AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=27326
Side 1 av 1

Forfatter:  BadNews [ Tor 23. Mar 2017 12:34 ]
Innleggets emne:  1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Hei!

Jeg og samboeren (les sjefen) skal restaurere og utstyre vår 1989 Bronco.
Bilen skal brukes til turkjøring. Island 2019 er målet og F-roads...

Bilde

Denne sommer og høst bygger vi garasje med verksted, tenker å lage egen tråd i garasje-seksjonen av forumet for dette.
Bilbygget starter i 2018 og dokumenteres her. Ferdigstillingsdato er 31/12-2018.
Vi har allerede hundrevis av timer i planlegging av restaurering og ombygging.
Tråden lages nå da vi allerede har begynt å kjøpe deler og gjøre bestillinger og undersøkelser.
Det er sannsynlig at vi trenger tips og bistand fra alle dere =)

Planen er som følger:
Budsjett: 300.000,-

- Rammeløft, nye dører, baklem, fremskjermer, grill, ruter, gummlister, støydemping. Lakkeres off-white (originalfargen bare uten den røde kontrastfargen). Rammen sandblåses og lakkes. Nye lykter og dekaler.
- Oppgradere forstilling og drivverk foran (Fords Twin Traction Beam beholdes, men bygges om til senterdiff fra Bronco 80-82 grunnet skrudde lager i stedet for c-clip. Dette muliggjør mekanisk diffbrems i fremdiff (Torsen) Eaton TrueTrack, Nytt kronhjul og pinjong, nye drivaksler. "Bærearmene" sendes til Desolate Motorsports i USA som skjærer og bøyer de slik at bilen kan heves 4" uten bruk av hevebraketter. Lengre spiralfjærer og fox-dempere er i budsjettet sammen med nye, lengre stag fra ramme frem til forsaksel. Nye spindler og warn manuelle hubs.
- 4" hevefjærer bak, ny Currie Enterprises F9 Nodular bakaksel med Wilwood bremser og parkbrems, ARB luftsperre.
- 4.56:1 utveksling i de nye kronhjulene.
- "Remanufactured" Borg og Warner 1356 reduksjonskasse.
- Ny 427W Motor fra Roush Performance med FAST-EZ fuel injection, gir og drivverk forberedes på moderate vannkryssninger.
- Spesialbygget E4OD girkasse fra Gearstar.
- BF Goodrich MudTerrain 35/12.5-15 Method Race wheels bead lock 305 felger.
- Warn vinsj. Monteres "skjult" bak original bakfanger.
- Dobbelt batterisystem med utkoblbart startbatteri, luftkompressor fra ARB til sperrene og for å fylle luft i dekk etter offroad-kjøring.
- Takstativ og taktelt fra EEZI-AWN / K9 og annet offroad-utstyr. Tenker MaxTrax, ekstra drivstoff og jekk / spade. (Glassfibertoppen oppgraderes med stålarmer innvendig for å bære takstativet.
- SnoMaster 82D er kjøpt inn med uttrekkbar skuff fra Alu-Cab. Denne kobles på det sekundære batteriet.
- Offroad navigasjonssystem, vurderer Spot gjenfinningssystem og andre nødløsninger for kommunikasjon. Bilen skal brukes til å komme seg så langt vekk fra folk som mulig, men er dessverre gammel, restaurert av amatører og kan bryte sammen. Viktig for oss å være trygge.

Bilde

Forfatter:  OldisEinart [ Tor 23. Mar 2017 13:11 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Høres kult ut, følger med her :)

Forfatter:  AW-100 [ Tor 23. Mar 2017 13:38 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Høres ut som et gjennomtenkt bygg... Har dere vurdert firkantfeste foran og bak, med vinsj tørt og trygt inni bilen? Tar litt plass, men da funker den når den trengs! Og ikke minst, da har du mulighet til å vinsje deg ut av elendighet, og ikke bare lengre inn... :P

Forfatter:  BadNews [ Tor 23. Mar 2017 13:54 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

AW-100 skrev:
Høres ut som et gjennomtenkt bygg... Har dere vurdert firkantfeste foran og bak, med vinsj tørt og trygt inni bilen? Tar litt plass, men da funker den når den trengs! Og ikke minst, da har du mulighet til å vinsje deg ut av elendighet, og ikke bare lengre inn... :P


Ja, det har vi tenkt litt på. Bare legge opp kabler til begge ender og kunne koble i når det trengs. Ikke vakkert, men veldig praktisk.
Hele vinsj- og fangersituasjonen må utredes litt ytterligere.
Vurderte også bare å montere vinsjen i en offroad-fanger også bytte om fangere ettersom hva slags tur vi skal på...
Det skal tenkes ytterligere!

Forfatter:  AW-100 [ Tor 23. Mar 2017 15:02 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

For å ikke spamme en interessant tråd med irrelevante biler, hvis du ser i byggetråden min her http://www.offroad.no/forum/topic/11761 ... ?p=1698073 så blir det ikke så prangende med en Anderson-plugg i hver ende. Disse får du også i svart og flere farger.

