AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

'88 Caprice Estate
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=27153
Side 2 av 2

Forfatter:  Hanssen [ Fre 25. Nov 2016 22:24 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Jaja så blei det rottefelle, spor av vann i olja, kjedelige greier.. ](*,)
Tok av ene toppen idag, nr to imårra. Tenker å levere de på oslo sylinderservice for sjekk og evt. plansliping.
Da blir det vel kanskje bra. :-k

Forfatter:  Hanssen [ Lør 03. Des 2016 00:06 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Sitter og lurer på et par ting, toppene skal på igjen i jula, og nå vil jeg slippe å gjøre det igjen hehe.
350 olds ifra 1970, såvidt jeg vet original, og originale støpejernstopper som blir planslipt denne gang..

Dette med rekkefølge for å stramme boltene er greit..gikk ut ifra detta bilde her sist,
og strammet selvfølgelig jenvt og trutt over hele i flere runder før jeg nådde momentet de skulle ha.

Men hva med momentet det skal strammes, sist fant jeg to nettsider med momentspecs, ene sa 85 Ft lbs, og den andre sa 80 Ft lbs.
Jeg gikk da for 85, tenkte at da måtte det vel ihvertfall holde. Men ser nå at noen også bruker å stramme 70 grader ekstra med et gradverktøy.
Må jeg dette tru, eller holder det med 80 eller 85 ft lbs? Bruker de gamle boltene.

Råd og tips mottas med takk :)

Bilde

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 04. Des 2016 21:21 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html

Forfatter:  Hanssen [ Søn 04. Des 2016 21:38 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Pappa Wolf skrev:
http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html


Kjekk side, tackar!

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 04. Des 2016 22:12 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

bare hyggelig. har brukt den en del ganger selv

Forfatter:  Hanssen [ Fre 06. Jan 2017 00:49 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Godt nyttår!

Å legge planer når andre skal gjøre ting for seg er ikke alltid greit.
Har enda ikke fått tilbake toppene fra verksted, det drar ut..

Men fikk da gjort litt andre ting imellom julens festligheter.
Jeg hadde et shabby motorfeste, og når toppene er av var det jo kurrant å komme til, bare å jekke opp motoren litt.
Kjøpte to motorfester, for tenkte jeg like greit kunne bytte begge når jeg var igang,

men de motorfestene hadde jo passform som en murstein. Det ene var det så dårlig passform på
at jeg ikke fikk brukt det engang, hahah burde ikke vært mulig.. Det andre derimot fikk jeg
bøyd til og borra opp litt så det tilslutt passa bra.
Blei en litta skitjobb det der for ei kløne som meg :roll:

Bilde av det råtne motorfeste...
Bilde

Tok også av den breie blanke lista bak på siden jeg ikke har sett noe på enda.
Der var det luftig. :shock:
Det lå ei slags skumgummilist langs bånn av skjermen, den var jo selvfølgelig søkkvåt.
For å si det sånn, den forsvant kjapt!! Ser kurrant ut å få sveisa det, så får ta en runde der litt seinere.
Bilde

Blei litt lei av å ha henda fulle av olje og drit, så jeg shina opp bagasjen litt.
Der har det liggi to ålreite forsterkere "å slengt" sammen med ei basskasse og et kaos av ledninger.
Så ikke veldig fint ut, så ledningene og forsterkerne fikk jeg gjemt inni plastdekselet på venstresia.
Basskassa bygde jeg om og fikk den til å passe ned i fotbrønnen til det bakovervendte baksetet.

Prøvesatt først, og det funker fint å sitte baki der fortsatt,
bare å slenge beina rett ut over kassa med en pils i handa...
Bilde

Forfatter:  Hanssen [ Søn 07. Mai 2017 21:19 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Oppe og går.

Før Eu i høst hadde jeg en bremsejobb bak, og så at det hadde rent noe olje inn i bremsene på førersia,
men da var det ikke tid til å ordne det.
Men for et par måneder siden blei simringa i bakakselen bytta, jeg fulgte denne videoen fra YT
for å få ut stikkakselen. Veldig kjekt for en nybegynner å ha noe å se etter.
https://www.youtube.com/watch?v=PVpbr4iBmpw

Ny simring på plass.
Bilde

Det var noe slitasje på den lille låsebolten inni bakakselen, så jeg bytta likegreit den og.
Bilde

Så til det viktigste, få motoren igang.
Fine topper... Det er 5'er toppene til Olds, skal visstnok være av det bedre man får til disse motora.
Bilde

Jeg fikk gravd ut masse gammel slam og drit fra kjølevannet nedi blokka, jo mindre drit jo bedre kjøling skulle man tru...
Så kom toppene etterhvert på.
Bilde

Gikk igrunn fort det. Den gamle quadrajet'n som satt der er veldig moden for overhalling,
så jeg fikk tak i en edelbrock 650 cfm..
Bilde

Bilde

Bilde

Nå fungerer det veldig bra, har kjørt i overkant av 100 mil på litt over en måned..Måtte det bare fortsette sånn. 8)
Fått på takrails og sommerhjul og.
Bilde

Eneste er at bilen ikke liker seg i noe særlig over 80-90 km/t turtallsmessig.
Er vel utveksling i bakakselen det går på? For her satt det nok 4 trinns kasse originalt..
Automaten nå er en th350 kasse, men jeg ligger jo i 3. gir allerede i rundt 40-45 km/t..
Er det lett å gjøre noe med det tro? Skulle gjerne hatt den litt mer cruisevennlig på motorveien,
litt kjedelig å holde seg mest til landevei når det er i Akershus man bor.

Forfatter:  OldisEinart [ Man 08. Mai 2017 12:12 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Sikkert lettere gira de stv akslingene, evt du kan sette på noen større bakhjul til nød for å senke tuttallet litt. 8-)

Forfatter:  Hanssen [ Man 08. Mai 2017 13:14 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Hmm ja det er kanskje en idé å fylle opp med feitere lefser.. Kjører på 245/60 r15 nå.

Forfatter:  OldisEinart [ Tir 09. Mai 2017 10:46 ]
Innleggets emne:  Re: '88 Caprice Estate

Ok, det er jo ikkje so serlig stort, bruker den dimmen framme + 295/50 bak for å få lik rulleomkreds.. du kan jo evt gå opp til 275/60 bak.

Side 2 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/