AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 09:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Man 04. Jul 2016 20:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 13. Apr 2016 18:49
Innlegg: 4
Heisann!

Jeg kjøpte en 1972mod Ranchero for et par år siden av en meget hyggelig kar i Skien. Men som nå trenger litt TLC( noe den forsåvidt har trengt hele tiden, men den er for god til å la stå ), men som allerede har fått litt TLC. Jeg har skrudd en del bil, men ikke så gammel, og ikke så omfattende.
Den trenger litt utbedringer før eu-kontrollen nå i år, men som også vil gjøre bilen så mye bedre på sikt.
Legger ved noen bilder av det som er gjort, og vil bli gjort.

Bilde

Alle 4 frontlyktene er byttet i nye. De måtte byttes da v.f hadde sprekt, og reflektorene i de andre var mer enn gåen.
Bilde

De gamle datt fra hverandre under demontering.
Bilde

Varmeapparatet måtte ut, da det uler så fort den begynner å snurre.
Ikke store jobben å få skrudd den ut. Har ikke fått tak i ny enda, så skal se om det er mulig å "gi den nytt liv" les: smøring
Bilde
Bilde

Neste jobb var å få rettet på vinduet, så den faktisk tetter mellom pakning og rute.
Før demontering:
Bilde
Mulighetene for å justere det vinduet er sinsykt bra. Inn, ut, bak, forover.
Bilde

Det gikk ikke bra med speiljusteringsbryteren på venstre side, enda en ting på lista som må fikses.
Bilde

Insturmentpanelet er litt værsykt. Turteller, Odometeret og voltmeteret fungerer ikke.
Bilde

Demontert
Bilde
Bilde

Jeg fant ut hvorfor turtelleren ikke funket iallefall. Tappen som skal inn i turtelleren hadde knekt.
Bilde

Den skal vist se slik ut:
Bilde

Lageret inn i bak kant av girkassen lekker bitte litt olje, nytt innkjøpt og klar for montering.
Bilde

Bensinreleet er nå også byttet.
Bilde
Bilde

Fordeleren som satt i bilen hadde en god del slakk i akselen, så ny ble innkjøpt og montert. Jeg kjøpte også Pertronix ignition set med ny coil og pluggledninger.
Bilde

Gammel:
Bilde

Sette den nye ned igjen er noe forbanna, mulig det er lett, men sloss med den endel for å få den i TDC.
Jeg har også et problem etter at den er satt på. Den startet med engang, men så fort jeg setter på vakuumet fra gasseren så dør den ut. Gasseren er ikke justert etterpå, må jeg det? noe grunn for at den ikke går som den skal etterpå?.
Den går helt fint uten vakuumet. Jeg har ikke prøvd å gi den gass etter at den er byttet.

Noen som kan si meg hva slags gasser dette er? (jeg vet fordeleren står feil) Det er holley iallefall :p
Bilde
Bilde
Bilde

Dette er det eneste nummeret jeg fant på den, og min google-fu gir meg ingenting.
Bilde

En av de større problemene jeg har er ledningsnett, eller kontakten mellom coupeen og motorrommet.
Det er 2 store kontakter ved siden av hverandre, en som har med tenning, motor osv på, også den som har med lys i fronten å gjøre.
Det startet med at frontlyktene ikke gikk på, når bryteren ble vridd på, så plutselig funket de igjen, for så å bli borte.
Så jeg og min far finner ut, når vi dytter på kontakten inne under dashbordet på venstre side, så lyser de. Det ledningsnettet er fikset på før, ikke noe som er overraskende, men nå må noe gjøres da kontakten har brent og smuldrer opp.
Så den blir skrudd løs, og ser slik ut på motorsiden av kontakten.
Bilde

Kontakten fra sikringsboksen og bilen ser slik ut:
Bilde

som igjen ender opp slik:
Bilde

et litt bedre oversikt bildet:
Noen som vet hva de runde metall sakene på sikringsboksen er?
Bilde

Koblingsskjema? hahah!
Bilde



Flere oppdateringer kommer iløpet av sommeren, da jeg håper å få den igjenom eu-kontrollen i år.(håper jeg :p )
Det er ekstremt god lærdom. Bytte av fordeler med den forbanna pinnen til oljepumpe var noe herk.

Takk for at du leste!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Man 04. Jul 2016 21:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tir 30. Des 2008 05:37
Innlegg: 984
Bosted: Østre Toten - Lena
runde greiene du prater på er blinklys rele.

_________________
1968 Chevrolet Caprice 4 Dørs HT 455 Buick BB/400.
1966 Chevrolet Bel Air 4 Dørs stolpe 350/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs stolpe 305/350.
1975 Chevrolet Impala 4 Dørs HT Delebil!
1957 Ford Fairlane 500 2 Dørs HT 312Y block/Fordomatic.


Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Man 04. Jul 2016 23:38 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Har du mekanisk turteller?

Gratulerer med cool bil.

Når det kommer til ledningsnett, skal du være oppmerksom på, at man dengang hadde "Fusible links" En kabelstump, som fungerte som sikring. Og ofte når den hadde gjort sin plikt, ble den byttet ut til en vanlig kabelbit. dvs. null sikring!!

Har selv hatt fyr under dashen på den kontoen. Så om ikke du har det, vil det være lurt å sjekke om det er noe som er gjort på bilen din.
Og så hadde de den geniale ide om at kjøre all strømmen til forlyktene gjennom lysbryteren. (Tror du den blir varm??)

