Hei!
Min første post så får presentere meg. Opprinnelig fra Sør-Trøndelag, men har tilbringt de siste 12 år på vestlandet. Bor nå i Tananger i Sola kommune, like utenfor Stavanger. Har skrudd bil siden jeg var 16-17, men ikke så mye på selve motoren og aldri noe amerikansk. Nå har jeg ved en tilfeldighet fått en 2000 mod Chevrolet Ekspress 2500 med en 6.5L V8 turbo diesel. Den starter ikke så tenkte å presentere prosjektet her og kanskje få svar på noen spørsmål.
Har kommet fram til at diesel fødepumpe og diesel injeksjons pumpe med hjerne skal skiftes. Skifte av fødepumpe gikk greit og har begynt på den "litt" større jobben med å få ut injeksjonspumpen.
Her er bilen:
Vedlegg:
Filkommentar: Front
2015-08-16_12-33-30.png [ 219.54 KiB | Vist 6801 ganger ]
Vedlegg:
2015-08-16_12-36-25.png [ 197.77 KiB | Vist 6801 ganger ]
Før start og fortsatt ved godt mot:
Vedlegg:
før start.png [ 245.36 KiB | Vist 6801 ganger ]
Turbo er forholdsvis svart og inn klint. Er det tegn på lekkasje eller normal "svetting"?
Her er varmeskjold, turbo og del av manifold tatt ut.
Vedlegg:
turbo er ute.png [ 254.62 KiB | Vist 6801 ganger ]
Men hva nå? Jeg har fått løsnet alle 8 drivstoff rørene, men hvordan i all verden skal jeg få ut selve pumpen? Ser at den er festet i bakkant med 3 muttere. Ser den ene og kjenner de 2 andre. Men det er jo nærmest fysisk umulig å komme til de sånn som det er nå.
Må jeg også fjerne manifoldene som sitter på toppene for å komme til?
Nærbilde av selve pumpen:
Vedlegg:
lekkasje.png [ 245.61 KiB | Vist 6801 ganger ]
Kan vel anta at det er eller har vært en liten lekkasje på en røret her?
Hvis jeg får start på denne bilen og får den EU godkjent. Hva mener dere den er verdt? Bilen har nedjustert lastekapasitet så den kjøres på B sertifikat. Det er som sakt en 2000 mod, produsert i oktober/november 1999, registrert førstegang i 2001. Bilen har gått 261000. Service heftet er borte, men har kvitteringer på servicer tilbake til 2009.