Sturmtiger skrev:
Må korrektere deg littegranne her, Anders.
Jeg var selv litt nyskjerrig på biler som jeg kjøpte med kjøps kontrakt og de tingene som ble flest skrevd ned som f.eks: som den er, og rep.objekt som ikke er under 30-70 lapper osv.
Kontrakten varer faktisk helt til du har fått vognkortet ditt, eller midlertidig vognkort. Så hvis motoren / noe annet kritisk viktig til bilen, ryker etter noen dager så kommer det på selgeren.
Da er det ikke værre enn å levere vognkort del 2 dagen etterpå så er den ute av syne. Var skrevet i gåsetegn. Når bilen står i mitt navn så er jeg eier og 100% ansvarlig for bilen. Er slik at om jeg skal være "deleier" så skal jeg også ha fri tilgang og nøkler til den bilen. Min forsikring på bilen ringer
jeg inn å avslutter med engang bilen blir hentet så du kjører ikke hjem på min forsikring engang. Det er ditt eget ansvar.
Feks en 11-15år gammel lastebil som ikke er posørkjørt av en privatperson uten last eller henger Tahoe/van med tvilsom 6.2D/6.5TD eller en performancebil med 5 eiere før meg, hvor jeg ikke har åpnet motor, gir eller aksel kan jeg ikke ta ansvar for at holder uten å kanskje bryter sammen. Jeg vet ikke engang om første eier kjørte inn bilen etter det instruksjonsboken beskriver!
Og jeg har kjøpt performancebil som var trimmet (var jo derfor jeg kjøpte den) hvor girkassa mistet et gir noen mnder etterpå. Men den er jo brukt til hverdag og streetrace av X-antall eiere selv om alle sikkert sa at bilen kun er søndagskjørt i 25 varmegrader så jeg tok det som en mann, og mailet
ikke forrige eier. Og begynte å sippe. Jeg byttet den selv. Gammelbil hvor alt av deler kan bryte sammen. Og bil som har rundet 10år, 100.000km eller 200.000km ja den bilens deler lever på lånt tid. Eks Ford Explorer som er kjent for girkasseras som ofte (merk ikke alltid for noen går evig) begynner ved ca 160.000km. Jeg garanterer ikke at den orginale uåpna girkassa holder evig om jeg selger den. Og forlanger du som kjøper at jeg skal ta bilen i retur når girkassa som funka fint ved salget raser etterpå? Kan jeg garantere at min egen 2001modell med 245.000km ikke vil stoppe i morgen når jeg trenger den som aller mest? Nei. Min bruktbil mitt ansvar.
Privat salg er laveste pris fordi jeg kan ikke gi garanti som en forhandler gjør. Og vil du ha garanti så hoster man opp nok penger til splitter ny bil eller så reiser du til feks
http://www.phoenixuscars.no/ og kjøper brukt og dyrere enn privat. Å få i pose og sekk går ikke alltid. Derfor ser jeg ann kjøpere. Dette fordi jeg ikke ønsker å henges ut på diverse nettforum av nye eiere som en selger som har lurt på bilukyndige problembiler. Og har de 20 skriftlige spørsmål så anbefaler jeg dem en Toyota. En Toyota Hiace BASIC. En uten turbo og elektriske vindusheiser for jeg kan ikke garantere at den vindusheisen fra 2004 ikke går i stykker om 4 mnder. Har ingen pengenød selv om det skal selges bil.