AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:54

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1968 Corvette C3 (blåbæra)
InnleggSkrevet: Man 04. Mai 2015 22:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Des 2014 01:15
Innlegg: 11
Tenkte å dele litt om mitt prosjekt som ble kjøpt inn på høsten i 2014.

Bilen er en 1968-modell corvette 327. Den ble restaurert i Oppdal i 2000 og har siden da hatt utallige eiere.
Bilen var for 10 år siden eid av min bror, og når det var på tide for meg å kjøpe min første amcar og jeg så denne på Finn.no var ikke valget vanskelig.

Bilen var i relativt god stand, men med noe småfiks her og der. Den så på denne tiden slik ut:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Det første jeg fant ut var at taket ikke var tett, da jeg en morgen skulle sette meg inn og kjente at matta i gulvet var bløt.
Det endte med at bilen ble satt inn i garasjen for høsten, og prosjektet begynte.

Innvendig ble bilen strippet ned, og matter ble lagt til tørk. Jeg benyttet anledningen til å legge inn DynaMat lydisolering i gulvet:

Bilde
Bilde

Noen av instrumentene fungerte heller ikke ved kjøp, så alle instrumenter ble bestillt opp i form av AutoMeter:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nå som bilen var satt inn for vinteren kunne man også like gjerne angripe motoren. Et par besøk på Summit og Jegs førte til at postmannen og jeg ble godt kjent.
Motoren er ikke den originale 327 som ble produsert til disse i 68' men en 010-blokk fra 1971 med 4-bolts main. Nedstroket til 327cid.

I vinter er følgende deler blitt kjøpt inn til motoren:
Topper:Trick Flow® Super 23® 195 http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/
Kamaksel: Trick Flow® Track Max® http://www.summitracing.com/parts/tfs-31401001
Løftere: Trick Flow® Roller Rocker Arms http://www.summitracing.com/int/parts/t ... /overview/
Innsug: Weiand Speed Warrior Intake Manifolds 8501 http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
Forgasser: Holley 650cfm double pumper
Supercharger:Weiand 144 http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
Nitrous Kit:NOS 05101 http://www.jegs.com/i/NOS/741/05101/10002/-1
MSD Ignition
Custom Headers
Forsterket clutch
4 Trinns manuell
+++ pluss divere dressups, oljekjøler, oil catch tank...

Endte opp med en compression ratio på 9.3:1 og ukjent antall hestekrefter, men nok til at det flytter hardere på seg enn før.

Foreløpig er ikke superchargeren innstallert, men dette kommer nok om ikke så veldig lenge.
Motorrommet ser derav slik ut i dag:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilen var altså ombygd med forbedringer innvendig og utvendig, og jeg var i april klar for å teste den når sola tittet frem (Trodde jeg).
Da fant jeg ut at vi like gjerne kunne lakkere bilen, og ordne de småskadene som fantes rundt om kring. Bilen skulle få ha samme blåfarge som tidligere,
men det skulle samtidig legges perlemor oppå denne igjen. Det resulterte i at bilen ble mattet ned, og sendt til lakkering for reparasjon og ny lakk.
Resultat:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Det er også gjort øvrig småfiks på bilen som bytte av foringer, ball joints mm.. for å sørge for at den er i tipp topp stand. Nå er det klart for en herlig seson (forhåpentligvis uten motorras).

More to come:

Bilde

Bilen skal brukes i både utstillinger og dragrace i løpet av denne sesongen, og oppdateringer vil komme. Blant annet når superchargeren kommer på.
Et nytt panser er kjøpt inn til montering av chargeren da det vil stikke opp selv over panseret med scoop. Dette vil det skjæres hull i, hvor det enten vil settes på glassfiber scoop over, eller shotgun scoop, vi får se.

Har sikkert glemt 100 detaljer da det har vært en lang vinter.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Mai 2015 23:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Ser at det nest nederste bildet er på Øysand, leier du der eller? Har leid opp der selv i mange år tidligere...

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 04. Mai 2015 23:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Des 2014 01:15
Innlegg: 11
doey skrev:
Ser at det nest nederste bildet er på Øysand, leier du der eller? Har leid opp der selv i mange år tidligere...


Leier der ja, både hus og garasje.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2015 15:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 26. Des 2012 13:01
Innlegg: 1
Spennende prosjekt Ole, følger med. :-)

Arne


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 05. Mai 2015 15:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Nydelig blåbær... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Jun 2015 23:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Des 2014 01:15
Innlegg: 11
På tide med en videre oppdatering.

Dessverre ikke av at superchargeren er montert enda.
Etter et par kjøreturer med den nybygde motoren har det vist seg at både vannpumpe og radiator ikke var klar for oppgaven de fikk tildelt.

Etter 10 minutter kjøretur på 2000 omdreininger klarte jeg å nå 250 fahrenheit på vannet. Ikke bra...

Det ble derfor kjøpt inn en EMP Stewart Stage 4 high flow vannpumpe og en griffin 2 raders radiator med to 10" vifter.

