AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 14:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 13. Aug 2013 01:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Det har nå blitt en 200 innleggs tråd på Faceboksiden Norsk dragrace historie.. =D>

Hver vennlig å si din menig om dine opplevelser på Gardermoen banen...

Hva skal gjøres for at DU skal begynne å kjøre dragrace?
Hva skal til for at DU skal trives som publikummer?
Hva mener DU om de bilene som kjører der, ville du hatt mere av noe annet?
Hva mener du om arrangøren NDRG? bra hjemmeside, bra på live oppdateringer+++ ?

http://www.facebook.com/groups/108462035986207/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Aug 2013 09:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Må nok si at uten EM runde, vurderer jeg ikke tribunen i det hele tatt. Det eneste som har blitt bedre de siste årene er fasiliteter for publikum (øl telt, sanitæranlegg o.l.) På banen går det vel heller nedover, med 9 Top Dorslammer biler som "trekkplaster" på Drag Challenge (når man ser bort fra lisens og test kjøring) Top Fuel bike er vel også greit å se på i MC klassene. Burde være mulig med 200 team og 10000 tilskuere på det største stevnet. Vet ikke hvor mange av de "nøytrale" publikum som vil komme tilbake neste år for å se 8-10 kvalrunder fredag og lørdag. (hadde blitt det om ikke lørdagen hadde regnet vekk i år). Etter min mening er det også alt for mange klasser, med få biler /sykler i hver klasse. Dette er nok pga reglene i EDRS serien, men for de som ikke kan så mye om drag racing er det nok ikke alltid lett å følge med på alt som foregår på banen...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Aug 2013 22:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 31. Jul 2012 17:01
Innlegg: 77
Jeg pleier å ta en tur, som interessert tilskuer (kjører ikke drag).
Selv om arrangør sikkert har lagt ned kjempeinnsats, og ting har blitt bedre med åra,
er det jo fortsatt stort forbedringspotensiale på det meste.
Jeg vet ikke - er det grunnlag publikums , deltager og arbeidsmessig for å satse hardere som
arrangør, og få arrangementet opp på et høyere nivå?

Med tanke på publikumsinteresse ( angående bremselys før 402m / break-out ) ,og forståelse
av kjøring/ taktikk og "hva som skjer", er det veldig viktig med en GOD speaker og et lydanlegg som høres der hvor publikum befinner seg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Aug 2013 18:04 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Jeg tror det hjelper lite å forklare publikum noe mer, vi skjønner vi er ikke helt borte heller.
Det jeg har fått tilbakemelding på etter at jeg startet tråden på FB er at dem gidder ikke å se på bremsing, sporten har blitt kjedelig. Det er det gjengse svaret jeg får, så det å forklare tror jeg lite på, bremsekjøring er kjedelig tror det bare må gotaes, når en sport blir for teknisk er det fort at publikum blir borte, det er noe med førstemann i mål har vinni, da er det spenning i hvert heat som utløses i det bilen går i mål isteden for masse vis vas fra speaker.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Aug 2013 19:22 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Camarocab skrev:
sporten har blitt kjedelig

Sporten har vel ikke forandret seg stort på en god stund. Det som er "kjedelig" er at de største klassene ikke lenger er å se på G.moen. Er nå engang sånn at de fleste vil gjerne se toppnivå innen all sport/idrett, enten det er motorsport eller noe annet.
Må også få med at det er STOR forskjell på å delta som fører, enn å være betalende tilskuer...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Aug 2013 19:31 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Jeg og dem jeg snakker med savner ikke bare de raskeste, det er noe med å føle tilhørighet til det en ser, så som å eie en cheva som kjører mot en ford ovs, hvem er raskest ovs. står mye om dette i kjempetråden på fb, har snakket med mange og det går igjen hele tiden, enkel grei racing først i mål har vinni og hvor rask er den bilen som ligner litt på din egen og sef de andre. Men gjengs er at dem er drittlei bremselys og gasslipphalvveis.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Aug 2013 09:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Camarocab skrev:
enkel grei racing først i mål har vinni og hvor rask er den bilen som ligner litt på din egen og sef de andre. Men gjengs er at dem er drittlei bremselys og gasslipphalvveis.
Back to the 70s, :lol:
I over 30 år har mange diskutert /prøvd (både i USA og andre steder) å finne ut hvordan man kan lage en "heads up-først i mål" klasse ,som ikke koster skjorta og ikke krever utrolig mye tid. Ennå har INGEN klart å finne en løsning som funker over tid...
De bilene som ligner mest på vanlige gatebiler, er vel Stock/Super Stock, og de er rene racebiler. Ta en prat med de som kjører i disse klassene, og spør litt om hva som kreves for å kjempe i toppen. Og her snakker vi fortsatt om "bremseracing" :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Aug 2013 11:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Hva med en knallhard jurye, som bare bestemmer at holder du igjen eller slipper opp for å holde deg innafor en klasse, gjør at du MÅ rykke opp eller gjøre bilen din langsomere.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Aug 2013 11:32 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Camarocab skrev:
Hva med en knallhard jurye, som bare bestemmer at holder du igjen eller slipper opp for å holde deg innafor en klasse, gjør at du MÅ rykke opp eller gjøre bilen din langsomere.