Så på alle mine biler er det bygget om slik at strømmen til lyktene kommer direkte fra batteriet, med bare lysbryteren som styrestrøm.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Man 04. Jul 2016 23:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
Drit tøff skute =D>

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Tir 05. Jul 2016 11:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
+1

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Tir 05. Jul 2016 19:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Er de gamle lyktene sealed beam-lights, dvs en stor pære i stedet for en reflektor med pæreinnsatser? Hvis de gamle var sealed beam og du monterer H4-pærer må du i allefall koble pærene opp via rele. H4 krever mye mer strøm, dvs gjør du ingenting får du dårlig lys og varm lysbryter.

De to runde releene i sikringsboksen er blinkelysrele og nødblinkrele.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Tor 11. Aug 2016 16:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 13. Apr 2016 18:49
Innlegg: 4
Da har jeg justert begge vinduene, så de går kant i kant med pakningen. Det er så deilig etter mye knoting for å få dette rett.
Utenom det, så har det stått litt stille om dagen, da resten av livet røsker taket nå på sensommeren.

@Pappa Wolf:
Jeg har mekanisk turteller ja.
Takk så mye, får bare ikke nok av den altså. Praten sitter lett når jeg drar for å fylle på lokale bensinsstasjonen.
Akkurat den setningen ang. den ledningen reddet nok bilen fra full fyr. Da denne var åpenbart byttet i en vanlig ledning. Så jeg takker så mye for det. Noe er bra og annet er ekstremt dårlig på gamlebiler altså :D

Jeg tar med meg den og kommer til å gjøre det samme på denne. Igjen, takk!

@aw-100:
Jeg bytte til nye "sealed beam-lights". Men det er god info å vite. Så da blir det ikke ombygging senere heller.
Disse to runde releene, er dette mulig å bygge om til vanlig releer? eller er det vansklig?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Søn 14. Aug 2016 21:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Ikke gjør det... Er mye enklere å bare bytte likt mot tilsvarende, ikke koster det mye heller. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000017801/
Hvis jeg ikke husker feil så skaper disse kun "blinken". Dvs at bytter du dem ut med en kabelstump får du steady light, og dette releet sørger kun for at lyset blinker. Derfor er det bedre å beholde det som det er i stedet for å bygge om.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Man 15. Aug 2016 11:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Gratulerer med tøff bil,artig å se noen som har Ranchero å som hobbybil. Jeg skulle ønske det var flere av oss :-) !

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Ons 17. Aug 2016 13:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 13. Apr 2016 18:49
Innlegg: 4
@AW-100 ah nei. Jeg skrev det litt uklart, beklager det. Jeg beholder sikringsboksen slik den er, jeg tenkte bare på det PAPAWOLF skrev "Når det kommer til ledningsnett, skal du være oppmerksom på, at man dengang hadde "Fusible links" En kabelstump, som fungerte som sikring. Og ofte når den hadde gjort sin plikt, ble den byttet ut til en vanlig kabelbit. dvs. null sikring!!" å bytte ut, slik at jeg eliminerer svakheten til "fusible links". Tusen takk for linken til det releet, sparer absolutt på det!

Jah! Ranchero gjør seg med feite hjul bak :p Litt gromt å være få også :p


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 08:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Hehe ja det var nå så :-) . Det finnes nok noen rundt omkring som har ranchero,vi veit bare ikke om hverandre :-) . Hvor bor du forresten? Jeg bor på Nesbyen,Buskerud. Jeg har 2 stk Ranchero,en '77 modell og en '79,begge GT utgaver. Den '72 modellen du har ser grom ut,liker spesielt grillen og fronten på disse :-) . Blir spennende å følge fremgangen med bilen din fremover :-) .

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 15:46 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 13. Apr 2016 18:49
Innlegg: 4
Det gjør det altså. Det går en 72mod her i byen, men i oransje. Så det var overraskende å møte langsveien. Nå kommer ikke min ut på veien igjen iår, annet enn å flytte til lager der den skal stå igjennom vinteren for ledningsnettfiks.
Godt å høre du også har GT :D type motor sitter i din? Det hadde ikke blitt Ranchero hvis jeg ikke fikk tak i med Torino fronten.
Jeg holder til i Kongsberg, bilen står på andre siden av Oslo. Så holder ikke så langt unna Nesbyen. Takk for det!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Fre 19. Aug 2016 12:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Jøss 2 stykk '72 modeller i Kongsberg,det var ikke dårlig :-) . Jeg tror ikke det finnes flere Ranchero'er her oppe i Hallingdal,men man skal vel aldri si aldri,jeg har ikke møtt noen langs veien her enda. Det er bare den '79 modellen som er på veien som jeg har,'77 modellen har skade på venstre side og må restaureres først,så den står bare å støver ned i garasjen :-) . Den eldste i garasjen har 400 motor,mens den jeg bruker fra '79,har 351Windsor. Vi skal ha biltreff her på Nesbyen på søndag,da skal jeg ha Ranchero'en med på treffet og stille ut,hvis du har mulighet og tid så er det bare å ta seg en tur å se på alt som skjer der+Ranchero'en :-). Treffet starter klokka 0900 og holder på til 1630.
Hvilken motor er det i bilen din? Hva er planene for bilen videre,er det mye rust du må ta,eller mest mekanisk/elektrisk?

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ranchero 72 Rullende?
InnleggSkrevet: Lør 03. Sep 2016 17:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 17. Feb 2007 02:59
Innlegg: 679
Bosted: Nesbyen
Skjer det noe nytt med Ranchero'en :-) ?

_________________
-1977 Ford LTD II Squire Wagon,351 M
-1979 Ford Ranchero GT,351 W
-1996 Pontiac Trans Sport


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support