AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 27. Apr 2024 13:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 29. Jan 2024 08:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 31. Mai 2013 00:55
Innlegg: 12
Dette er vel en slags "rant" / utblåsning og kan muligens være til hjelp for de som enda ikke har anskaffet seg en amerikansk veteran bil i Norge og kanskje sitter på gjerdet og vurderer:

I 2008 kjøpte jeg en Camaro Iroc-Z 1987 modell. Siden da har det egentlig bare vært frustrasjoner og dyre regninger. Jeg er ingen mekaniker, men kan fikse ting som oljebytte, filterbytte, dekk og slike små operasjoner selv. Den største operasjonen jeg gjorde selv for hånd var å bytte termostat på bilen. Det var ganske mye jobb siden mange deler måtte skrus fra hverandre for å komme til.
Har heller aldri lært å skru noe særlig pga. plassen jeg har bodd = et trangt borettslag med ingen sted eller plass å skru, og felles garasjen vår som er innendørs er så varm (+25 grader) og utrolig støvete og veldig dårlig belyst, så etter 20 minutter der så kjenner du det svir i øya og knaser mellom tenna og kjennes som man har svelget hybelkaniner hehe.

Nok om det: Siden jeg kjøpte bilen har den kostet meg alene i reparasjoner for minst 100 000 kr på verksted og bilen sto vel i garasjen min i 5 - 7 år uten å kjøre den før jeg gadd å fikse den før jeg solgte den. Men også den prosessen var et helvetes styr og stress.

Så kan jo starte forfra: I 2008 kjøpte jeg Camaroen fra en fyr i Oslo for 140 000 kr. Etter å ha kjørt med den en ukes tid ca. mens jeg er på motorvei sier det "poff" og masse hvit røyk kommer opp fra panseret: Det hadde gått hull på hele radiatoren i bånn. Var farlig siden jeg var i stor fart og så nesten ingen ting og måtte kjøre inn på veiskulderen: Tauing, og frakt av bil til verksted. De på verksted sa at han forrige eiern hadde bare limt sammen en sprukket radiator så det var snakk om tid før dette ville ha skjedd. Umulig for meg å bevise, men sier jo litt om forrige eier. Han var også mekaniker og hadde fikset på bilen sin selv.

Så etter en dyr regning for ny radiator og installasjon fikk jeg bilen igjen. Så noen uker etterpå: Bilen vil ikke starte. Ingen lyd når vridde tenning. Jeg sjekket sikringer, batteri og alt det hadde spenning. Så fikk jeg tips av noen på et forum: "hører du en virre lyd når du vrir tenning før motorstart?". Nei... ingen lyd. Bensinpumpa var gått: Så på verksted igjen. De måtte sveise begge pottene for å komme til bensinspumpa. Denne var over 20 år gammel og gåen, og det var normalt at de gikk i løpet av 20 år. Fott... enda en sabla dyr regning for denne jobben.

Så var det en episode jeg dro på familie treff ut i Sandvika, der så røyk vaieren til brekket på bilen, så den ble stående i låst posisjon: Tauing, levering av bil på verksted og nok en dyr regning.

Etter det så begynte motoren å koke noe innmari inni en tunnel, og det begynte å ryke. Jeg så også på dashbordet at motoren kokte på visern. Termostatet var gått fant jeg ut siden bilen tidligere hadde veldig variable temperaturer under kjøring: veldig varm vet sakte kjøring og alt for kald ved rask kjøring. Så ringte verksted og spurte hvor mye dette vil koste: "ca. 100 kr for ny termostat og 4000 kr for jobben). Da tenkte jeg: "fukk it, jeg gjør dette selv". Kjøpte et termostat for 50 kr og et stykke pakning og bytta hele greia selv. holdt vel på i 5 timer ca. i mine foreldres hage på sommern hvor det er litt plass. De på verksted hadde sikkert klart det på 1 time, så jeg stusset over hvorfor de sa det ville koste 4000 kr. Men har alltid hatt en følelse av å bli lurt av det verkstedet der.
Men er det eneste verkstedet som ligger nærmest og gutta der virker hyggelige og får alltid kjapp hjelp.