Forfatter:  rokkern [ Søn 26. Mar 2017 11:28 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Veldig kult ! Høres ut som et skikkelig gromt prosjekt :)
Mitt tips til forberedelser er å bruke bilen som bruksbil en periode før dere drar, få på endel mil, ta den litt offroad og utbedre det som ryker/ikke funka så bra før turen. Dukker som regel opp litt greier uansett hvor godt man planlegger og skrur i forkant.
Ikke helt sammenlignbart men vi kjørte 600mil med 66 Chevelle stasjonsvogn og campingvogn i fjor, var litt utbedringer i forkant, nye bremser - foringer, montering av solid reese hengerfeste (skjult firkantrør bak skiltet i bakre fangeren.) Ny big block radiator. Fikk litt utfordringer med varmgang, vanskelig å få testet kjøring i 30pluss grader opp fjellsider med vogn i Norge.. men tok et par pauser når det var som verst. Hadde ingen store reperasjoner underveis men litt stripsing ol her og der ble det.
Hadde en veldig flott tur og det kommer sikkert dere til å få også.

Forfatter:  BadNews [ Man 27. Mar 2017 09:08 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

rokkern skrev:
Veldig kult ! Høres ut som et skikkelig gromt prosjekt :)
Mitt tips til forberedelser er å bruke bilen som bruksbil en periode før dere drar, få på endel mil, ta den litt offroad og utbedre det som ryker/ikke funka så bra før turen. Dukker som regel opp litt greier uansett hvor godt man planlegger og skrur i forkant.
Ikke helt sammenlignbart men vi kjørte 600mil med 66 Chevelle stasjonsvogn og campingvogn i fjor, var litt utbedringer i forkant, nye bremser - foringer, montering av solid reese hengerfeste (skjult firkantrør bak skiltet i bakre fangeren.) Ny big block radiator. Fikk litt utfordringer med varmgang, vanskelig å få testet kjøring i 30pluss grader opp fjellsider med vogn i Norge.. men tok et par pauser når det var som verst. Hadde ingen store reperasjoner underveis men litt stripsing ol her og der ble det.
Hadde en veldig flott tur og det kommer sikkert dere til å få også.


Takk! Husker godt både "hjemmeprosjektet" ditt med 65' coupeen og den du kjøpte og kjørte til spanina, var det?
Det var hyggelig og inspirerende å lese om alt du fikk til og se de fine bildene.

Jeg er helt enig i anbefalingen din. Vi har ferdig-deadline for bygget 31/12-2018 slik at vi kan bruke bilen frem til sensommer 2019 og avreise.
Vet ikke om du fulgte tråden da jeg bygget van, men det oppsto jo lekkasjer, koblingsfeil, alskens festligheter ca ett år etter den var klar...

Har du noe særlig erfaring med ombygging og biltilsyn? Fikk du for eksempel godkjent alternativ hjuldim bak på 65'en?

Forfatter:  rokkern [ Man 27. Mar 2017 13:00 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

sender deg pm.

Forfatter:  BadNews [ Man 03. Apr 2017 22:26 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

OK prøver igjen her.

Kan noen eller vet noen om pålitelige, dyktige folk som kan overhale / bygge aksler?
Alle deler er nye bortsett fra selve akselhuset og jobben skal ikke utføres før første kvartal 2018.
Jeg er ikke fryktelig opptatt av pris, men fryktelig opptatt av at det blir riktig.

Det er snakk om nye differ med luftsperre (ARB)/kronhjul/pinjong/lagre/stikkaksler i Ford 8.8 og Dana 50 Twin Traction Beam.

PM mottas med takk!

Forfatter:  AW-100 [ Tir 04. Apr 2017 08:00 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Jeg har blitt anbefalt Bækken Offroadservice i Hedmark ved en tidligere anledning, men har ingen egen erfaring med dem.

Forfatter:  BadNews [ Søn 09. Apr 2017 21:19 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Hentet en Dana 50 bærearm med diffhus fra en 1992 F-250 for å bytte over til Bronco'en.
Den skal tømmes for diff og innmat, bærearmen som også fungerer som deksel for diffen kastes.
Diffhuset kan monteres på Bronco'ens originale bærearm for å få plass til større kronhjul.

Bilde

Bilde

Jobber ellers med Amcar for å få godkjent heving og hjul.
Noen som vet om krav om montering ved godkjent verksted for ombygningsdeler er trådd i kraft?

Forfatter:  BadNews [ Man 07. Aug 2017 11:03 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Her har det skjedd enormt mye mer i planlegningsfasen!
Garasjebygg er bestilt, kommer fortløpende, har som smått begynt å kjøpe deler...
Budsjett er klart og bestillingslistene ligger bare og brenner og venter på at garasje er ferdig slik at det kan komme i gang...

Uansett - har noen erfaring eller tips vedrørende ramme / underside av karosseri?
Bør rammen sandblåses? Syrebades? Anti-rustbehandles? Grunnes? Lakkeres? Bruke understellsmasse på den?

Hjelp mottas med takk!

Forfatter:  Sturmtiger [ Man 07. Aug 2017 22:00 ]
Innleggets emne:  Re: 1989 Ford Bronco restaurering / rigging for tur

Du kommer langt med sandblåsing og pulverlakkering enn vanlig lakk under. Skal endel til for å bli kvitt det.

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/