Beklager, men jeg detter litt ut ....går det an å forklare litt mer ???


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 00:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Jeg syns det er altfor få muligheter for å ta med bilen sin på bane og få testa/tuna den. Jeg har hatt dritlyst kjempelenge. I min drømmeverden er det kjøring hver fredag el lørdag hele sommerhalvåret. Møt opp på banen, teknisk kontroll. Betal 500kr. Kjør 5 drag. Gjerne mot kompisen din eller andre lignende biler. En forutsetning kan jo være kanskje være at bilene må ha skilt og lovlige gatedekk. No ala dragweek. Det vil jo være en fin brems i seg selv. Fin måte å få dragracing aktuelt blant bilfolket igjen. Audi og BMW gutta forsvinner nok fort når turbobilene dems med "800hk" blir frakjørt lett.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 13:02 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
rokkern skrev:
Jeg syns det er altfor få muligheter for å ta med bilen sin på bane og få testa/tuna den.

Hva er galt med å kjøre Street Legal for test og tune ?? Til neste år kan alle som vil betale årslisens for SL også kjøre på Gmoen, Valle, Fyresda, Oppdal osv..På de 3 siste kan du faktisk kjøre BÅDE Street Legal og Sportsman 11,50 samme helg. Blir en del runder det...
Camarocab skrev:
Hva med en knallhard jurye, som bare bestemmer at holder du igjen eller slipper opp for å holde deg innafor en klasse, gjør at du MÅ rykke opp eller gjøre bilen din langsomere.

Kanskje det de dette det refereres til ?? http://headsupstreetcarseries.createafo ... w-rules-!/
Enda et forsøk på heads up- først i mål racing...
Bracket racing (bremseracing) var vel aldri ment å trekke de store tilskuermassene da det startet i USA. Heller for å få flere betalende førere til banen, bort fra gata. Som kjent har da alle som stiller en teoretisk mulighet for seier :) For min egen del gidder jeg ikke se på f.eks juniordragster, eller de fleste av sykkel klassene. Det som går saktere enn 7-8 sek på kvartmila gidder jeg ikke betale for å se, med mindre topp klassene også er på samme stevne. Men som jeg har skrevet før: som fører er det noe helt annet...Tenk om jeg hadde hatt mulighet til å kjøre jr dragster som 10-12 åring...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 15:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
holeshot skrev:
rokkern skrev:
Hva er galt med å kjøre Street Legal for test og tune ?? Til neste år kan alle som vil betale årslisens for SL også kjøre på Gmoen, Valle, Fyresda, Oppdal osv..På de 3 siste kan du faktisk kjøre BÅDE Street Legal og Sportsman 11,50 samme helg. Blir en del runder det...


Det som er galt med det er at det ikke er feste på asfalten. Helt ok med en fisefin org toporter 289, ikke så kult med 500cid +
Høres veldig fint ut med neste år. Spent på å se hvordan det blir i praksis.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 15:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 16. Aug 2013 23:39
Innlegg: 29
Bosted: Båstad
Kunne tenkt meg å prøve street legal/dragracing selv. Bare for morro skyld! :)

Men kunne tenkt meg å bare komme først i mål, ikke måtte bremse osv. Betaler jo en del for å kjøre vel?

Hvor finner jeg dette med Årslisens som han nevner her?

Sitat:
Til neste år kan alle som vil betale årslisens for SL også kjøre på Gmoen, Valle, Fyresda, Oppdal osv..På de 3 siste kan du faktisk kjøre BÅDE Street Legal og Sportsman 11,50 samme helg. Blir en del runder det...

_________________
Min bil: :D

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=25959


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 16:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
ThomasEK skrev:
Hvor finner jeg dette med Årslisens som han nevner her?

http://bilsport.no/skjemaer/ På bilsport.no finner du også regler, terminliste, osv.
rokkern skrev:
Det som er galt med det er at det ikke er feste på asfalten.

Ofte mye lettere å kjøpe/bygge en bra motor enn det er å bygge et bra chassie til en vanlig gatebil :D Da må det gjerne ofres noe av svingegenskapene...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Aug 2013 16:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 16. Aug 2013 23:39
Innlegg: 29
Bosted: Båstad
Takk :)

Men ser ikke ut som jeg kan ha årslisens siden jeg har utlandsregistert bil.. Så får heller møte opp på street legal ;)

_________________
Min bil: :D

http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=25959


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support