BigDooley skrev:
JohnB skrev:
Blir nytt forsøk med tørrisblåsing Lørdag morgen. Prøvde med lakkfjerner på ei dør i dag. Lakkfjerneren tok lakken men ikke grunninga ;-( Får håpe tørrisen virker bedre. Det skal tydeligvis ikke være lett!
Når du bruker lakkfjærner, må du legge plastikk over, og deretter la det står et døgn eller mer.
Legger du ikke plastikk over, vil lakkfjærneren tørke inn før det løser opp lakken, prøv dettte.
Men......er ikke det bra det da? at grunningen er igjen?
det jo lakken du skal ha vekk, finnes vel ikke bedre enn original grunning?
Joda, vet at lakkfjerneren ikke bør tørke. Men det var i utgangspunktet en prøve for å se om lakkfjerneren kunne fjerne den uorginale grunninga. Denne grunninga var til dels svært tjukk. Ved å bare fjerne lakken for så å grunne/lakke igjen vil medføre at bilen mister noen av de orginale konturene og vil se litt "svulstig" ut!
Men nå har det blitt sving på sakene
Hadde med koffertlokket til en som heter Bjørn og som driver med tørris blåsing. Det funker, men tar litt tid. Er også dyrere en soda blåsing, men resultatet er 100 %. Resten av delene/karosseriet blir forhåpentlig tatt i løpet av uka. Viktig å merke seg både med soda/tørrisblåsing er at det er viktig å få på grunning relativt raskt. Kan utsettes hvis du bruker såkalt Metallprepp på de nyblåste delene. Metallprepp er d som er brukt når du ser stålblanke karosserier/biler på utstilling. Dette er ingen lakk, men ett middel som forhindrer rust i opptill 3 måneder. Vaskes lett av med tynner eller lignende.
En annen ting å merke seg er at soda ofte fungere helt fint hvis bilen har den orginale lakken. Et annet pluss er også at sodablåseren jeg nevnte ovenfor er mobil! Dvs han kan blåse der du har bilen og du slpper å frakte karosseri og deler over store avstander. Et lite minus med soda er at det levner en tynn "hinne" som må vaskes av før grunning, mens tørris ikke levner noe tilbake. Husk tørris går direkte over fra fast til gassform. Eneste etterlatenskaper fra tørris er eventuelt det som er blåst av.
Mye å ta hensyn til. Noen har foreslått fin sand. Sand kan sikkert brukes på tjukkere materiale, men vil absolutt fraråde det på karosserideler. Har sett noen skrekk exempler. Mere sene i uka når jeg ser resultater.
Mvh
John