AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 11. Mai 2026 20:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 03:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Er det noen som har erfaring med kjøp av bruktbil i USA og som har kjørt med bilen der borte?
Hvordan ordnet du veiforsikring på gliset?
Hvor lang forsikring tegnet du?
Hvor mye kostet det?
Og ikke minst, hvilket forsikringsselskap?
Registrerte du bilen på deg selv?
Hvordan klarte du evt. det selv om du ikke har adresse i US?
6.9

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 04:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

http://amcar.no/page.asp?ParentID=313&M ... 74&Order=2

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 11:43 
Avlogget
Get going
Get going

Dette viste seg å være svært vanskelig da jeg og to kamerater var på ferie der i sommer. Vi hadde sett oss ut en bil hos en forhandler i Pennsylvania, men han kunne ikke selge den til oss siden vi ikke hadde en gyldig Pennsylvania ID. Forhandleren mente også at det var slik i de fleste stater. Kjøper du privat kan nok situasjonen være annerledes.

Dette var altså før forsikring kom inn i bildet. Vi ringte til Amcar, og de sa at det hadde blitt kompikasjoner med å tegne forsikring i tillegg. Var ikke nevnt noe om dette på sidene deres før vi dro. Syntes dog det var rart av dem å skrive at det var så lett å forsikre bil når det i utgangspunktet er umulig å få kjøpt en bil (av forhandler).

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 11:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for begge innlegg. Men hvordan gikk det med dere?
Gav dere opp og reiste hjem eller?
Hadde Amcar noen vei rundt disse komplikasjonene?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 12:17 
Avlogget
Get going
Get going

6.9 skrev:
Takk for begge innlegg. Men hvordan gikk det med dere?
Gav dere opp og reiste hjem eller?
Hadde Amcar noen vei rundt disse komplikasjonene?

Planen vår var å kjøpe en bil, bruke den i ferien, og selge den etterpå. På den måten hadde vi muligens spart en del kroner sammenlignet med å leie bil. Det var altså ikke snakk om import til Norge. Amcar hadde ikke noen forslag til oss, og jeg tror ikke de kan gjøre noe som helst i en slik situasjon.

Enden på visa ble at vi leide bil av selskapet Alamo. Amcar har en rabattavtale med disse, men de er uansett billige. Tror summen for 3-4 ukers leie i utgangpunktet var på 6-7000 kr, med ubegrenset kjørelengde. Men, to av oss i reisefølget var under 25 år, og vi betalte derfor et tillegg for å være sjåfører. Dette dro summen opp til bortimot 15000 kr.

Alt i alt er det jo mange tryggheter ved å leie bil, sammenlignet med å kjøpe en brukt. Ser man bort fra tillegget vi betalte, var det jo en meget bra pris. Bilen vi planla å kjøpe kostet 3-4000 dollar, og selgeren sa seg villig til å kjøpe den tilbake fra oss for halve prisen. Vi hadde kanskje spart maks et par tusen kroner hver på å kjøpe denne bilen, siden vi altså måtte ut med dette tillegget for leiebilen.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 13:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ser ikke lett ut dette nei...
Ok, poenget mitt er at om en allerede har kjøpt en bil privat i USA og vil kjøre med bildrømmen der borte FØR en frakter den hjem, så er det altså helt UMULIG å få forsikret den?
Selv om Amcar faktisk reklamerer med dette på sin hjemmeside?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 19. Okt 2007 14:02 
Avlogget
Get going
Get going

Amcar skrev:
Forsikring kan fortsatt tegnes, men alle skjemaer må erverves fra AIU's kontor i USA. AMCAR er ikke fornøyd med tilbudet og situasjonen, og undersøker muligheten for å få til et bedre tilbud til våre medlemmer. I mellomtiden anbefaler vi at du ringer AMCAR's forsikringskontor før du planlegger å forsikre bil i USA.