Så var jeg på Sverige tur med en venninde med doningen min: På vei tilbake kommer det rare lyder fra girkassa og plutselig virker det som bilen bare er i nøytral og seiler nedover en ganske bratt bakke ikke langt unna der jeg bor (flaks!). Kjører til siden i en busslomme og får bilen frakta hjem. Nå er jeg dritt lei hele bilen og tenker; kjører heller Harleyen (FXDX 99' mod) min på sommern og så får jeg bruke den kjedelige Polo Crossen (60 hester yey!!!) jeg arvet av bestefar på vintern. Elsker deg bestefar... men du kunne kjøpt en litt fetere bil syns jeg haha!

Etter å ha ringt verksted og hørt hva dette ville koste: 30 000 kr for overhaling av girkasse, så bestemte jeg meg for å kun cruise på MC på sommern.
Så etter dette sto min både elskede og hatede Camaro i min garasje i ca. 7 år uten noen som helst form for kjøring. Innpakket, ut med batteri på lading og fyllt ekstra luft i dekka.
Jeg la den ut på Finn, men pga. det sto at girkasse måtte repareres så fikk jeg bare skambud. Vil ikke selge denne bilen for 70 eller 80 000 kr.

Men så kom tiden for å fikse bilen og så selge siden det hadde kommet noen penger min vei, og denne historien var det som fikk begeret til å renne over: Fikk fiksa bilen, girkassa overhalt, og noe pakninger måtte byttes, oljebytte, oljefilter bytte (lot verksted gjøre alt siden jeg bare ville fort kvitte meg med denne bilen). Så mens jeg kjørte hjem merket jeg at bilen kveltes ved tomgang. "Merkelig, det skal vel ikke være sånn" tenkte jeg? Snudde og kjørte tilbake til verkstedet. Nei, det var visst en "TV fjær" eller noe som hadde gått. En ting som henger på en liten motor som skal starte i gang og holde motoren i gang ved tomgang.... akkurat. De sa de kunne fikse dette mens jeg var der og ventet. De holdt på ca. 2 timer med bilen min, tok 1 times lunsj og jeg ventet vel ca. 4 timer totalt der.
Når jeg skulle betale: 10 000 kr! Akkurat.... jeg bare: "det står her at dere har jobbet på bilen min i 10 timer, men dere har kun jobbet på den 2 timer, og jeg har ventet 1 time mens dere hadde lunsj og det tok 1 time før dere begynte å jobbe med bilen". De bare "åh ja, må ha skjedd en feil". Så jeg fikk endra regningen til 2500 kr. Da skjønte jeg fort at disse gutta her er sleipe som F. De hadde vel bare glemt at jeg var der haha.

Men etter jobben var gjort og jeg dro hjem så begynte problemet å oppstå igjen: motor kveltes hver gang ved tomgang så jeg måtte holde gassen ørlite grann inne for å ikke kvele den.
Nå var jeg så dritt at jeg bare la ut bilen på Finn.no og nevnte problemet med "tv fjæra".

Så fikk jeg en som var interessert som tok flyet nedover for å se på bilen min. Den var lagt ut til 140 000 kr, ca. 20 000 kr under hva disse bilene ligger for på Finn.
Fyren fikk pruta ned til 125 000 kr siden han maste sånn og hadde ikke mer penger. Fyren var fryktelig irriterende, med en påklistret latter og et falskt lynne, og han hadde i tillegg med seg en far som var alt sønnen var bare ganget med 2: Han skulle hele tiden blande seg og avbryte så jeg følte jeg måtte gjenta alt minst 4 ganger. Men jeg tenkte: skal bli godt å bli kvitt dette pengesluket her.
Så salget gikk greit. Direkte bankoverføring på stedet og de skulle kjøre bilen hjem (ca. 6 timers tur). Lykke til, tenkte jeg.

