AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 14:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 25. Feb 2013 01:20 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Hvor foregår all dragrace- diskusjon her på haugen? Lite her på forumet. Er det andre fora hvor det er mer aktivitet? Jeg tenker alt fra motorbygg og understellsteknikk til arrangementer, tider og klasser. Jada, er fullstendig klar over at det er alt for få arrangementer & aktive i 1/4- mile dragracing til at det på noen måte kan ta av, men det hadde vært interresant å se litt på hva aktive & intresserte personer jobba med...

Jeg sjekka akkurat NDRG- forumet og det er hacket i småbiter og i tillegg lite brukt...

Jeg har et konkret spørsmål til dere som har erfaring og har vært med i dette gamet noen år. Jeg går med planer om å klasse inn en bil nå i år. Det er en gateregga bil med small block V8 og manuell.

Men hvilken klasse skal jeg velge? Etter en titt på Bilsportforbundet nå ser jeg at det har kommet en ny klasse for i år som kan være aktuell; "STREET 10.51" (Hvor 10.51 kommer fra vet jeg ikke, for breakout er 7.60...). En annen klasse jeg har kikket på er SUPER STREET.

Nok om det. Etter å ha studert resultatlistene fra Sunoco 2012 ser jeg at det er mange ført opp på resultatlistene for "PRO ET" på ndrg- sidene. Er aller deltagerne der klasset inn i "ET- racing" (Teknisk reglement §622)? (Antar at arrangør velger å kalle klassen "PRO" for å få litt mer svung på det hele?) I så fall ser det ut til at dette kan være greia; stor spredning i tidene- så man ikke føler seg HELT utafor med høye ET- og mange deltagere så det er litt "action" i klassen.

Innspill?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Feb 2013 11:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Jeg er ingen racer, men er jo interessert.
Har sett litt på klassene, tror dette skulle være basic.

Street 10.5 er vel en klasse beregnet på MEGET ombygde biler og ikke gatebiler.
Super Street er jo en klasse beregnet på gatebiler, men med en fast ET på 10.90
Pro Street er biler av typen doorslammers med fritt chassis og karosseri.
ET klassen er vel den som er aktuell for de fleste med gatebiler, en klasse hvor du selv setter dial-in, kjøres det fortere er det break-out, og den som kommer nærmest sin dial-in vinnner.
ET handicap får en av bilene grønt lys før den andre beregnet ut fra en index (basert på et stort antall noterte tider) første man til mål vinner.

Dersom bilen har ET under 10.99 blir det seriøs ombygging av bilen, med bur, bakaksel, etc.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Feb 2013 17:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Ja, flere som har tipset om at ET er klassen å foretrekke- så da er det klarert.

Jeg hadde en oppfatning om at reglementet der avr litt døvt, med dial- in og det hele. Men siden mitt ønske er å få kjørt og se hvor lave tider jeg kan klare, vil det fungere utmerket selvom jeg ikke klarer å holde meg nær dial- in....

Satser på at det blir lisenskurs på Gardermoen i mai, så får vi se om jeg klarer å ha en bil klar til det....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Feb 2013 23:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 21. Apr 2010 00:06
Innlegg: 18
Hei
Har kjørt i ET klassen på Gardermoen siden 97,og synes det er en perfekt klasse for en gatebil.Som det stod over her kan du kjøre ned til 10.99 uten at det blir de store ombygningene på bilen.Ypperlig klasse å få testa bilen og seg selv :)

_________________
80 Dodge van
69 Dart 512


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Feb 2013 21:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
10,5 klassen er en kanonklasse,
der det eneste man skal ha, er dekk som er merket med 10,5 tomme..(bredden) #-o
Pluss at bilen skal ha det sikkerhetsnivået man har tenkt å kjøre til...
Her i Norge så blir det vel en klasse for alle biler, enten de er "gatebiler" eller reine racebiler...
Orginalt utseende, like bakdekk, og fri motor/gir...
Starter likt og først i mål, bare man ikke kjører fortere enn 7,60.. på 402 meter...
Å husk, en overmotorisert 10,5 bil får ikke alltid feste, så en bil med mindre motor kan fort vinne.. \:D/

ET klassen ( Bracket) skal en forholde seg til idealtid,
starte ulikt og man må passe på at man ikke kjører fortere enn idealtiden...
Man skal vinne ett dragrace med beinet på gassen, ikke bremsen.... :puke:

Vanskelig å kombinere det over her med å kjøre så fort det går, og kunne forbedre tiden sin...
Noe man kan i 10,5... =D>
10,5 Kjøres også på de fleste baner, enten i EDRS eller i Outlaw seriene i Sverige...,
så i 10,5 klassen kan man leke med andre i hele scandinavia... =D>

Du savner sider/forum for dragrace intresserte?