Det står jo svart på hvitt at du fortsatt kan tegne forsikring, men det er tungvint. Problemet vårt var jo først og fremst at vi ikke fikk kjøpt bilen. Hvis du har kjøpt bilen på forhånd, er det sikkert mulig å ordne forsikringen litt i forkant og. Sikkert best å ringe Amcar angående dette.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Det kan gå
InnleggSkrevet: Lør 20. Okt 2007 09:11 
Avlogget
Get going
Get going

Jeg har en Dodge Van sammen med en kompis som er registrert på meg som vi bruker på turer i USA. Om en har noen bekjente der borte kan hjelpe voldsomt. I disse internettider så kan en jo forsøke å bli kjent med enten nordmenn som bor der borte eller folk i merkeklubber som en kan knyte kontakter med. Da kan de "eie" bilen for deg og bruke deres forsikring, eller en kan bruke deres adresse når en registrerer bilen på seg selv og bruke deres forsikringskontakter. De aller fleste bruker forsikringsagenter som lager en pakke med forsikringer i forskjellige selskaper for å få ned prisen. Ta kontakt med noen slike agenter og legg frem problemet. Det hjelper voldsomt om en kan få en bekreftelse fra ditt eget selskap her hjemme skrevet på engelsk som forteller om hvor mange skadefrie år som kunde.

Det vi gjorde var å kjøpe bilen privat og bruke noen venners adresse, dit kommer både innbetalinger til veiavgift og forsikringspapirer. Mitt tilfelle gjelder Washington State og det er sikkert forskjell fra stat til stat. Etter kjøpet så måtte vi til et omregistreringskontor for å få registret bilen, disse er privat drevet og ligger inne på utvalgte stripmall eller kjøpesenter. Der må en legge frem ID og Bill of Sale + adresse i USA. Bill of Sale brukes til å beregne omregistreringsavgift, er salgsummen unaturlig lav bruker de en tabell i steden. Etter det så får en Title på bilen, noen stater ettersender dette dokumentet så en får en midlertidig som en må fremvise på DMV.
Nå må en sjekke om bilen har godkjent avgassmåling, om ikke må det sjekkes på en målestasjon. Koster så klart et lite gebyr. Noen stater forlanger også att denne avgassmålingen må være gyldig for å få ut ny Title.
Etter det så må en på DMV (amerikanske biltilsynet) for å betale veiavgift for det County du har oppgitt som "bosted" Her varierer det fra county til county, men en må regne med mellom $70-$120 i året. Så må dokumentasjon legges frem for godkjent avgassmåling. Er alt dette i orden så får en nå ut skilter og skattemerke.

Men nå kommer den store bøygen, forsikringen. Vi var så heldig at mine venner der borte var personlig venner med en forsikringsagent som delte vår intresse for gamle biler som etter mye om og men klarte å finne et selskap som ville dekke ansvarsforsikring. Du kan bare glemme full kasko og slikt. Vi tegner 6 måneders ansvarsforsikring som vi kanselerer når vi reiser hjem. Slike kortidsforsikringer er dyre og en kan få månedlige avdrag pluss et grunnbeløp. En slik forsikring koster f.eks. $270 i grunnbeløp som må betales på forskudd deretter $200 i måneden. Men etter noen uker så er jo polisen kanselert så de innbetalingene bortfaller. Det er veldig viktig å gi agenten beskjed om å stanse forsikringen den dagen en reiser hjem, ellers fortsetter den å løpe. Etter det jeg vet så kan en ikke gi beskjed på forhånd når en slik polise skal avsluttes etter bare noen uker. Nå har vi hatt denne bilen noen år og har opparbeidet et eget kundeforhold til agenten så nå holder det å maile dem om når polisen skal begynne å virke så trekker de grunnbeløpet fra Visakortet mitt, de sender da et midlertidig forsikringsbevis på mail som jeg printer ut, så stikker jeg innom kontoret deres en av de første dagene mine på ferien og skriver under på avtalen og får ut det orginale beviset.

En må huske på at forsikringen dekker kun forsikringstager som sjåfør, skal en ha fler til å kjøre må dette enten føres inn i avtalen (les dyrere) eller forlanger selskapet seperate poliser(les enda dyrere)
Er det en bil en skal ha stående der borte slik som oss så er det nå nye regler at eieren av bilen må selv møte opp og betale veiavgiften personlig. Dette kan så klart variere fra stat til stat.