Så begynner helvete igjen: Denne Camaroen ser ikke ut til å ville slippe tak på både meg og min lommebok: Den irriterende fyren jeg solgte til sendte meg en enorm lang tirade av mail med linker og bilder av fraskrudde motordeler og fraskrudd motor. Han hadde skrudd opp motoren for å vise meg serienummeret på motoren: Det var visst ikke en orginal motor i denne bilen! Den hadde vært byttet! Det var visst ikke en 5,7 liter orginal Camaro motor men en 5.0 liter av annet slag. Jeg svarte bare at det visste jeg ingenting om jeg har ikke gjort noen motorendringer siden jeg kjøpte bilen siden 2008.
Han ville nå heve hele kjøpet og levere bilen tilbake. Det takket jeg nei til; hadde sagt opp min ekstra parkeringsplass og hadde ingen steder å ha den. Vil ikke at den skal stå ute om vintern, pluss jeg var ferdig med spetakkelet.
Han krevde da istedet 30 000 kr av meg siden han mente dette ville det koste for bytte av motor.
Dette takket jeg også nei til.
Så kom forbrukerrådet inn i bildet. Men jeg forklarte dem hele visa, så saken ble henlagt. Men fyren gir seg ikke og nå er det advokat inn i bildet og jeg må møte opp retten og forklare hele greia.
Har heldigvis fått gratis advokat gjennom Oslo advokatene siden de mener saken er bankers.
Han har nå holdt på med dette styret i over 1 år nå, og de 30 000 kr kunne han lett tjent inn for lengst hvis han bare hadde jobbet noen timer ekstra hver dag på jobb.
Han er en sånn person at uansett hva du sier, så vrir han og vender på alt du har sagt og så snur han det til noe helt annet. Stråmann taktikk hele veien. Jeg fikk noen veldig mørke tanker og idéer om hva jeg har lyst til å gjøre med han fyren der, men det skal jeg spare dere for her.

Jeg fortalte hele historien om Camaroen og dette her til noen andre nære venner av meg som også har hatt amerikanske biler før, men de har hatt mye eldre modeller og ikke hatt i nærheten så mye trøbbel med bila sine. Jeg ble anbefalt Camaro 1970 modellene: De var visst mye mer pålitelig i følge dem grunnet enklere elektronikk og ikke så kompleks som 80 modellene.
Så dumme meg...igjen... gikk for en Camaro 1978 modell. Lang historie kort: Kjøpte den for 100 000 kr, fikk den frakta (kosta 7000 kr i frakt).
Bilen gikk som en drøm... hele høsten og hele våren 2023.... helt til...... røyk kom opp fra panseret...på motorveien... lukta svidd. Dunking i motor... rådebank.... tauing rett i garasjen.
vannpumpa var gåen... radiatoren fikk ikke noe kjøleveske, men kun vann som bare ble varmere og varmere.
Solgt for samme prisen nå for et par dager siden! Kjøper selvsagt klar over alt som er feil med bilen. Men han er mekaniker og skulle putte i en større motor og hadde spesial panser med lufting til Camaroen min. Så den bilen havner nok i trygge hender.
ALDRI MER... tenker jeg. Får jo bare traumer av dette. Har til og med hatt mareritt om den røde Camaroen min: at bremsene er så tunge og ikke fungerer og jeg kræsjer og så våkner opp i svette. Eller at jeg kjører bilen så detter hele motoren ut og bilen tar fyr; våkner opp i svette. Og at jeg ringer verkstedet og de bare ler av meg og sier alt er min skyld osv...

TL;DR = Jeg tenker at hvis du ikke kan skru selv, eller har tid til å skru så blir dette en veldig dyr affære og man bør nesten være rik / semi-rik for å nyte dette greiene her. For min del har det vært mer frustrasjon, angst og stress enn moro.
Min Harley FXDX 99' mod tikker og går enda. Gjør alt av vedlikehold på den selv og den har bare kostet meg det det koster å kjøpe olje, O-ringer og filter.

