Det aller enkleste er om du kunne kjøre på forrige eier og hans forsikring. Men da må han sjekke opp at forsikringen hans dekker andre sjåfører. Om du synes at det er komplisert med forsikring her hjemme så er det et villniss der borte
Jeg vet ikke hvor lang tid du har tenkt å bruke bilen der borte, men en kan som regel kjøre to-tre uker på registreringa til forrige eier. De er ikke så nøye med hvilket navn det står i titelen. Det du gjør da er at tidligere eier daterer og skriver under på eierskifte på titelen, men du fyller ikke inn ditt navn eller adresse. Dette kalles "open Title", og titelen må du ha når du skal eksportere bilen. Men pass godt på en slik open Title for om den kommer på aveie så er det faktisk den personen som fyller i sitt navn som er juridisk eier av bilen. Du kan muligens fylle i ditt navn og norske adresse om den skal eksporteres umiddelbart etter du har brukt den på turen.
Å registrere bilen i California på en adresse der tror jeg blir unødig komplisert. De er meget strenge med utslipp i den staten, så om det er en litt eldre bil så kan du få problemer med avgass-kontrollen.
Selv om mange ikke tror det er USA et meeget byråkratisk land, og hvor mindre du kan ha med offentlige tjenestemenn og gjøre jo bedre er det!
Nå vet jo ikke jeg hvor mye du har planlagt reiserute og annet opplegg, men hadde det vært meg så hadde jeg fått bilen transportert til Savannah eller en annen havn på sør-østkysten og fått bilen hjem med ro-ro. Så hadde jeg leid bil i California, eller enveisleie fra Kentucky til California for å gjennomføre turen du opprinnelig hadde planlagt.
Nå er ikke jeg noen selvutnevnt ekspert på Amerika, men etter x antall turer over det meste av USA siden 1999 (1-2 turer i året) så har jeg fått litt erfaring. Ta gjerne kontakt på PM om det er noe jeg kan hjelpe med så slipper vi å kjede forumet med privat snakk.