AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 05:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 27. Sep 2014 19:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Det er forskjellig prosedyre på hydrauliske og solide løftere.

Det er forskjellige måte å gjøre dette på. Jeg liker å ta sylinderne i følgende rekkefølge 1,3,5,7,2,4,6,8. Fordelen er man ikke glemmer noen ventiler, ulempen er at det blir litt mer snurring av motoren.

Begynn på nr1. Juster innsug når eksos åpner, og juster eksos når innsug lukkes. Denne metoden heter exhaust open, intake closing. EOIC. Google og youtube forskjellige videoer og nettsider så får du en forståelse av hvordan dette gjøres riktig.

Her et et par videoer. Summit videon bruker en annen metode ift rekkefølgen på ventilene, som medfører mindre snurring av motor, MEN faren for å glemme noen ventiler oppstår, så liker jeg å ta de i rekkefølgen de sitter i. Lettere å holde styr på.

http://www.youtube.com/watch?v=8ROU7D-6meY

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 29. Sep 2014 20:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Apr 2011 09:28
Innlegg: 49
Bosted: Trondheim
Hmmm. Tror jeg skal få tak i noen som har gjort dette før jeg. Ser så enkelt ut på video:) Men siden jeg aldri har gjort dette før, så synes jeg det er greit å ha med meg en kyndig.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 30. Sep 2014 09:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Det er en enklere, men kanskje ikke så presis måte å gjøre det på, som er beskrevet i verkstedhåndboka, som du absolutt burde anskaffe deg. Shop manual til din bil.
Sett motoren på tenningsmerket, der begge ventilene på sylinder 1 er lukket ( eller veksler). Er ikke syl nr 1 lukket, så er nr 6 det. Juster så eksosventil på nr. 1, 3, 4 og 8. Deretter insugsventil på nr.1, 2, 5 og 7.
Tørn så veivaksel 360 grader, til tenningsmerket. Da er syl. nr. 6 lukket(veksler). Juster så, eksos på 2, 5, 6 og 7. Deretter int. 3, 4, 6 og 8.
Løsne muttern på vippearmen, sjekk hvor mye pre load du har før du kan rotere ventilstanga, dra til muttern, til du kjenner at ventilstanga begynner å dra, deretter sett pre load, den bør være 1/2 turn, kan være oppe i 3/4, og helt nede på 1/4, så du har litt slingringsmonn.
Det er jo ikke akkurat rakettforskning, men hvis du skal ha med deg noen, er det viktig at du gjør det selv, ellers er du like langt neste gang.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support