Kom gjerne med råd om kanskje bedre amerikanske modeller som er mer vedlikeholdsfrie, siden jeg elsker jo fortsatt amerikanske biler. Men mine opplevelser gjør at jeg blir svett bare av å tenke på det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Jan 2024 00:22 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 825
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Skjønner inderlig godt hva du mener her, og ha en gammel amerikaner uten og kunne skru noe særlig selv er helt håpløst, det blir mere prakk og bekymringer enn glede! du må da enten alliere deg med en kompis med mekkeplass eller ta den lærekurven selv, en slik bil uansett merke\modell vil alltid kreve mye skruing vedlikehold etc, men de fleste aksepterer at det er en del av hobbyen...

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Jan 2024 17:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 31. Mai 2013 00:55
Innlegg: 12
doey skrev:
Skjønner inderlig godt hva du mener her, og ha en gammel amerikaner uten og kunne skru noe særlig selv er helt håpløst, det blir mere prakk og bekymringer enn glede! du må da enten alliere deg med en kompis med mekkeplass eller ta den lærekurven selv, en slik bil uansett merke\modell vil alltid kreve mye skruing vedlikehold etc, men de fleste aksepterer at det er en del av hobbyen...


Ja, jeg må nok innse at man må like å skru like mye, om ikke mer enn kjøringen. Samt med bensinprisene nå og at disse bruker 2 liter og mer på mila gjør det ikke akkurat billigere.
Jeg får holde meg til Harley, da jeg kan skru og fikse det meste på disse selv. Overhalte forgassern i fjor og bytta alt av slite deler på den og pakninger.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Jan 2024 22:38 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Chevytom skrev:
Ja, jeg må nok innse at man må like å skru like mye, om ikke mer enn kjøringen. Samt med bensinprisene nå og at disse bruker 2 liter og mer på mila gjør det ikke akkurat billigere.
Jeg får holde meg til Harley, da jeg kan skru og fikse det meste på disse selv. Overhalte forgassern i fjor og bytta alt av slite deler på den og pakninger.


Du har vært mer enn gjennomsnittet uheldig.

Men jeg tenker at det er slik med biler som med båter.

"Kan man ikke selv, må man betale andre for å gjøre det" Og da kommer vi til kjernen. Jeg har skrudd bil siden jeg var 15, og kjøpte min første Fiat127 for 1500,- Skrudde den i filler, og tilbake igjen. solgte bilen for 1000,- da ingen dengang ville betale for prosjektbiler.
Har siden hatt over 30 forskjellige amerikanske biler, og snaue 60 biler i alt.

Har hatt alt fra vrak med skilt til Hotrod, og videre tilbake til vrak.

Har jobbet med båter de siste årene, og ser det samme der. de som ikke kan skru, betaler andre for å gjøre det.

Når det kommer til hvilke biler jeg kan anbefale, så har du 2 valgmuligheter. Enten skal det være så enkelt at du kan skru det fra hverandre med en flattrekker og en skiftenøkkel, eller også må det være så nytt at det fortsatt er garanti på dritten.

Og siden du kan skru Harley, så kan du også skru på en gammel bil. men jeg vil nok anbefale at du finner et samlerobjekt, som allerede er tatt godt vare på. Og de starter fra rundt 200.000,- Og så setter du deg med nettbrett eller pc, og begynner å undersøke, og lære.
Og hva skal du lære?
Alt. fra hvordan man justerer tenningen, til vannpumpebytte, totaloverhaling av motoer og bakaksel. Girkasser. Alt kan læres, og bør læres.

