AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Des 2017 17:35

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Fre 04. Sep 2015 20:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 04. Sep 2015 19:11
Innlegg: 2
Bosted: Bergen
Endelig i gang med Amcar :D

Først og fremst var jeg på jakt etter en 3100 som egnet seg for ett lite prosjekt. Planen var å bytte forstilling, bakstilling, få inn en V8, skivebremser, tannstag etc. Har letet opp og ned i USA i lengre tid, men dagens dollarkurs gjør det rett og slett dyrt. Når denne plutselig dukket opp på finn måtte jeg bare slå til.

Og da har dilemmaet startet! Bilen ble restaurert i Canada i 2004-2005 og ble importert til Norge i 2005.
Den er i bra stand. Ingen rust og alt fungerer! Og/men den er original.
Altså positivt er at det blir lite sveising og platearbeid, negativt er at det blir litt som å banne i kirken å sette brenneren i en såpass velholdt bil. Allikevel, i dag har den sjarm, men ikke noe mer. Det går dårlig, rister, dødgang uten like, støy etc.
Hmmm....valgets kval.


Vedlegg:
58_392943035.jpg
58_392943035.jpg [ 160.99 KiB | Vist 745 ganger ]
58_535673212.jpg
58_535673212.jpg [ 179.12 KiB | Vist 745 ganger ]
58_1457396824.jpg
58_1457396824.jpg [ 181.48 KiB | Vist 745 ganger ]
58_1411090930.jpg
58_1411090930.jpg [ 86.58 KiB | Vist 745 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Fre 04. Sep 2015 20:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 13:11
Innlegg: 725
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Velkommen hit! Og du verden for en flott pick-up truck du har fått deg :D
Nå er ikke jeg noen purist, men jeg syns det er fint å holde de flotte gamle bilene noenlunde tidsriktige. Skal du lage en street/hot-rod tar du en sliten bil til emne. Jeg har selv en -55 modell truck, og syns den tross alt ikke er så verst på veien. Men da må alt være i orden, ingen glappe ledd, slitte fjærforinger, slitt styresnekke osv. Og motorn går da ikke så dårlig, hvis den ikke er utslitt og feiljustert.
Disse pick-upene blir vesentlig mye bedre å kjøre med moderne radialdekk i forhold til diagonal er min erfaring. Gjerne med høy profil, og ikke for breie. Har 205-15 på min -55. Det er en dimensjon som var på endel japse pickupper på -80tallet ( :shock: ) Ikke så lett å få tak i idag, kanskje, men funker fint.
Er alt i orden så er det ikke noe problem å holde følge med vanlig trafikk.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 05. Sep 2015 08:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
Hærlig! Jeg liker at ting ser rett ut, men for meg er det viktigere at det fungerer og er trafikksikkert. Med en bedre kjøreopplevelse vil bilen også bli brukt mer!

Your car- Your rules!


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 05. Sep 2015 10:07 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Sep 2008 18:50
Innlegg: 201
Bosted: sør odal.
kjempefin bil, kanskje mye er gjort bare med bytte til radial, og en justering av styresnekke og en gjenomgang av fjering og støtdempere foringer slikt, jeg ville prøvd og utbedret de feilene som er på den slik den er, og sett hvordan det blir føre
en river den ned og kanskje blir stående,, men bare min mening :)

_________________
cad331


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 05. Sep 2015 12:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 09:08
Innlegg: 2568
Bosted: Oslo
Flott pickup ! Synd hvis den blir ødelagt med å bli streetrod.
Men motorbytte, girbytte, litt senk, teknisk reparasjoner syns jeg er fint innafor.
Din pickup så du gjør hva du vil med :)

Kan bli enormt kule disse med whiteside dekk, senk og et par høyballer på planet.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 05. Sep 2015 19:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 04. Sep 2015 19:11
Innlegg: 2
Bosted: Bergen
Takk for tilbakemeldingene :)

Ønsker å beholde den originale stilen til en viss grad, men forbedre kjørefølelsen.
235 thriftmaster med tretrinns manuell kasse går greit på mindre landeveier, men både i byen og spesielt på motorveiene så blir det slitsomt. Allikevel ser jeg argumentene om å beholde en klassiker, men det var ikke det jeg i utgangspunktet ønsket. Skal uansett begynne å fikse opp små feil jeg har funnet og så må det større prosjektet modnes litt!

Tanker om motor: 350 standard med forgasser eller en mer moderne 5,3 Vortec?
Forstilling: Ferdig IFS. Noen som har erfaringer med noen av disse? Ser prisene varierer veldig. At fra Helix på ebay for 1500$ opp til Heidts og diverse custommades mot 5000$.


Vedlegg:
1951-Chevrolet-3100-Pickup-Truck_271100_low_res.jpg
1951-Chevrolet-3100-Pickup-Truck_271100_low_res.jpg [ 170.02 KiB | Vist 640 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 05. Sep 2015 19:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 13:11
Innlegg: 725
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Sjekk denne sida: http://www.langdonsstovebolt.com/ Her er mange tips for å oppgradere originalt drivverk for bedre ytelse og kjørbarhet.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 12. Sep 2015 18:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Flott truck! Enig med det som blir sagt her. Dumt å gjøre for mye som ikke kan reversers. Den er rimelig flott som den er, men det bildet du la ut sist synes jeg er innertier på hvordan en slik bil bør se ut! Når det gjelder å bytte forstilling er det vel involvert litt sveising i ramma og det tror jeg du skal sjekke litt ut med BT først hvordan de vil ha det, så ikke det blir no krøll i ettertid.


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1951 Chevrolet 3100
InnleggSkrevet: Lør 12. Sep 2015 18:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Og sjekk at den ikke er regga som bevaringsverdig, da kan du ikke gjøre så mange endringer....


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support