Så hva bør en gjøre? Som en ser er det veldig byråkratisk og slike kontorer er veldig trege. Så om en er forberedt å bruke tre fire dager på et slikt prosjet som koster ganske mange penger i avgifter og gebyrer så kan det faktisk la seg gjøre, men da må en sjekke reglene som gjelder både for staten og countyet en skal registrere bilen i på forhånd.
Om en vil spare seg for veldig mye brydderi så vil jeg virkelig anbefale leiebil og la heller drømmebilen gå på biltransport til havna, et lite smutthull er ofte at kjøper kan kjøre et par uker på forrige eiers skilter før en må registrere om, men en har fortsatt et forsikringsproblem.
En annen faktor er jo at en eldre bil kan rett og slett havarere på ferien, og da kan man stå rett utenfor "Nowhereville" med raset automat eller motor. Da ender kanskje ferien der. Har en en leiebil så ringer man bare til nærmeste kontor og en bergingsbil kommer med ny bil til deg og turen fortsetter etter et par tre timer.

Til slutt vil jeg si vi har hatt veldig stor nytte og glede av vår van, og den koster oss nå rundt $300 i tax og forsikring hver gang vi bruker den, men det hadde ikke vært mulig å gjenomføre uten gode venner der borte som kunne guide oss gjennom byråkratiet og ikke minst avse en parkeringsplass når vi ikke bruker bilen.

1956 Chrysler New Yorker Town & Country
1956 Chrysler Windsor Limousine

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 21. Okt 2007 23:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei RamDodge,
Fantastisk! Det må jeg si var et særdeles utfyllende svar. Setter veldig pris på en slik respons. Mange takk.
Saken i mitt tilfelle er at bilen er handlet privat og ikke skal brukes før til våren. Bilen er nettopp kjøpt i Kentucky og skal fraktes (les helst kjøres) til California hvor vi skal være i mai. Planen var å legge turen via Memphis og kanskje Texas. Så for mitt vedkommende er det ikke aktuelt med leiebil overhodet. Får jeg ikke forsikret og registret den må den fraktes med bilfrakter og da kan jeg like godt sende den fra østkysten.
Jeg har evt. tilgang til en adresse i Cali men bilen må vel registreres hvor den er nå? Kan man da allikevel bruke CA adressen?
Og hva heter forikringsagenten/firmaet du bruker? Kanskje det kunne vært verdt et forsøk.
6.9

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 22. Okt 2007 18:07 
Avlogget
Get going
Get going

Det aller enkleste er om du kunne kjøre på forrige eier og hans forsikring. Men da må han sjekke opp at forsikringen hans dekker andre sjåfører. Om du synes at det er komplisert med forsikring her hjemme så er det et villniss der borte :(

Jeg vet ikke hvor lang tid du har tenkt å bruke bilen der borte, men en kan som regel kjøre to-tre uker på registreringa til forrige eier. De er ikke så nøye med hvilket navn det står i titelen. Det du gjør da er at tidligere eier daterer og skriver under på eierskifte på titelen, men du fyller ikke inn ditt navn eller adresse. Dette kalles "open Title", og titelen må du ha når du skal eksportere bilen. Men pass godt på en slik open Title for om den kommer på aveie så er det faktisk den personen som fyller i sitt navn som er juridisk eier av bilen. Du kan muligens fylle i ditt navn og norske adresse om den skal eksporteres umiddelbart etter du har brukt den på turen.

Å registrere bilen i California på en adresse der tror jeg blir unødig komplisert. De er meget strenge med utslipp i den staten, så om det er en litt eldre bil så kan du få problemer med avgass-kontrollen.

Selv om mange ikke tror det er USA et meeget byråkratisk land, og hvor mindre du kan ha med offentlige tjenestemenn og gjøre jo bedre er det!

Nå vet jo ikke jeg hvor mye du har planlagt reiserute og annet opplegg, men hadde det vært meg så hadde jeg fått bilen transportert til Savannah eller en annen havn på sør-østkysten og fått bilen hjem med ro-ro. Så hadde jeg leid bil i California, eller enveisleie fra Kentucky til California for å gjennomføre turen du opprinnelig hadde planlagt.

Nå er ikke jeg noen selvutnevnt ekspert på Amerika, men etter x antall turer over det meste av USA siden 1999 (1-2 turer i året) så har jeg fått litt erfaring. Ta gjerne kontakt på PM om det er noe jeg kan hjelpe med så slipper vi å kjede forumet med privat snakk.

1956 Chrysler New Yorker Town & Country
1956 Chrysler Windsor Limousine

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 24. Okt 2007 01:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

RamDodge,
Ok, har sendt deg en PM.
6.9