AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 14. Des 2017 11:02

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 23. Mar 2017 11:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
Hei!

Jeg og samboeren (les sjefen) skal restaurere og utstyre vår 1989 Bronco.
Bilen skal brukes til turkjøring. Island 2019 er målet og F-roads...

Bilde

Denne sommer og høst bygger vi garasje med verksted, tenker å lage egen tråd i garasje-seksjonen av forumet for dette.
Bilbygget starter i 2018 og dokumenteres her. Ferdigstillingsdato er 31/12-2018.
Vi har allerede hundrevis av timer i planlegging av restaurering og ombygging.
Tråden lages nå da vi allerede har begynt å kjøpe deler og gjøre bestillinger og undersøkelser.
Det er sannsynlig at vi trenger tips og bistand fra alle dere =)

Planen er som følger:
Budsjett: 300.000,-

- Rammeløft, nye dører, baklem, fremskjermer, grill, ruter, gummlister, støydemping. Lakkeres off-white (originalfargen bare uten den røde kontrastfargen). Rammen sandblåses og lakkes. Nye lykter og dekaler.
- Oppgradere forstilling og drivverk foran (Fords Twin Traction Beam beholdes, men bygges om til senterdiff fra Bronco 80-82 grunnet skrudde lager i stedet for c-clip. Dette muliggjør mekanisk diffbrems i fremdiff (Torsen) Eaton TrueTrack, Nytt kronhjul og pinjong, nye drivaksler. "Bærearmene" sendes til Desolate Motorsports i USA som skjærer og bøyer de slik at bilen kan heves 4" uten bruk av hevebraketter. Lengre spiralfjærer og fox-dempere er i budsjettet sammen med nye, lengre stag fra ramme frem til forsaksel. Nye spindler og warn manuelle hubs.
- 4" hevefjærer bak, ny Currie Enterprises F9 Nodular bakaksel med Wilwood bremser og parkbrems, ARB luftsperre.
- 4.56:1 utveksling i de nye kronhjulene.
- "Remanufactured" Borg og Warner 1356 reduksjonskasse.
- Ny 427W Motor fra Roush Performance med FAST-EZ fuel injection, gir og drivverk forberedes på moderate vannkryssninger.
- Spesialbygget E4OD girkasse fra Gearstar.
- BF Goodrich MudTerrain 35/12.5-15 Method Race wheels bead lock 305 felger.
- Warn vinsj. Monteres "skjult" bak original bakfanger.
- Dobbelt batterisystem med utkoblbart startbatteri, luftkompressor fra ARB til sperrene og for å fylle luft i dekk etter offroad-kjøring.
- Takstativ og taktelt fra EEZI-AWN / K9 og annet offroad-utstyr. Tenker MaxTrax, ekstra drivstoff og jekk / spade. (Glassfibertoppen oppgraderes med stålarmer innvendig for å bære takstativet.
- SnoMaster 82D er kjøpt inn med uttrekkbar skuff fra Alu-Cab. Denne kobles på det sekundære batteriet.
- Offroad navigasjonssystem, vurderer Spot gjenfinningssystem og andre nødløsninger for kommunikasjon. Bilen skal brukes til å komme seg så langt vekk fra folk som mulig, men er dessverre gammel, restaurert av amatører og kan bryte sammen. Viktig for oss å være trygge.

Bilde

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Sist endret av BadNews den Man 07. Aug 2017 10:09, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Mar 2017 12:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 09:57
Innlegg: 1475
Høres kult ut, følger med her :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Mar 2017 12:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
Høres ut som et gjennomtenkt bygg... Har dere vurdert firkantfeste foran og bak, med vinsj tørt og trygt inni bilen? Tar litt plass, men da funker den når den trengs! Og ikke minst, da har du mulighet til å vinsje deg ut av elendighet, og ikke bare lengre inn... :P

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Mar 2017 12:54 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
AW-100 skrev:
Høres ut som et gjennomtenkt bygg... Har dere vurdert firkantfeste foran og bak, med vinsj tørt og trygt inni bilen? Tar litt plass, men da funker den når den trengs! Og ikke minst, da har du mulighet til å vinsje deg ut av elendighet, og ikke bare lengre inn... :P


Ja, det har vi tenkt litt på. Bare legge opp kabler til begge ender og kunne koble i når det trengs. Ikke vakkert, men veldig praktisk.
Hele vinsj- og fangersituasjonen må utredes litt ytterligere.
Vurderte også bare å montere vinsjen i en offroad-fanger også bytte om fangere ettersom hva slags tur vi skal på...
Det skal tenkes ytterligere!