Ja, det finnes ingenting av slikt... desverre...
MEN, tror vi skal gjøre noe med det og jeg har sendt ett forslag til moderator til dette forum, så vi kan få en egen del på forumet til dragrace... :mrgreen:

Egen prosjekt tråd del og en egen diskusjons og info del.. \:D/

Kanskje vi med det kan få ett samfunn med prosjekt tråder og kurant info og diskusjoner om fortid, nåtid og framtid...
OG dyrke fram noen profiler som blir over middels kjente og som ut av det kan få seg noen sponsorkroner og kunne satse enda litt hardere... =D>

Så sjekk den nye delen på forumet.. =D>

viewforum.php?f=55


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Feb 2013 12:49 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 22. Okt 2009 11:21
Innlegg: 493
Husk at du må ha veltebøyle + oppsamlingstråg for olje eller "bleie" fra 11.49 og nedover. Regler her: http://bilsport.no/reglement-dragrace/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Mar 2013 15:01 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 13. Mai 2007 23:48
Innlegg: 269
http://www.youtube.com/watch?v=6qUGeSBiyRk

Street 10.5 Sundsvall

_________________
www.go-orange.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Mar 2013 11:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 10:10
Innlegg: 130
Glimrende av moderatorene; takk. Så får vi håpe det blir mye aktivitet her inne.

Nei, nå ble jeg usikker. Jeg får laste ned 10.5- reglementet og kikke litt på det. Har gått gjennom ET og generelle tekn. bestemmelser nå og har endel spørsmål som jeg sikkert kommer til å poste under drag- prosjekter.

EDIT: Enkelt; 10.5 har samme tekniske reglement som ET, bortsett fra noen små detaljer.

10.5 er vel "ny i Norge" og det gjenstår å se hvor mange biler som vil stille. Etter mitt syn må dette være mer attraktivt enn ET? Idealtid forbinder jeg med BARNESKIRENN....... (Jmf. Northug)

RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Mar 2013 11:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 08. Jan 2008 12:17
Innlegg: 975
Bosted: Selbu
På Streetlegal på Oppdal kjører de Outlaw klasse på søndagen, teknisk godkjent streetlegal bil kan kjøre ned mot 6.5. 180 kn/t uten bøyle.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Mar 2013 12:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Break out på Street Legal er 6,70 170Km, absolutt break out er 6,60 180, og da er sluttkjørt :(
Du kan kjøre ET bil hvis banen tillater det, med break out på 5 sek, men du må fremdeles følge tekniske krav til ET klassen. Kipt å bli klasset opp under stevne for å ha kjørt for fort, og ikke tilfredsstille tekniske krav til klassen, da er det også sluttkjørt.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Mar 2013 13:21 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 13. Mai 2007 23:48
Innlegg: 269
Ett par ting du bør merke deg hvis du på alvor tenker å kjøre street 10.5. Dette er på ingen måte noen nybegynner klasse! For det første så kreves det sfi 25.5 tag på chassis. Dette innebærer mye mer enn ett vanlig bur, pluss at du må til sverige for å få godkjent det, da det ikke er noen sfi kontrolanter i Norge pr. dags dato. For det andre så kreves det MYE motor, 1 hk pr. kg bil må du regne med for å klare å være konkuransedyktig. Sist men ikke minst, så bør man ha litt erfaring med tuning av både chassis og motor for å få greiene til å funke. Tunge biler med mye krutt på smale dekk er utfordrende å få til å samsvare.
Det fins andre headsup klasser det går an å prøve seg i også, om du ikke er interessert i bracket racing. Super street-gas-comp f.eks med index på henholdsvis 10.90, 9.90 og 8.90. Da slipper man å forholde seg til sfi spec, da man kan kjøre ned til 8.50 med vanlig bur.

