AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 07:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1970 Buick Skylark Custom
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2016 13:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Hei!

Ny på forumet her, og endelig ble det amcar med V8 på meg! Kjøpte i fjor en 1970 Buick Skylark Custom med 350-motor. Ingen showbil, men grei teknisk stand, og minimalt med rust.
Tenker at dette er et bra utgangspunkt for å bygge en grei bil til cruising på fine sommerdager. Jeg har skrudd en del moderne biler, men er helt ny til amerikanske veteranbiler, så jeg har mye å lære, og en lang vei å gå. Det er jo et hav av deler og stasj, og utfordringen er å finne det som passer og skrape sammen nok grunker. Håper å lære mye om amcar på dette forumet, og forhåpentligvis bli i stand til å bidra etter hvert.

Planen for bilen er for tiden følgende:
- Oppgradere diffen til posi-diff med høyere utveksling (kjørte i stykker den originale, åpne diffen)
- Optimalisere tenning
- Fikse eksoslekkasje
- Oppgradere kamaksel
- Nytt innsug
- Ny forgasser
- Fikse kupevifte/varmeapparat (selv om nok varme ikke er et problem selv uten vifte…)
- Få inn noen ekstra instrumenter, temp, rpm, oljetrykk
- Pusse opp interiøret: hattehylle, dørtrekk, gulvmatter og taktrekk. Heldigvis er setene i topp stand, så disse trenger ikke røres.

På sikt tenker jeg at ytterligere forbedringer vil dukke opp ;)

Legger ved noen bilder av gliset:
Vedlegg:
skylark.jpg
skylark.jpg [ 185.55 KiB | Vist 8681 ganger ]

Vedlegg:
67_1162199355_xl2.jpg
67_1162199355_xl2.jpg [ 61 KiB | Vist 8681 ganger ]

Vedlegg:
67_2142187564_xl2.jpg
67_2142187564_xl2.jpg [ 42.89 KiB | Vist 8681 ganger ]

Vedlegg:
67_1452539509_xl2.jpg
67_1452539509_xl2.jpg [ 73.9 KiB | Vist 8681 ganger ]

Vedlegg:
2863.jpg
2863.jpg [ 87.14 KiB | Vist 8681 ganger ]


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2016 13:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Velkommen, og disse bilene er sjit tøffe :D

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2016 14:22 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Velkommen til forumet, og antar vi er i samme kategori siden vi har for det meste vært borti europeiske biler før, og har nå begge A-body. :)

Buick spesielt er utrolig tøffe av denne årgangen!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2016 21:03 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Nydelig bil, gratulerer og velkommen på forumet

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2016 08:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Tusen takk alle sammen! Synes denne varianten er grom ja. :D

Synd den ikke er kjørbar nå som sola har kommet til Trondheim! Heldigvis kan jeg fortsatt fyre opp maskinen og nyte lyden.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2016 09:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hvorfor er den ikke kjørbar?

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2016 10:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Den er fortiden ikke kjørbar fordi diffen gav seg. Det var den feite pluggen som holder planetdrevet som brakk tvert av. Så tannhjulene spratt rundt inni der og ødela ringhjulet. Så jeg må forsøke å finne ut hvilke muligheter jeg har for å få inn en posi-diff!


Vedlegg:
diff3.jpg
diff3.jpg [ 60.88 KiB | Vist 8575 ganger ]
diff2.jpg
diff2.jpg [ 60.52 KiB | Vist 8575 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2016 12:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Sist endret av OldisEinart den Fre 01. Jul 2016 21:32, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Jul 2016 01:54 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:03
Innlegg: 192
Bosted: Herøy (M&R)
Hvilken cam, Innsug og forgasser har du planer om å bruke?

HD


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Aug 2016 12:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Hei!

Fikk ikke med med spørsmålet ditt før nå, men tanken er å bruke TA performance sitt stage 1 innsug, Edelbrock Performer 600cfm elektrisk choke forgasser.
Er litt usikker på kammen, for det er litt avhengig av hvor mye annet jeg ønsker å gjøre med bilen. Kjenner jeg meg selv så vil det balle på seg...

Tenker på kam i denne gata: http://taperformance.com/proddetail.asp ... 84-88H-350
eventuelt noe enda kvassere, men da må jeg oppgradere valve springs og converter. Ny converter med høyere stall speed hadde uansett vært moro å montere nå som det blir sperre og 3.42 gir bak.

Jeg tar veldig gjerne mot tips på dette, for har ikke så mye greie på det! Viktig at bilen er gatevennlig og lett å kjøre/starte osv, men vil også at det skal være en bil som har futt nok til å rive løs bakhjulene om man trår til!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Aug 2016 21:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:03
Innlegg: 192
Bosted: Herøy (M&R)
Hei :)
Hvilken forgasser har du på motoren nå?
Å bytte til TA stage 1 Innsug har igrunnen ikke så mye føre seg. Det gir ikke noen spesiel effekt økning iforehold til d originale. Største forskjellen er vekten.