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Mar 2017 14:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
For å ikke spamme en interessant tråd med irrelevante biler, hvis du ser i byggetråden min her http://www.offroad.no/forum/topic/11761 ... ?p=1698073 så blir det ikke så prangende med en Anderson-plugg i hver ende. Disse får du også i svart og flere farger.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Mar 2017 10:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 09:08
Innlegg: 2568
Bosted: Oslo
Veldig kult ! Høres ut som et skikkelig gromt prosjekt :)
Mitt tips til forberedelser er å bruke bilen som bruksbil en periode før dere drar, få på endel mil, ta den litt offroad og utbedre det som ryker/ikke funka så bra før turen. Dukker som regel opp litt greier uansett hvor godt man planlegger og skrur i forkant.
Ikke helt sammenlignbart men vi kjørte 600mil med 66 Chevelle stasjonsvogn og campingvogn i fjor, var litt utbedringer i forkant, nye bremser - foringer, montering av solid reese hengerfeste (skjult firkantrør bak skiltet i bakre fangeren.) Ny big block radiator. Fikk litt utfordringer med varmgang, vanskelig å få testet kjøring i 30pluss grader opp fjellsider med vogn i Norge.. men tok et par pauser når det var som verst. Hadde ingen store reperasjoner underveis men litt stripsing ol her og der ble det.
Hadde en veldig flott tur og det kommer sikkert dere til å få også.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mar 2017 08:08 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
rokkern skrev:
Veldig kult ! Høres ut som et skikkelig gromt prosjekt :)
Mitt tips til forberedelser er å bruke bilen som bruksbil en periode før dere drar, få på endel mil, ta den litt offroad og utbedre det som ryker/ikke funka så bra før turen. Dukker som regel opp litt greier uansett hvor godt man planlegger og skrur i forkant.
Ikke helt sammenlignbart men vi kjørte 600mil med 66 Chevelle stasjonsvogn og campingvogn i fjor, var litt utbedringer i forkant, nye bremser - foringer, montering av solid reese hengerfeste (skjult firkantrør bak skiltet i bakre fangeren.) Ny big block radiator. Fikk litt utfordringer med varmgang, vanskelig å få testet kjøring i 30pluss grader opp fjellsider med vogn i Norge.. men tok et par pauser når det var som verst. Hadde ingen store reperasjoner underveis men litt stripsing ol her og der ble det.
Hadde en veldig flott tur og det kommer sikkert dere til å få også.


Takk! Husker godt både "hjemmeprosjektet" ditt med 65' coupeen og den du kjøpte og kjørte til spanina, var det?
Det var hyggelig og inspirerende å lese om alt du fikk til og se de fine bildene.

Jeg er helt enig i anbefalingen din. Vi har ferdig-deadline for bygget 31/12-2018 slik at vi kan bruke bilen frem til sensommer 2019 og avreise.
Vet ikke om du fulgte tråden da jeg bygget van, men det oppsto jo lekkasjer, koblingsfeil, alskens festligheter ca ett år etter den var klar...

Har du noe særlig erfaring med ombygging og biltilsyn? Fikk du for eksempel godkjent alternativ hjuldim bak på 65'en?

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mar 2017 12:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 09:08
Innlegg: 2568
Bosted: Oslo
sender deg pm.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Apr 2017 21:26 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
OK prøver igjen her.

Kan noen eller vet noen om pålitelige, dyktige folk som kan overhale / bygge aksler?
Alle deler er nye bortsett fra selve akselhuset og jobben skal ikke utføres før første kvartal 2018.
Jeg er ikke fryktelig opptatt av pris, men fryktelig opptatt av at det blir riktig.

Det er snakk om nye differ med luftsperre (ARB)/kronhjul/pinjong/lagre/stikkaksler i Ford 8.8 og Dana 50 Twin Traction Beam.

PM mottas med takk!

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Apr 2017 07:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
Jeg har blitt anbefalt Bækken Offroadservice i Hedmark ved en tidligere anledning, men har ingen egen erfaring med dem.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Apr 2017 20:19 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
Hentet en Dana 50 bærearm med diffhus fra en 1992 F-250 for å bytte over til Bronco'en.
Den skal tømmes for diff og innmat, bærearmen som også fungerer som deksel for diffen kastes.
Diffhuset kan monteres på Bronco'ens originale bærearm for å få plass til større kronhjul.

Bilde

Bilde

Jobber ellers med Amcar for å få godkjent heving og hjul.
Noen som vet om krav om montering ved godkjent verksted for ombygningsdeler er trådd i kraft?

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Aug 2017 10:03 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
Her har det skjedd enormt mye mer i planlegningsfasen!
Garasjebygg er bestilt, kommer fortløpende, har som smått begynt å kjøpe deler...
Budsjett er klart og bestillingslistene ligger bare og brenner og venter på at garasje er ferdig slik at det kan komme i gang...

Uansett - har noen erfaring eller tips vedrørende ramme / underside av karosseri?
Bør rammen sandblåses? Syrebades? Anti-rustbehandles? Grunnes? Lakkeres? Bruke understellsmasse på den?

Hjelp mottas med takk!

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Aug 2017 21:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Du kommer langt med sandblåsing og pulverlakkering enn vanlig lakk under. Skal endel til for å bli kvitt det.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support