Sfi tegninger (oppskrift) kan fås her http://www.sfifoundation.com/

Hjemmeside for street 10.5 http://hotstreet.se/ sjekk også facebook http://www.facebook.com/pages/Street-10 ... 9141170842

Generell oversikt for skandinavia, inkludert øvrige klasser http://www.speedgroup.eu/ndrs/index_ndrs.htm

_________________
www.go-orange.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 15. Mar 2013 23:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
:mrgreen:
10,5 toms klassen er åpen for alle biler den,
så lenge de tilfredstiller kravene 10,5 klassen stiller...
OG tilfredstiller kravene til den sikkerhet bilen klarer å kjører...
altså... over 12 sek på 402, under 12 sek, under 10 sek...
Å hvor fort du kan kjøre med en bil "lovlig" er egentlig buret som avgjør,
+ personlig sikkerhets utstyr og lisensen..
Man må jo også innse at dette handler om å ha det morro..
Noen har det morro med nærmeste orginalbil,
andre kjører værsting ADRL 10,5 som går lave 4 sek på 201 meter i USA

I Norge idag finnes det vel nesten bare en bil som går sinnsykt bra,
resten er vel nybegynnere i klassen og kjører ikke "så" fort...
Så en 9 sekundersbil, med en startrask fører og javne tider,
er nok like mye vinner som en som av og til får til supertider...

Å sammenligne Superklassene 10,90-9,90-8,90 med faste index og 10,5 klassen er tull...
Superklassene er og blir fast indexklasser med trottelstopp og bremsing og luring i mål..
10,5 er først i mål..., og først i mål med beinet på gasspedalen helt i gulvet... =D>

Kjell Iversen... kjørte vel 7,80 tid sommeren 2012...??

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 00:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Når du stiller på banen er det vel for å nå så langt som mulig, med mulighet for å vinne. Hvis du klasser inn i 10.5 med en optimistisk 10 sek bil får du kjøre kvalifisering, men må sannsynligvis møte kvalener på første drag i elemineringen og bli parkert.
Så hvis du skal stille i 10.5 klassen bør du vite litt om hvilke konkurrenter du møter, eller velge en annen klasse.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 13:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 08. Jan 2008 12:17
Innlegg: 975
Bosted: Selbu
Med litt flaks kan du vinne med en 10 sek bil, har selv kjørt ifra Pontiacen over her på Gmoen med Buicken min med en 10.50 repa :mrgreen: (Bør vel kanskje nevne at girkassa hans røk i starten) Men først over mål vinner =D> Er vel handlet inn ny bakaksel og "mere" bur i bilen til Iversen i vinter, vil vel kjøre enda fortere tenker jeg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 16. Mar 2013 14:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Smog skrev:
Når du stiller på banen er det vel for å nå så langt som mulig, med mulighet for å vinne. Hvis du klasser inn i 10.5 med en optimistisk 10 sek bil får du kjøre kvalifisering, men må sannsynligvis møte kvalener på første drag i elemineringen og bli parkert.
Så hvis du skal stille i 10.5 klassen bør du vite litt om hvilke konkurrenter du møter, eller velge en annen klasse.


De fleste som stiller på ett dragrace med en bil som ikke er en vinner bil, stiller der for å kjøre det bilen klarer.... Sånn har det vært så lenge jeg har vært med.. Siden først på 90 tallet...
Fryktelig mange som kjørte supreklassene med kun en intensjon å se hvor fort skroget kunne gå, mens man i 1 elimineringsrunden prøvde å BREMSE seg inn til en xx.900 tid.. Noe som medførte rett på hengeren for de fleste..
Skal man ha vinnersjanse så kjøper man bil og motor så man kan vinne.. :^o

jeg selv kjørte mange år på street finales på mantorp med bil som var laaaangt unna raskest i klassene, men man var med og kjørte, fikk masse venner bland de raskere og da øker motivasjonen der etter for å handle værre saker og biler og kunne leke med "de store guttene" [-o<

Sånn som det er nå forstår nesten ikke de som kjører reglene, og hva første og annengansbesøkende publikum forstår er veldig lite.. Tragisk å sitte blandt folk og høre hvor mye dumt de snakker om som viser at de ikke forstår en dritt av det som skjer på banen....

Det er tross alt bedre å bli slått på målstreken av en som kjører fortere enn deg, enn at man blir slått ut av elimineringen fordi man selv ikke hadde flaksen med seg og bremset inn mot mål på rett tid :^o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support