AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 02. Mai 2024 09:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Apropos belter...
InnleggSkrevet: Man 21. Mar 2011 20:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Ser det aventeres Van belter her. Her er et dels hjemmelaget alternativ til en veldig rimelig penge:
Fant ut at jeg ville prøve å lage meg et mønstret cowboy belte.
Kjøpte en såkalt belt blank (halvfabrikata) på ebay for 12 USD. Fraktprisen til Norge ble heller ikke høy, siden vekt og volum er såpass beskjedent.

Bilde

Dette er ei mønstret skinnreim helt ubehandlet, men med mønsteret ferdig preget og med trykk knapper for spenne feste i ene enden. Rikelig lengde for de aller fleste.

Så malte jeg mellomrommene i mønsteret helt mørkt brunt. Da ble det omtrent slik:
Bilde

Tilslutt behandlet jeg hele reima med antikkfinish, fettet den inn, kappet i riktig lengde, langde huller og satte på ei kul spenne:
Bilde

Mønsteret handler selvsagt om smak & behag. Det finnes masse forskjellige. Det er selvsagt maskinpreget.
Det finnes håndpregede også. Men da snakker vi om priser fra rundt 100 USD og oppover... Men det maskinpregede absolutt ikke dårlig. Dypt og fint.

Å male mellomrommene i mønsteret er tålmodighetsarbeid. resten er ganske enkelt.
Hvor mørkt man vil ha det, regulerer man med hvor mye antikkfinish man bruker. men ofte blir slike belter mørkere ved bruk uansett.

Spenna er forresten et klenodium. Bladet Hot Rod Magazine fikk lagd opp et begrenset antall av disse engang på 70 tallet. De dukker opp innimellom på Ebay auksjoner og jeg fikk tak i denne som viste seg å være svært pent brukt for under 200 kr inkl frakt.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 1 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support