gMcnut skrev:
En Chevrolet/GMC G10 shortvan er jo en ypperlig, klassisk bil, super som hobbybil. Det er solide, velbygde biler. Samme modell ble produsert tilnærmet like i en årrekke, og veldig standardiserte.
Men det er ikke mange G10 i Norge, pga norske avgiftsregler ble de dyre å importere og reg som personbil, det var mindre avgifter på G20/30 som kunne registreres som lastebil (over 3,5 t totalvekt). De ble det tatt inn massevis av i en periode.
Forskjellen på G10 og G20/30 er lengden og lasteevnen. Som hobbybil er G10 å foretrekke da den er kortere og har bedre kjørekomfort.
Vans er generelt sett utsatt for rust, både utenfra pga salt og fuktighet, men og innenfra pga kondens. Så pass på at du finner en rustfri en!
G10 shortvan er en ettertraktet modell, også i USA, og det kryr ikkje av de. Så regn med at du må betale litt for en.
Teknisk er det enkle biler å jobbe med. Bremser må du regne med å bytte på alle gamle biler, det er ikkje noe spes for vans.
G10/20/30 kom med fleire forskj motor/gearkasse alternativer, 250 6 syl og forskjellige smallblock V8, G20/30 og med 6,2 diesel.
Generelt er det god tilgang på slitedeler til greie priser.
Og gløm greia med 4hj trekk og vinterkjøring. Dette er sommerbiler nå som de er blitt veteraner (1987 og eldre)
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Van Her finner du en oversikt over de forskj modeller og tekn data mm.
Takk for bra og utfyllende svar!
Det er nok G10 som frister mest, hvertfall utseendemessig. Det at det går an å parkere den rundt om kring, er også en stor fordel, for da blir den brukt mer.
Jeg har blitt veldig glad i 4x4 på bruksbilen, etter å ha kjørt diverse forhjulsdrevne og bakhjulsdrevne biler uten diffbrems i mange år. Har en bakhjulsdreven med 50% diffbrems (lamell) og 50/50 vektfordeling foran/bak. Denne fungerer også greit på vinteren. Jeg liker tanken på å kunne kjøre litt utenfor veien og campe (sommertid), og da er jeg redd 2,5 tonn van fort kan bli stående fast. Kanskje litt banning i kirka, men før jeg innså at jeg ønsket meg en van, så har jeg i lengre tid kikket etter en Volkswagen Caravelle Syncro (T3) fra rundt 1980.
anders skrev:
ManInTheVan skrev:
Hei.
At bilen er veteran/snart veteran gjør det mer økonomisk fornuftig.
Hva er tankegangen bak dette? Spare et par tusenlapper i årsavgift? Det ryker kjapt på vedlikehold. Gammelt er gammelt som krever sitt vedlikehold som alt annet gammelt, og veteran er automatisk en god del dyrere i innkjøp enn en ikke-veteran.
Shortvans er skjeldne, og dyre i forhold til en normallengde van.
Hvilken sum har du tenkt å bruke på Vaneventyret? Skal du kjøre den året rundt 365 dager?
Van er kult, men det er kronglete å drive mekk i den postkassesprekken av et vanpanser. Og det skal du jo oftere gjøre jo eldre den er. Om du ikke kjøper et superstrøkent eksemplar med tilhørende pris da.
http://www.mels.se/garage/till-salu/chevrolet-miss-brown-shorty-van-1977/Har kikket på den på mels.se. Ikke sikkert den er så dyr i det lange løp. Men hadde håpet på et lavere budsjett i innkjøp. Har ikke budsjett ennå, fordi jeg prøver å finne ut hva budsjettet mitt bør ligge på. Jeg liker tanken på at bilen er veteran, fordi den da er tilnærmet gratis å eie (les: ikke bruke). Rent økonomisk, lønner det seg sikkert å kjøpe nyere og billigere som du sier. Det er noe ekstra kult med gammelt, selv om det er kult å ha noe som fungerer teknisk også. Dette blir et rent hobbyprosjekt, ellers hadde jeg nok sett etter noe nyere.
Hva tenker dere om Ford sine vaner fra 70-80-tallet? De finnes jo også i korte utgaver.