Bead-lock skrev:
Hvem som er pådriveren for bracketkjøringen skulle jo vært morro og vist, NBF eller NDRG,
eller enkeltpersoner som ikke burde hatt noe å sagt
Bracket klassene ble opprettet på begynnelsen av 90 tallet av en gjeng som ville ha en klasse for gatebiler. (bla. Trond Isebakke som da var i NBF) Reglene ble skrevet av fra NHRA boka, med noen mindre forandringer.
På den tiden var valget for en gatebil, enten Super Street, eller Stock. (du kunne faktisk kvale i S.ST på 13 sek i 90/91,he he) Skulle du kjøre Stock på Mantorp, var det ut i 1.runde om ikke motstanderen dreit seg ut
Første bracket race på G.moen var vel i 93, og etter noen år ble bracket den største klassen, mens super-klassene forsvant (i Norge).
Grunnen er vel så enkel som KR. og at du
i utgangspunktet kan vinne uansett bil/motor.
Om du kjører 5-6 race pr år, vil du kanskje ikke investere det som kreves av tid og penger for å holde seg i toppen i en Heads-Up klasse. Men for all del, folk er forskjellige, og må få lov å ha forskjellige meninger om ting og tang.
Bracket racing kjedelig for publikum ? Yes, kanskje, men det er alltid de tregeste klassene uansett...Se bare hvor mange som forlater tribunen i NHRA etter at nitro-klassene er ferdige...