Dette er nå montert, men grunnet min egen inkompetanse til å lese beskrivelser grundig har jeg ikke kablene til å koble det opp enda.
Radiatoren har 16AN koblinger noe som tilsvarer 1", mens vannpumpe og termostathus har 1.5" koblinger.

Om to dager (på torsdag) skal jeg kjøre til Gol for landstreffet for corvetter i norge. Jeg har bestillt deler jeg trenger fra USA, men disse vil ikke ankomme i tide.
Heldigvis gikk fittingsofnorway.no ned på kne mer eller mindre når jeg ringte de og sa at jeg hadde en bestilling som hastet som fy! Bedre service skal man lete lenge etter. De ringte meg opp flere ganger for å avklare, og fulgte meg opp mens de sto på lageret for å få pakket alle de riktige delene jeg trengte. Pakken ble sendt i dag og forventes på onsdag.

Jeg monterte vannpumpen for noen dager siden, den alene fikk ned temperaturen til 210 fahrenheit på cruising, men klarte ikke holde "koken" på tomgang dessverre. Men det viser at high flow har nytte for seg.

Radiatoren ble installert i går, og venter nå på koblinger, overganger og slanger.

Jeg satser på en flott tur til Gol med bagen fullpakket av verktøy.

Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 04. Jun 2015 01:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Flott bil. Sees på Gol.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Jul 2015 00:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Des 2014 01:15
Innlegg: 11
Da var det på tide med enda en oppdatering etter lengere stillhet.

Turen til Gol gikk ikke helt som planlagt. Ca 30 minutter før vi var fremme begynte de første problemene å danne seg.
Jeg hadde levert bilen inn til et eksosverksted i trondheim for å tette en lekkasje mellom collectoren på headeren og resten av anlegget.
Her hadde de ikke brukt låsemuttere eller låseskiver, så dette skranglet selvfølgelig fra hverandre og pakningene forsvant.
Samtidig oppdaget jeg også en lekkasje i den ene pakningen på et toppdeksel. Heldigvis var det noen som skulle til Gol dagen etter som kunne ta med dette til meg, og jeg fikk lånt et lokalt verksted sin løftebukk:

Bilde
Bilde

På turen hjem ballet det på seg, en ny oljelekkasje oppsto mellom innsug og blokka i bakkant. Dette medførte at det rant olje ned siden av blokken og ned på eksosanlegget slik at kupeen ble fyllt med blå røyk. Jeg kom meg helt til Dombås før jeg innså at det bare var å kaste inn håndkleet. Heldigvis stillte gode venner opp og kjørte fra trondheim for å hente meg og bilen:

Bilde
Bilde


Da var det på tide å demontere igjen for å få tettet dette. Jeg tok også av toppene for å sjekke topp-pakningene. Det skulle vise seg å bli en ukes mareritt. Den ene ARP-bolten hadde kilt seg fast, og det viser seg at dette er laget av et sterkere type metall enn hva til og med NASA har adgang til. 13 bor, en dremel og en båndsliper, samt 1 uke senere kom bolten endelig ut:

Bilde

Pakningene viste seg heldigvis å være i orden, og innmaten så flott ut.
Siden jeg da likevel hadde tatt av alt sammen, var det på tide å installere superchargeren jeg hadde liggende. Dermed ble alt som skulle på lagt frem:

Bilde

Etterhvert kom delene på, og flaska måtte selvfølgelig i bila på et eller annet tidspunkt den og, i tilfelle bygget ikke skulle holde:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Et passende scoop måtte også på:

Bilde

Deretter var det på tide å begynne å tilpasse reservepanseret jeg hadde kjøpt inn for anledningen.

Bilde
Bilde
Bilde

Etter første prøvetur innså jeg at superchargeren genererte blowby på stemplene. Statisk komp ratio på bilen er 9.3:1 og med 6 psi trykk utgjør det ca 13:1.
For å unngå blowby og overtrykk i bunnpanna som medførte at pakninger begynte å lekke installerte jeg et crankcase evacuation system som kobles opp mot eksosen.
Etter dette har det ikke vært noe problem med overtrykk i motoren.

Bilen går nå på normal temperatur, går godt, og ser flott ut mener jeg. Men mer arbeid gjenstår. Til vinteren skal lister byttes, muligens girkasse, og gjøre forebyggende arbeid på drivverk. Vi får se først om bilen overlever hot august nights.

Noen flere bilder av bygget:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Jul 2015 00:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Ble skikkelig flott med den blower'en! Surt å plages, men virker som det holder nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 24. Jul 2015 00:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 21. Des 2014 01:15
Innlegg: 11
AW-100 skrev:
Ble skikkelig flott med den blower'en! Surt å plages, men virker som det holder nå?


Sent from my iPhone using Tapatalk



Takk for det.
Ja, jeg tror bygget skal holde nå. Iallefall en liten stund og med moderat kjøring. Jeg er inneforstått med at jeg kjører hardt på stempler og råder slik det står nå, og jeg er forberedt på et motorras under dragrace på lade i august. Dersom det skulle skje blir det å begynne med ny blokk til vinteren og bygge det rett helt fra bunnen av.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 32 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support