Chevrolet er nok ansett for å være de billigste bilene å få til å gå fort.
Du må tenke litt på vekt ift effekt. En tung bil krever mer motor for å gå fort.
Sugemotor er billigst opp til en viss effekt, 450-500hk sbc eller 6-700hk bigblock. Skal du ha effekt høyere enn dette er overladning med presse eller turbo veien å gå. Blir dyrt å trimme sugemotor mer enn dette.jeg holder en knapp på big block, en 454 med litt trim klarer ganske lett 500hk og kan fortsatt være ganske mild med stock deler.
Begge disse motortypene er relativt mye bang for the bucks og med bra driftsikkerhet. Men det må nok skrus for å holde en 7.70 bil som brukes endel i fin form.
Nova begynner kanskje å bli litt dyre, men en 4dørs eller 70-talls bil kan nok funke innunder budsjettet. Chevrolet malibu fra 78 og ut på åttitallet ligger ganske kurant i pris, og tror ikke de er så sinnsykt tunge heller.
Er gøy å bygge bil, men hvis du syns det er gøyere å kjøre så lønner det seg å bruke vinteren til skruing og de store modifikasjonene..
En 1600kg bil inkl fører med 500hk går 7.02sek på 201m på ideelt satt opp bil på bane med prepp. I Norge kjøres street legal uten prepp, på min bil utgjorde ingen prepp 0.3sek saktere tid. Da er du oppe i 7.3sek. Fint å ha litt margin å gå på, lettere å kjøre saktere enn fortere om du vil sikte deg inn mot 7.70.
Det skal ikke alltid så mye til, men det er viktig at hele bilen funker sammen. Turtallsvillig small block motor feks med 2.73 utveksling i bakakslingen og stock converter (veldig mye enklere å få en bil til å funke bra på stripa med automat!! - th400 feks) er en dårlig match. Men sett en 4000rpm converter og 4.10 utveksling i samma bilen med samma motor så går det veeeldig mye heftigere:) Den turtallsvillige motoren får mye mindre tid på lavt turtall, men får istedet lov å jobbe på høyt turtall hvor den virkelig levere effekt.
Et fint budget oppsett tror jeg kunne vært en malibu, 454 med litt trim ca 500hk, 3500rpm stall, 3.73 utveksling.
Følg litt med å se hva som dukker opp, fint å kjøpe en bil som er mest mulig ferdig. Sparer tid og penger på det til seinere, mot en noe høyere inngangsbillett.
Noen eksempler på biler som kunne vært et utganspunkt på finn nå.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94337552Her er motor og gir iorden. Trenger sikkert converter, bakaksling, understell og dekk pluss småfiks, pluss på 50k på denne og du hadde nok hatt en bil som er kul, "billig", driftsikker og går 7.70 på stripa. Litt mye vekt og kanskje litt lite effekt, men det kan justeres
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94476906Litt dyr til å være prosjekt, men en fryktelig kul bil som med 50k brukt på de rette stedene nok kunne gått veldig bra også !
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78362710Ikke helt min stil, men hvis man syns bilen er kul kunne man her bygd motor, gir og bakaksling og kommet i mål innenfor budsjettet. Er også gjort endel med bilen, bur og stoler, ribba interiør. Sikkert ikke så enkel bil å få godkjent hvis man er opptatt av slikt.. men fin pris for en bil som er allerede påbegynt.