AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Des 2017 21:46

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Historiske opplysninger
InnleggSkrevet: Tir 05. Apr 2016 17:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 13:11
Innlegg: 725
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Den delen du nevner er det -55 modellene som har, på -56 mangler de. Hvorfor den er cromet på din, og lakkert på min, vet jeg ikke.Den delen av grillen er den enkleste måten å se forskjell på årsmodellene, ellers er de like.

Ellers må du se på chassisnr for å skille de. Det starter med to bokstaver, den første indikerer hvor trucken er produsert: P = Pontiac, Michigan, C = Oakland, California.
Neste bokstav indikerer produksjons år: Y = 1955, X = 1956.
Så følger 3 eller 4 siffer, som indikerer vektklasse, akselavstand og og motortype: 101 = 1/2ton, kort (114") akselavst og 6-cyl motor, 102 = 1/2ton, lang (123 1/4") akselavst og 6-cyl motor, 101-8 = 1/2ton, kort med V8 motor, 102-8 = 1/2ton, lang med V8 motor.
Tyngre modeller har betegnelsen 152, 252 osv for økende vektklasse og akselavstand.
I 1955 var 6-cyl motor på 248 cid dette er en ekte gMc motor. V8 var på 288 cid og ble levert av Pontiac.
I 1956 var 6-cyl økt til 270 cid, og V8 økt til 316 cid.
De 4 siste siffer er prod.nr.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Historiske opplysninger
InnleggSkrevet: Tir 05. Apr 2016 19:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 31. Mar 2016 12:36
Innlegg: 11
Ja, koden er jeg klar over. På min begynner det med PY101 og så kommer 8 som forteller at det er en v8. Har alltid hørt at
v8 eren som pontiac lagde var en 287 og ikke en 288?
Den forkromma delen jeg snakker om fremkommer på alle reklamer fra bilene var nye i 55, så jeg mistenker at de er lakka senere
pga at krommen er blitt dårlig? Jeg ser på min egen bil at denne delen er tynnere og (dårligere?) en resten av støtfangeren, og følgelig lettere blir rusten osv.
Eller tar jeg helt feil?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Historiske opplysninger
InnleggSkrevet: Tir 05. Apr 2016 20:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 13:11
Innlegg: 725
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Det er riktig det du sier ang Pontiac V8 motoren, den er på 287,2 cid. Men gMc bruker konsekvent 288 i litteraturen, bla i sin Master Parts Book.
Samme sted ser jeg at den delen av grillen du refererer til bare står listet for 1955. Min er nok lakkert senere, uvisst av hvilken grunn.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support