Da har Statens Vegvesen vært effektive for en gangs skyld, allerede etter to uker har jeg fått svar på min ombyggingssøknad.
Jeg søkte om følgende:
* Motorbytte til 426 Hemi, 425hk: Godkjent. MEN: ikke den Summit selger, den har 465hk. Fikk ikke lov å overgå 425hk på noen motorer, da dette er maks levert originalt i '68. Men kan da sette inn en 440 og trimme den til 425hk.
* Understell fra Ridetech (luft og 4-link): Godkjent. Settet skal være tilpasset kjøretøyet. Her må jeg dokumentere at delene er ment for offentlig vei.
* Wilwood skivebremser: Godkjent. For å utføre ønskede ombygging, må det monteres et 2-krets servo assistert bremsesystem, med skivebremser foran og bak.
* Dekk/felg, retningslinjer: "Ved ombygging av bremser, for og bakstilling må dekk/felg være tilpasset den nye sammensettingen av for og bakstilling. Maksimal forskjell på høyde og/eller bredde på dekkene foran kontra bak må ikke være mer enn 1 tomme". Så mitt ønske om 315-325 dekk bak og 245 foran blir ikke godkjent. Søkte også om å få bruke 10" felg foran og 13" felg bak.
Kan se ut som om jeg må kjøpe to-tre forskjellige sett å bruke. Ett sett som holder normen (for godkjenning bl.a) og ett sett for show. Har uansett tenkt på flere forskjellige sett så jeg kan rullere litt etterhvert
Alt i alt er jeg relativt fornøyd. Det med dekk/felg regnet jeg egentlig med, de er vanskelige med sånt som forbinder bil og underlag. Effektmessig synes jeg de kunne tøyet strikken littegrann, 40hk mer er vel ikke livsfarlig. Og er det ikke en regel om
tillatt 10-12% effektøkning?
Skrev som en "undernote" på motorvalg at jeg kunne tenkt meg en 440 med 6-71 kompressor/doble gassere som alternativ til Hemi'en, med en effekt på maks 425hk. Den svarte de ikke på engang