200 74.
Prosjekt dodge dart 69 bad boy
prosjekt dodge maxi van B200 big block 76
1986 Le baron cab

Massively Over Powered And Respected
http://www.chargernorway.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Mar 2013 12:23 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Jeg får ta frem kartet og adresselista... Men apropos. Navn og adresser finner jeg ikke på NBF. Ikke NDRG. Regner med at noen på forbundet kan gi meg noen navn pr. tlf.

Nei, nå er det for mye nettpreik- får ta en tur på verkstedet og pussle litt....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Mar 2013 15:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:45
Innlegg: 959
Bosted: telemark
Ford347 skrev:
Jeg får ta frem kartet og adresselista... Men apropos. Navn og adresser finner jeg ikke på NBF. Ikke NDRG. Regner med at noen på forbundet kan gi meg noen navn pr. tlf.

Nei, nå er det for mye nettpreik- får ta en tur på verkstedet og pussle litt....

Bakers i Dragrace boka står navn på di som har lisens på Årskontroll.
Hvor bor du ??????????

_________________
moparman.
DODGE RAM 2500 SLT 99.
Dodge charger 68. 440cid
Dodge trandesman B 200 74.
Prosjekt dodge dart 69 bad boy
prosjekt dodge maxi van B200 big block 76
1986 Le baron cab

Massively Over Powered And Respected
http://www.chargernorway.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Mar 2013 11:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 10. Mar 2013 11:22
Innlegg: 3
hei. har du tekniske sp.mål. ta kontakt med Morten Wangen. han er ofte ansvarlig for besiktningene på banene og kan reglene godt. også meget hjelpsom.
hvordan bil bygger du? bilder?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Mar 2013 17:33 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Fant etterhvert oversikt over alle kontrollantene på NBF's sider. Står under "Arrangørportal".

Ja, OK- prøver Morten, jeg. Han bor i nabolaget, så det skulle være greit....

MVH RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 17. Apr 2013 23:00 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Til info:
Årskontroll mulig hos Jakhellen, Jølsen gård på Fetsund lørdag 20. april kl. 12- 16.

Jeg tror det blir flere kontrollanter på stedet. Marit J. var den første på lista jeg klarte å få fatt i. De andre svarte ikke på mail og ikke på telefon.....

Jeg har tenkt meg ned, med eller uten bil- da for å kikke litt. Mangler EU på denne skilt- bilen....

Bilde

Mangler fremdeles bleie/ trau. Følgende problem med bleie: Traversen og styringa har ca. 5mm klaring til bunnpanna. Dermed blir det problematisk å legge bleia korrekt under motoren- den må i så fall splittes og legges rundt traversen.


Bygde et trau her om dagen, men ble misfornøyd med designet. Går for et trau som dekker fra frontplata og noen cm. bak skillet girkasse/ motor for å fange opp de edle dråper..... Demonterbart med 4 skruer/ muttere. burde bli bra.

EDIT: Da er det greit... Etter å ha lest denne tråden; http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=57&t=22106&start=15#p167178 skjønner også jeg at det er HER jeg vil prøve meg.... Det eneste problemet er.... Da må jeg vel ta en slags lisens i Street- klassen da, elelr? Dette må undersøkes.....

MVH RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Apr 2013 09:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Generelt når det gjelder regler, er det jo sikkerheten som skal ivaretas. De er blitt til etterhvert som ulykkene har inntruffet. Raskere bil større mulighet for ulykke og motorras En originalmontert bensintank kan jeg vel ikke se problemet med, i utgangspunktet er det jo slik at dersom du taker skal du ikke skli bortover på tanken, eller få kupe'n full av batterisyre. Ingen vil jo at bilen foran deg søler olje på banen som må saneres.
Den klassen så jo ypperlig ut, der kan du jo få testet bilen og se hvor rask den er, uten at det koster allverden, så kan du jo ta det derifra.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Apr 2013 10:40 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Jepp- ta det derfra er helt klart planen.

Sikkerheten er helt klart et punkt som prioriteres i reglementene, forståelig nok. Når det gjelder banetid på stripa, så er noe av det kjedeligste å vente på sanering.... derfor vil jeg montere trau eller bleie åkkesom. Ikke god følelse å være den som forårsaket 2 timers saneringspause, så jeg får gjøre hva jeg kan for å unngå det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support