Har vurdert den camen eg også, men har blit anbefalt TA212 istede. Komer mye an på hvor myke kompresjon en har.
Beste måten å øke effekten på desse motorene er å heve comp og porte toppene.

Bare husk at å bygge en Buick 350 må ikke samenlignest me å bygge en chevy 350. :)

Er det 350 kasse du har?
Eg holder på å bytte til 200R4 kasse og 3.43 utveksling fra th350 og 2.73. Da blir den raskere og billigere i drift 8)

HD


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 05. Aug 2016 08:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Nå har jeg originalforgasseren, en toports sak med defekt choke. Aner ikke hvilken stand den er i, men motoren har ikke mye futt slik den står i dag. Tipper kanskje 150hk. Den går pent, men har ikke sjekka tenninga, så den kan jo være helt ut. Ville tro at nytt 4-ports innsug og gasser ville ha litt for seg?

Hvordan øken man komp? Porting av toppene er kanskje noe man kan gjøre selv? Mener en nabo av meg med en camaro sa han gikk på med dremel og porta selv. Men dette har jeg lite peiling på enda.

Hva tenker du på når du sier at å bygge buick 350 ikke er som chevy 350?

Jeg har en 350 kasse i dag ja, så med 3.42 utveksling bak, så blir den ikke akkurat billig i drift :lol: Hørte fra en annen fyr at de morsomste oppgraderingene han hadde gjort var å øke utvekslinga i bakaksel samt montere converter med høyere stall speed. Da ble bilen MYE sprekere!

hvilken bil har du, og hvilken bakaksling?

Kult med noen som driver med Buick! :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 05. Aug 2016 10:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:03
Innlegg: 192
Bosted: Herøy (M&R)
Ja har du en to ports gasser, er det bare å få taki et firports eller et TA Innsug.

Er motoren din original fra 1970?

Eg har en litt modifisert quadrajet på min. Den fungerer utmerket. Originale quadrajetter på desse motorene er 750 eller 800cfm. Hørest stort ut, men dem virker på en annen måte en Holley og
Edelbrock.

Vist du vil heve compen, må du skifte stempll eller høvle av toppene.
Har en plan om å porte toppene mine, men eg har fått meg taki et ekstra sett topper som eg har å øve meg på. Gjør en d feil, yaper en effekt :roll:

Det eg mener er at Buick 350 og chevy 350 er to forskjellige motorer. Så det som fungerer på en chevy fungerer nødvendigvis ikke på en Buick. Buick 350 er en mye sterkere motor i utgangspunkte, men har vært lite prioritert med tanke på oppgraderinger og ettermarkeds deler.

Er mye nyttigt å lese om dem på www.V8buick.com på SBB seksjonen.

Har du original stift tenning?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 05. Aug 2016 11:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 26. Mai 2016 11:34
Innlegg: 39
Bosted: Trondheim
Ganske så sikker på at motoren er original 1970. Bilen er en matching numbers, og alt virker originalt etter det jeg kan se. Har original tenning også ja, så ikke noe HEI eller den slags. Tror det er ganske mange småting som kan gjøres for å få opp effekten uten at jeg trenger å demontere hele motoren eller begynne med porting. men hadde vært moro å fått til minst 300hk. Er jo lang slaglengde på buick 350, så masse torque! :D

Har smertelig erfart at Buick ikke er som Chevy når det kommer til deletilgang ja... Har jo kjøpt alt nytt til bakakselen nå, og det er både dyrt og lite tilgjengelige deler. Men nå blir det 3.42 sperre så da er jo alt bra! Begynner nok å se på motoren til vinteren.

Har fått mye god hjelp på v8buick!

Hvor holder du til i landet og hvilken bil har du? Skal du være med på Hot August Nights i Trondheim neste helg?

Sindre


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 05. Aug 2016 12:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:03
Innlegg: 192
Bosted: Herøy (M&R)
Eg har en 1971 buick skylark 350 8)
Bur på søre Sunnmøre.
Blir ikke Trondheim i år dessverre. Ingen av bilene vart klar til årets sesong :shock:

Å bygge om til hei fordeler er ikke nødvendig. Bygg heller om til petronix elektronisk tending. Det gjor eg. Funker perfekt. Bare husk at vist du skal bygge om til hei eller elektronisk, må du bytte + ledninga som går fra sikringsboksen da den he innebygd motstand.

Har du 7.5, 8.2 eller 8.5" aksling?
Akslingene er stort set like om det er chevy eller buick.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support