AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 11. Des 2017 06:50

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Ons 07. Okt 2009 18:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Okt 2009 18:05
Innlegg: 11
F.A.S.T. - Factory Appearing Stock Tire

Hei, er gjevnlig inne på et amerikansk forum hvor denne klassen er mye omtalt. Tidene de kjører med "orginale biler er mildest talt imponerende. Ta en titt på linkene her:

http://www.fastraces.org/

http://www.fastraces.org/members/fastra ... enDocument

Var ikke denne klassen noe vi burde hatt her i landet også? :roll:

Mvh
J R


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Man 19. Okt 2009 11:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 13. Mai 2007 22:48
Innlegg: 269
For et regel-hav :shock:
"Camshaft must produce a correct* stock sound at idle. We all know what a STOCK cam sounds like!"

Personlig ser jeg ikke poenget når man kan kjøre i Stock-Super/stock. Men tøft at de får såppas originale biler til å gå så bra. :)

_________________
www.go-orange.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Ons 21. Okt 2009 19:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Okt 2009 18:05
Innlegg: 11
Syntes ikke reglene var så gale jeg. Regelblekka fra NBF er vel ikke så mye bedre/tynnere?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Ons 21. Okt 2009 19:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Apr 2009 15:50
Innlegg: 137
Bosted: Karmøy
Det står bare may look and sound like stock, de er vell ikke helt originale.

_________________
Tudor '29 m/351 Cleveland/C6/Dana 60
Big block Cougar '69 468 m/Kaase P51 heads
Firebird Formula 455 '73
Bronco '78 Triple black
Recaro Trans Am '82 m/355 TTI
Astro '90 lav og kort
Camaro '92 350/6speed/9" -Solgt

Bad ass boys drive bad ass toys!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Ons 21. Okt 2009 19:33 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Okt 2009 18:05
Innlegg: 11
Stemmer det. Alt som ikke kan sees er lovelig. Finnes en Pure stock klasse også der "ingenting" er lovlig. Uansett å kjøre så fort på polyglass dekk er helt hinsides spør du meg.
-Og det viktigste: Førstemann til mål...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Tor 22. Okt 2009 11:00 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 10:21
Innlegg: 492
Disse bilene er bygget for 100% race, samme med stock/superstock. Alle som tror noe annet bør tenke seg om. Se hvor mange som kjører det i Norge. Har selvfølgelig med KR. og gjøre. ALLE heads-up klasser koster etter en stund mer enn de fleste her på berget er villige til å bruke. Eks. pro stock. Poenget er at det som var en vinnerbil i fjor, sansynligvis må forbedres hele tiden for å holde seg i toppen. De fleste jeg kjenner liker ikke å bli slått på forhånd, og da må det kjøres fortere. Da gir de fleste opp etter en stund fordi det rett og slett koster for mye, eller at de mangler den kunnskap som er nødvendig. De største klassene på Gardermoen er alltid Bracket (ET) klassene. Der har alle samme mulighet ,og det har flere ganger hendt at den treigeste bilen i feltet har vunnet. Er ikke mye du må forandre på gatebilen din for å delta. Det dyreste er nesten påmelding og lisenser.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Fre 23. Okt 2009 14:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 13. Mai 2007 22:48
Innlegg: 269
holeshot skrev:
Disse bilene er bygget for 100% race, samme med stock/superstock. Alle som tror noe annet bør tenke seg om. Se hvor mange som kjører det i Norge. Har selvfølgelig med KR. og gjøre. ALLE heads-up klasser koster etter en stund mer enn de fleste her på berget er villige til å bruke. Eks. pro stock. Poenget er at det som var en vinnerbil i fjor, sansynligvis må forbedres hele tiden for å holde seg i toppen. De fleste jeg kjenner liker ikke å bli slått på forhånd, og da må det kjøres fortere. Da gir de fleste opp etter en stund fordi det rett og slett koster for mye, eller at de mangler den kunnskap som er nødvendig. De største klassene på Gardermoen er alltid Bracket (ET) klassene. Der har alle samme mulighet ,og det har flere ganger hendt at den treigeste bilen i feltet har vunnet. Er ikke mye du må forandre på gatebilen din for å delta. Det dyreste er nesten påmelding og lisenser.


At det er pålagt å bruke originale topper, støpejerns manifolder, innsug, gassere etc i kombinasjon med polyglass dekk er ikke 100% race. Bur er visst tillat hvis det skjules ordentlig og dette blir vel isåfall det eneste som gjør disse bilene uegnet for gata? Stock/superstock derimot blir noe helt annet, der er det tillat med en rekke ettermarkeds racedeler, modifikasjoner og slicks.

Hvordan kommer Prostock inn i diskusjonen egentlig? :)

_________________
www.go-orange.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Fre 23. Okt 2009 14:27 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 13. Mai 2007 22:48
Innlegg: 269
J R skrev:
Syntes ikke reglene var så gale jeg. Regelblekka fra NBF er vel ikke så mye bedre/tynnere?


