AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 11:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Søn 28. Aug 2016 18:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Mai 2016 22:47
Innlegg: 17
Takker :)

Noen som vet om det skal være konisk lager ppå bakakselen på disse?
En kompis av meg var innom i dag og han mente det burde være fast kule lager og at det er pga det koniske lageret at akslingen kan bevege seg inn og ut slik den gjør og at det er grunnen til lekkasjen.

_________________
Gaute Halsaunet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Søn 11. Sep 2016 22:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Mai 2016 22:47
Innlegg: 17
Jeg bestilte meg bok til denne og fant ut etter å ha lest i den at det er en justeringsskrue for å justere slakke til drivakslene. Noen har tydeligvis bytta hjullager og simmeringen tidligere og ikke justert endeslakka etterpå. Nå har jeg gjort det og det ble bra :)

Tok meg også litt tid til å fikle litt inni hytta, smurte opp hengslene til hanskeromlokket og solskjermene. Ved solskjermene på passasjersiden har det tydeligvis vært blindpassasjerer :lol:
Bilde
Bilde

_________________
Gaute Halsaunet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Lør 10. Jun 2017 22:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Mai 2016 22:47
Innlegg: 17
Her kommer etter lang tid en oppdatering på denne her.
Jeg hadde egentlig en plan om å få bilen ferdig godkjent til 18. Mai men planen skar seg da jeg ikke fikk somlet meg til å begynne med bilen før i mars og fikk nye bremsedeler først i påska. Brukte dagene i påska på å montere bremser fram samt å sjekke opp om dette at bilen er "skjev" som BT påstår. Skjevheten finner jeg ikke, har målt høyden på venstre og høyre side foran og bak både med fjærene hengende helt nede og med bilen stående på bukker under akslingene og jeg klarer å måle meg fram til 3mm forskjell på venstre og høyre side.

Her er bilder av gamle og nye bremser fram:
Bilde
Bilde

Et problem jeg oppdaget selv i fjor var jo det at det gikk an å flytte drivakslingene ganske mye inn og ut.
Bakakselen på denne her er en 8 3/4 741 diffhus og 3.91 utvekslingen.
Fant ut at det går an å justere endeslakke med en skrue på høyre side men uansett hva jeg gjorde så fikk jeg ikke til å justere noe slakke på venstre side med dette. Fikk da høre at årsaken mest sansynlig ligger i manglende eller utslitt "thrust button" inne i diffen.
Jeg bestemte meg da for å plukke ut diffen og begynte med å dra ut akslingene:
Bilde
Nye lager må jeg iallefall ha.

Plukket ut diffklumpen, tung jævel med mye gørr på og etter at jeg hadde tatt ut den fant jeg disse i bunnen av akselhuset:
Bilde
Bilde
Disse er altså denne manglende thrustbutton.

Men, jeg oppdaget også noe annet, sjekk denne lille videoen jeg laget:
https://youtu.be/iiMMlfur0Iw

Diffen lager mye lyd og det ser ut som den er slitt:
(vanskelig å ta gode bilder av det)
Bilde
Bilde

Her ser dere numret på huset:
Bilde
Spørsmålet mitt nå er om det er noen der ute som er eksperter på å overhale slike. Jeg ser jeg kan få kjøpt det jeg trenger av deler hos:
http://www.doctordiff.com/
men jeg ser på beskrivelsen av hvordan en justerer en slik riktig i boka og ser at jeg kanskje burde snakke med noen som har erfaring fra før.
Det enkleste her hadde vel vært om jeg fikk tak i en komplett diff å sette inn men er det noen her som har slikt liggende?
Ser en nye komplett diff koster nesten 1400$ hos dr. diff så om det finnes billigere alternativer hadde det vært fint.

_________________
Gaute Halsaunet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Søn 11. Jun 2017 18:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Hei

Jeg har selv kjøpt nye lagere, pinjong, kronhjul og sperre hos DrDiff, aka Cass. Han er veldig hyggelig og hjelpsom.

Overhalt min 8.75 489 hus I vinter, men har dessverre ikke fått det helt til, for det uler mellom 40-80 km/t ved pådrag :( Jeg har shimsa pinjonen, malt kronhjulet flere ganger for å sjekke kontakt mønster, og sjekket at backlash er i spec.

Vi si at det er fin lærdom, og du skal nok kunne klare å få det til, men man trenger litt spesialverktøy for å få jobben gjort, og du burde kjøpe et ekstra pinjonglager som må ofres (slipes slik at det bare sklir på), ettersom man sannsynligvis må shimse mer enn 1 gang.


