Hakkannen skrev:
Du har nok bedre peiling på GPS enn meg Tomas, fin informasjon. Men hva med de norske lokale senderne, vil ikke de gi større nøyaktighet i Norge? Leste om disse i Båtmagasinet for noen år siden. Forsto det slik at disse lokale senderne ga norske båteiere mer presis navigasjon enn om senderne ikke hadde vært der, nettopp for å kompensere for satelittenes unøyaktighet. Mulig stasjonene bare var på planleggingsstadiet da det ble skrevet, det er som sagt en del år siden det sto skrevet.
Hvis så er tilfelle vil vel Dunolicious kunne være forholdsvis nøyaktig for å registrere forandringer ved justeringer av motor.
Langt fra topic, men litt mer om GPS:
Feilkildene i GPS-signalet skyldes bl.a brytninger av signalet gjennom atmosfæren. GPS'n går ut fra at signalet går i rett linje, mens det i realiteten går i en LITEN vinkel, og således tilbakelegger en litt lengre avstand enn beregningsgrunnlaget.
For å kompensere for denne feilen kan du montere en bakkestasjon, som "vet" sin eksakte posisjon. Når denne får kontakt med de samme satellittene som mottakeren din, vil denne "høre" hvor satellittene "tror" den er. Så vil denne sende ut et korreksjonssignal til din mottaker, som gjør at nøyaktigheten kommer ned på rundt 5cm i 95% av tilfellene, 1m innenfor 100. (husker ikke helt hvir nøyaktig, men NØYAKTIG!) Norge har som første land i verden begynt å fly instrumentinnflyginger basert på GPS, og der er det ikke godt nok med 15m nøyaktighet...
Disse bakkestasjonene er ikke tilgjengelig for en vanlig GPS, men vet ikke om det kan være noe av det samme dere snakker om innen båttrafikken?