muren motorsport skrev:
Gleid skrev:
T-K skrev:
Det offentlige høringssvaret og vedtaket gikk ut i dag!
Kun bevaringsverdige kjøretøy kommer inn under den nye regelen om PKK!
Men for dere med 1959 modeller eller eldre så blir ikke den regelen rørt stod det, disse får fritak som før!
"Vårt forslag kommer ikke i strid med gjeldene forskrift der kjøretøy registrert før januar 1960 er fritatt fra kontroll. Vi presiserer for orden skyld at §4, 2. ledd bokstav a) ikke endres eller fjernes, hvilket betyr at alle kjøretøy registrert før 1960 er unntatt fra kravet til PKK. "
Wohoo! Gode nyheter!
Gode nyheter? vet ikke helt om jeg forstår hele greiene.. viss di virkelig skal begynne og håndheve "importert som verneverdig" så blir det mange som sliter Mtp. på originalstand.
Alle mine biler har etter litt sjekk hos svv. sine register blitt registrert som bevaringsverdig. Ingen av di har vært i nærheten av originalstand. og heller ikke i en prisklasse som hadde forsvart og sette di i original stand.
Dette har skjedd med mange , særlig hvis man ikke er kjent med begrepet og følger med ved visning/registrering! Mange trafikkstasjoner har innregistrert bilene som bevaringsverdig automatisk, jeg har gitt beskjed ved førstegangsvisning av mine biler eldre enn 1971 at de ikke skal registreres som bevaringsverdig.
Fra 1971 må bilene være tilnærmet originale for å unngå å måtte forholde seg til de reglene i Norge som gjaldt da bilene var nye. For å slippe å legge frem dokumentasjon om typegodkjenning, får du en bruksbegrensning innskrevet i vognkortet - og at bilen ikke kan endres ut fra det originale.
Er bilen en 1970-modell eller eldre så tåles det en del modifiseringer fra det originale. Bilen blir da registrert som vanlig bruktbilimport. Det som her gjelder er Motorvognforskriften av 1942.