Vedlegg:
20170105_190554small2.jpg
20170105_190554small2.jpg [ 208.31 KiB | Vist 8150 ganger ]
20170118_184852small2.jpg
20170118_184852small2.jpg [ 118.95 KiB | Vist 8150 ganger ]
20170118_181013small.jpg
20170118_181013small.jpg [ 63.38 KiB | Vist 8150 ganger ]

_________________
Bilde
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Tor 15. Jun 2017 20:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Mai 2016 22:47
Innlegg: 17
Takker for svar, jeg er usikker på om jeg burde få tak i en komplett diff som er i orden nå for å få bilen opp å gå i løpet av sommeren eller om jeg skal kjøpe deler å prøve å overhale. Vet ikke om jeg har tid til å overhale nå og det kan jo fort være at jeg må overhale diffsperra også.
Fant denne på Ebay og selv om det er mye penger så hadde det vært veldig greit å sette rett inn:
http://www.ebay.com/itm/302152810782?_t ... EBIDX%3AIT

_________________
Gaute Halsaunet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Fre 16. Jun 2017 15:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Charger440 skrev:
Bilde
Charger, hvor fikk du kjøpt et slikt måleur? Hva koster det? Skal få montert sperre etter hvert, så trenger å få shimse opp diffen på nytt.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Fre 16. Jun 2017 20:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
AW-100 skrev:
Charger440 skrev:
Charger, hvor fikk du kjøpt et slikt måleur? Hva koster det? Skal få montert sperre etter hvert, så trenger å få shimse opp diffen på nytt.


Hei, jeg kjøpte det måleuret (dial indicator with magnetic base) for noen år siden på ebay. Husker ikke prisen jeg betalte, men det er ikke så veldig dyrt.
Kjøpte med imperialsk måling, så slipper jeg og oversette metrisk.

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Fre 04. Aug 2017 10:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Mai 2016 22:47
Innlegg: 17
Har fått jobbet en del med denne i ferien og nå begynner det å nærme seg kjørbar bil igjen.
Plukket ut hele bakakselen med fjærer:
Bilde
Bilde

Disse ble så skilt fra hverandre og jeg brukte stålbørsten på vinkelsliperen til å rengjøre det meste, etter dette ble det lakkert først med brunox og så hammerlakk.
Bilde
Fjærne fikk samme behandling og jeg kjøpte nye foringer til fjærene fra Espo Springs and Things samt ny ubolter. Fikk en kompis til å hjelpe meg med å presse inn nye foringer.
Bilde

Da jeg plukket av demperne bak knakk selvfølgelig øvre festene av:
Bilde

Laget nye fester ved hjelp av M16 gjengestang og et rør som tilfelgigvis var samme ytre diameter som øye på demperene (18mm) og nesten 16mm på innsiden (15,8). Dette røret ble gjenget opp å skrudd over gjengestanga, brukte så M16 mutrer i alle ender.
Bilde
Her er de med nye dempere montert.

De gamle bremserørene viste en del korrosjonsskader så jeg laget nye for hele bilen. Amerikanerne fikk hakaslepp da jeg postet dette bildet for i USA er visstnok bremserør i noe annet enn stål uaktuelt og jeg brukte kobber:
Bilde
Bilde
Nye koblinger fikk jeg kjøpt hos US Autoparts.

Bakaksel og framaksel er nå montert på plass igjen:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bakakselen fikk seg nye simmeringer og nye hjullager. Har satt diffen på plass uten å gjøre noe med den. For se hvor mye ulyd det er i den når jeg kjører med bilen så blir det eventuelt en ny en senere.
Har montert bremser også nå (har ikke bilder av det) men da jeg skulle gjøre en liten inventarliste over hva jeg hadde av nytt til bremsene oppdaget jeg at arma som går på tvers inni trommelen bak for å få brekket til å virke var ødelagt på venstre side. Det på høyre side var helt. Jeg sjekket litt rundt og fant disse til 30$+50$ i frakt fra USA via Ebay med antatt levering mot slutten av August. Hørte etter på US Autoparts men de kunne ikke skaffe.
Dro så i garasjen og fant fram en gammel ødelagt garasjejekk, denne hadde samme tykkelse på stålet som delen. Etter et par timer med vinkelsliper kom jeg fram til dette resultatet:
Bilde
Ny del til høyre, orginalen i midten og den som ligger helt til venstre er motsatt side.

_________________
Gaute Halsaunet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Søn 06. Aug 2017 15:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Glimrende jobb,

Måleur og magnetfot kjøpte jeg på biltema. men de er utgået fra deres sortiment.
Men fant denne på jula.

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... ke-256065/

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Tir 22. Aug 2017 12:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
De der justerings skruene, for å justere slakkhet, kor dei sto henne egentlig? Har litt meir slakke på ene sida enn den andre, men har ikkje sett noe eller lest noe om å justere dei før. Gm aksling.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Fre 25. Aug 2017 22:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 18. Mai 2016 22:47
Innlegg: 17
Hvis det er justeringa av slakke i bakhjulslager du tenker på så der du "skruen" på den øverste akselen her:
Bilde
Det er den tannende delen som er mellom plata ved lageret og hjulnavet. Denne skrues inn eller ut og dette presser eller trekker akselen utover eller innover mot andre siden. Akselen treffer så på denne "thrust button" saken som sitter inne i diffen og disse tar i akselen på andre siden også slik at den blir presset utover (og dermed blir det mindre slakke i lageret).
Men det er vel anderledes på GM?

_________________
Gaute Halsaunet


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1965 Dodge D100
InnleggSkrevet: Man 28. Aug 2017 12:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Åja se der ja, nei den har ikkje eg på min, begynte å mistenke om det var presshylsa som låser lageret som ikkje var 100% på plass men sto å dundra med slegge og stålrør under sist lager bytte så regner med alt kom på plass. Får ta en ekstra skjekk.. Har jo den plata med 4 bolter og mellom lageret og navet og som låser akslingen fast. Synst det bare var litt rart at det var litt mer slark på ene siden enn den andre.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 40 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support