Nei, men de handler mest om sikkerhetsmessige hensyn, og ikke av hensyn til original-freaks :)

_________________
www.go-orange.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Lør 24. Okt 2009 19:57 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 10:21
Innlegg: 492
Stock og Super stock er to forsjellige klasser, men kjøres gjerne i samme eliminerings-stige. Stock har et mye strengere regelverk med hensyn til hva som kan byttes enn hva Super Stock har. Om ikke disse F.A.S.T. bilene er 100% race biler, hvorfor kjører de da på tider som ingen er i nærheten av med en standard gatebil med de samme delene. Kan garantere at hele bilen er gjennomgått fra a til å, og at det ligger mye testing av deler og kombinasjoner bak hver bil. La deg ikke lure av "originale" topper, innsug, eksosmanifolder og forgasser. Tro ikke at disse er tatt "rett fra eska" og skrudd direkte på. Samme med ventilfjærer, vippearmer, stempelringer, osv. Minimal friksjon er ett stikkord. Daytona 500 er garantert ikke noe for disse bilene :lol:

Nevnte Pro Stock som et eksempel, fordi det var flere Norske førere for noen år siden, men ingen i dag. Der har jo reglene vert stort sett de samme i mange år, men det går stadig fortere...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Søn 25. Okt 2009 13:44 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 13. Mai 2007 22:48
Innlegg: 269
Du har noen gode poeng, delene som blir brukt er nok massert og preppet til grensa for å få det til å virke best mulig innen det regelverket klassen har, og ja, bilene går antastisk godt med tanke på de begrensningene de har. Men seriøse racebiler har ikke restriksjoner på nivå med F.A.S.T, noe som også gjør de til nettop racebiler. Godt mulig F.A.S.T er 100% race, men da er isåfall konvensjonell dragracing opp i 7-800% 8)

_________________
www.go-orange.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Søn 25. Okt 2009 14:51 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 10:21
Innlegg: 492
Alle klasser i racing har regler å holde seg til. Der kommer tanken bak eksempelet med Pro Stock inn. Alle kan kjøpe/lage det det som regelverket tillater, men det kreves steinhard jobbing/utvikling for å holde seg i toppen hele tiden. F.A.S.T bilene kan selvfølgelig brukes på gata om de bygges til det etter at racing-tiden er over. Tråden begynte med et forslag om å kjøre denne klassen i Norge, men det tror jeg ikke det er marked for sånn som situasjonen er i dag. Ett annet eksempel på heads up racing som forsvant i Norge er "Super-klassene" super comp, super gas og super street.Disse klassene ble i sin tid dannet for å få ned kostnadene i forhold til de som ville kjøre, men ikke hadde anledning til utvikling av bil hele tiden. De var de klart største klassene for flere år siden, men kjøres nå stort sett ikke her til lands. De fleste som kjørte i disse klassene, kjører nå ET racing. Det som mange mener ikke er Drag Race, men som stort sett er bra for lommeboka :lol: Ble noe utenfor tråden, men poster det likevel :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Man 26. Okt 2009 09:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Okt 2009 18:05
Innlegg: 11
I racing har det vel alltid vært et økonomisk spørsmål mht hvor fort man vil kjøre. Dette vil selvfølgelig også være et tema i disse klassene. Men slik jeg ser det er pure stock og fast klassene mer back to basic. De har et regelverk som vil kreve ekstremt fokus på de grunnleggende tingene med oppsett av bil og motor. Rent kostnadsmessig vil jeg tro at streetlegal kan være vel så dyrt å holde på med pga mangel på restriksjoner. Har inntrykk av at her i norge er det bare motor som har fokus. Hvis bilen ikke går fort nok er det bare å pøse på med mer high dollar shit... Skal man kjøre fort med orginale manifoiler og polyglass dekk vil det kreve et mer balansert oppsett og en meget dyktig fører.

Når det gjelder indeksklasser er den grunnleggende tanken god, men alle som har kjørt i disse vet at taktikk som f.eks bremsing er påkrevd for å kunne hevde seg. I Superklassene var det iallefall tidligere nesten et must å ha en bil som gikk 1 sekund under indeks for å ha noe å gå på. Dette har nok blitt bedre med de "nye" et klassene, men det strider like forbanna mot hele grunnideen til dragrace; Først til mål!

Mvh
JR


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: F.A.S.T.
InnleggSkrevet: Man 26. Okt 2009 14:37 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 10:21
Innlegg: 492
Er helt enig i at grunntanken med drag race er først til mål. Er også enig i at det krever mye mer jobb å kjøre fort i eks. pure stock enn i mange andre klasser. Problemene begynner gjerne når noen importerer en ferdig bil fra USA. Da blir gjerne taperne sure. Det samme skjedde med stock og super stock for mange år siden, da flere finske førere importerte vinnerbiler fra USA. Svenskene ble dritsure når de ble frakjørt. Om motstanderen har tid til bremsing i ET klassene, har du i utgangspunktet gjort en for dårlig jobb selv :D Om du har null i reaksjonstid og kjører perfekt på index, kan motstanderen bremse så mye han eller hun vil. Da er de er tapere uansett :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support