Og det er bare å spørre.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Feb 2024 16:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 31. Mai 2013 00:55
Innlegg: 12
Jeg er nok mer glad i å kjøre enn å skru :D Jeg har heller ikke så mye tid til overs da jeg har en del andre hobbyer og interesser også. Så i helga liker jeg bare å cruise for å klarne tankene / terapi omtrent.
Og de motorsyklene jeg har eid opp gjennom åra har det vært så og si null problemer med og vedlikehold er minimalt. En bil har også mye flere deler og er mye mer komplisert enn en 20 - 15 år gammel Harley. Der kan man nærmest se problemene lenge før de oppstår og. Og når jeg i tillegg ikke har noen plass å skru bil så blir det mer hazzle. Motorsykla er det jo bare å plassere i hagen min.
Kanskje en vakker dag når jeg flytter til enebolig med stor gårdsplass og stor garasje så skal jeg vurdere en amerikansk bil igjen.
Eneste verkstedet som var tilgjengelig for meg var US Car Service. Og de fant jeg fort ut tar grådig betalt. De skulle f.eks ha 10 000 kr for å bytte en liten motordel som tok dem 2 timers arbeid. Heldigvis hadde jeg sittet å vente på dem så jeg nektet å betale dem for mer enn 2 timers arbeid. Jeg har kontakt med et bra HD verksted som er dønn ærlige. Der ble jeg jo sjokkert hvor billig det var for noen timers arbeid vs US Car Service. Du kan også google dem, det er en sak online med en person som fikk regning av dem på 30 000 kr for å bytte en lyspære på bilen hans.
Hadde det funnes et verksted som ikke prøvde å rane deg hver gang kunne jeg vurdert amerikansk bil også :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Feb 2024 22:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Jamen, da har du jo en god plan.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 03. Feb 2024 10:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 09. Mar 2008 16:17
Innlegg: 6
Disse bilene var kun laget for å vare maks 10 år. Derfor jeg bevist styrer unna alt som har elektronikk, dvs alle biler produsert etter 1975. Og som nevnt over her, det aller viktigste er at man må kunne mekke selv når man har en slik bil. Det er ett meget dyrt sjansespill om man må satse på verksted for alt som kan gå galt.
Det er nok av folk som har kjøpt en drøm og på første turen får motoren totalhavari pga de kjører bilen som om det var en ny bil. Om man har kjørt mye gammel amcar så blir man som en hund som konstant er på vakt etter lyder fra motor/gir osv ;) . Men det er litt av sjarmen med gammel mekanikk.
Hovedpoenget er at det er 100% forventet at det blir mye småmekking på en gammel bil uansett hvor god stand den er. Slik er det desverre. Og kjøpe en 80 talls Camaro ganger du risikoen med potensielle feil med 1000.
Uansett, håper ting har roet seg nå og at 2024 blir ett bedre år økonomisk ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 14. Feb 2024 13:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 31. Mai 2013 00:55
Innlegg: 12
KennethV8 skrev:
Disse bilene var kun laget for å vare maks 10 år. Derfor jeg bevist styrer unna alt som har elektronikk, dvs alle biler produsert etter 1975. Og som nevnt over her, det aller viktigste er at man må kunne mekke selv når man har en slik bil. Det er ett meget dyrt sjansespill om man må satse på verksted for alt som kan gå galt.
Det er nok av folk som har kjøpt en drøm og på første turen får motoren totalhavari pga de kjører bilen som om det var en ny bil. Om man har kjørt mye gammel amcar så blir man som en hund som konstant er på vakt etter lyder fra motor/gir osv ;) . Men det er litt av sjarmen med gammel mekanikk.
Hovedpoenget er at det er 100% forventet at det blir mye småmekking på en gammel bil uansett hvor god stand den er. Slik er det desverre. Og kjøpe en 80 talls Camaro ganger du risikoen med potensielle feil med 1000.
Uansett, håper ting har roet seg nå og at 2024 blir ett bedre år økonomisk ;)


Interessant. 10 år er veldig lav levetid. Får holde meg til Harley. Der kan jeg skru det meste selv. Pluss verkstedet jeg bruker er veldig billig og proffe.
Jeg fikk heldigvis solgt 1978 Camaroen for samme pris jeg kjøpte den for. Og han som kjøper den er bilmekaniker og skal restaurere den.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support