AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 18:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 08:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2015 08:06
Innlegg: 4
Hei!

Jeg snakker ikke så mye norsk, så jeg fortsetter på svensk. [-o<

Jag har haft en '67 Ford Fairlane i två år som min daily driver. Jag har fått otrevliga överraskningar 5 gånger under den här tiden (jag bor i Kalifornien så överhettning har hänt två gånger). Urladdat batteri, en trasig oljepump och en bilstöld är de andra problemen.


Det har fått mig att börjat arbeta på att utveckla ett trådlöst sensorsystem för äldre bilar. Tanken är att äldre fordon skall kunna ge samma informationsflöde som dagens moderna bilar så som däcktryck, medelförbrukning, olje/vatten temperatur+tryck, batterihälsa, oljetemperatur i växellåda och så vidare. Systemet är dessutom uppkopplat mot mobilt internet så all information är tillgänglig oavsett plats eller tid plus att man kan tracka bilen om den skulle bli stulen.

Eftersom systemet är praktiskt taget trådlöst så krävs det inga (endast huvudenheten som behöver 12V) större ingrepp och blir väldigt lätt att installera. Alla sensorer är sladdlösa, och drivs av ett litet batteri idag. Däremot så har jag hittat generatorer som alstrar tillräckligt mycket energi för att driva sensor+blåtandsändare så att man slipper byta batteri efter 1år. Termoelektrisk generator i motor (där det finns värme) och en rörelsegenerator i däcken.


Nu behöver jag eran hjälp med att få reda på vilka funktioner ni kan komma på att man ska kunna övervaka med dessa sensorer? Jag har precis installerat en liten prototyp (batteridriven) i min Fairlane som jag har kopplat till min Android telefon och det fungerar riktigt bra!

Här är en bild som förklarar lite bättre vad jag ser framför mig:
Bilde

Mvh


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 09:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Når du likevel er i gang, er det vel lurt å ha med alle de vanlige antityveri delene i samme slengen.

-GPS tracker
-glasslarm
-remote shut-off
-GEO fence
mm

Det er ting som jeg personlig ville ha vurdert nødvendige i et trådløst overvåking system. Da har jeg ikke bare live feed når jeg bruker bilen, men også når den står stille.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 10:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Dette virket veldig interessant!! Hvis du monterer hovedenheten skjult så er det bare etpar sensorer ekstra som blir synlige, og du får avlesning på telefon? Fint hvis du kan kjøpe en hovedenhet som du kan kjøpe sensorer til etter hvert som du ser behov. Er f.ex kjekt med lamdasensor, fuel/air mix, eksosgasstemp.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 20:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2015 08:06
Innlegg: 4
Pappa Wolf skrev:
Når du likevel er i gang, er det vel lurt å ha med alle de vanlige antityveri delene i samme slengen.

-GPS tracker
-glasslarm
-remote shut-off
-GEO fence
mm

Det er ting som jeg personlig ville ha vurdert nødvendige i et trådløst overvåking system. Da har jeg ikke bare live feed når jeg bruker bilen, men også når den står stille.


Tack för tipsen!

GPS tracker och GEO fencing är saker som jag har tänkt på. Glasslarm borde inte vara ett problem att lösa med en IR-sensor kan jag tänka mig. Jag ska titta närmare på om man kan lösa glasslarm på ett smart sätt!

Remote shut-off är däremot komplicerat, främst ur ett säkerhetsperspektiv. Ett system som tillåter 2vägskommunikation måste hålla en otroligt hög säkerhetsstandard för att inte bli utsatt för hackare. Vidare så är det ganska krångligt med lagar gällande remote kontroll av fordon.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 20:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2015 08:06
Innlegg: 4
AW-100 skrev:
Dette virket veldig interessant!! Hvis du monterer hovedenheten skjult så er det bare etpar sensorer ekstra som blir synlige, og du får avlesning på telefon? Fint hvis du kan kjøpe en hovedenhet som du kan kjøpe sensorer til etter hvert som du ser behov. Er f.ex kjekt med lamdasensor, fuel/air mix, eksosgasstemp.


Tack så mycket!

Precis, hovedenheten är ungefär stor som en snusdosa och sensorerna är 2cm breda i diameter och 2cm i längd. Sensorerna kommunicerar till hovedenheten som skickar vidare informationen via bluetooth (BLE) till telefonen samt via mobilt internet om du vill installera ett sim-kort i hovedenheten.

Tanken är att systemet skall säljas modulärt, så du köper en hovedenhet som du sedan kan kombinera med sensorer efter ditt behov.

Jag bifogar en bild på den prototyp som jag håller på att jobba med just nu.
Gateway & 4 temperatur+tryck sensorer
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 20:44 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Fre 09. Aug 2013 14:24
Innlegg: 76
Bosted: Jessheim
Smart og absolutt interessant! Har såvidt begynt å tenke på tyverialarm og diverse følere/sensorer til mitt prosjekt, dette er jo midt i blinken. Hvor lenge vil du si levetiden på batteriene er?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 20:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 25. Mar 2015 08:06
Innlegg: 4
ph4ntom skrev:
Smart og absolutt interessant! Har såvidt begynt å tenke på tyverialarm og diverse følere/sensorer til mitt prosjekt, dette er jo midt i blinken. Hvor lenge vil du si levetiden på batteriene er?


Batteritiden för sensorerna är cirka 12 månader vid daglig användning (1 timmes körning per dag). Jag och en kompis håller på med att lägga till batteriladdare till sensormodulen så att man inte behöver byta ut batterierna efter 12 månader. Det vi har tänkt oss är att använda oss av värme/rörelse generatorer.

De klarar av att driva sensor + sändare och långsamt ladda ett batteri och är tillräckligt billiga och små för att integreras i ett fordon idag.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar om du vill:
Värme: https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator
Vibration: https://en.wikipedia.org/wiki/Vibration-powered_generator

Huvudenheten går att ställa in hur länge den skall vara på efter men har kört bilen. Allt från 1 minut efter att motorn slås av till 24/7 till bilbatteriet laddas ur (vilket lär ta otroligt lång tid då enheten är väldigt energisnål).


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Mar 2015 21:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 14. Jul 2013 22:15
Innlegg: 20
Slike duppedingser liker vi... :-)

Kameramuligheter.

En god 3akset G-kraft sensor.

Muligheten for logge/lagre ønskede måleresultater. Sette sammen ønskede trendkurver av målelogg.

Så intuitiv og lettlært Software som mulig.

Lag systemet så lett å utvide som mulig med minst mulig begrensninger.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support