Dagen da jeg skulle finne løsningen på mysteriet rundt slakk og slag i drivverket har endelig kommet
Jeg kom over en drivpakke på finn.no som kom fra en 76' W200. Den var etter sigende i god stand, og bestod av en 318 med en 727a/np203 kombo, altså identisk med det som da er i vår RC.
Dette ble da kjøpt inn, da dette var det siste som ikke allerede var skiftet i min lett maniske kamp mot slitt drivverk.
Etter en overgang med rens, justering og filterskift på benken i garasjen, ble dette montert på kveldstid på jobben
Men først en vask..
Her er den gamle girkassekomboen demontert, og det spises pizza for å få tilbake normal puls etter løftet av (ca) 130kg med girkasse
Gammel og ny kasse, overflytting av stag og braketter i gang:
God kompis og kollega i gang med løft av kasser som skal inn i bilen igjen:
Når alt igjen var montert, startet opp og varmkjørt, ble Grimm kjørt ut for en testrunde.
Girskift går som en drøm, det er ikke antydning til slakk lenger, men.... Ved ca 1100rpm oppstår nå en vibrasjon som øker med turtall. Jeg har lest meg opp litt rundt dette mens jeg var i Danmark de siste dagene (dro samme kveld girkasseskiftet ble utført), og kom til konklusjonen at motoren vi kjøpte med girkassene måtte være en 360, da jeg monterte både converter og flexplate fra denne. 360'n er eksternt balansert, altså på harmonic balanser og på converteren.
Planer ble da lagt om eventuelt motorskifte når jeg var tilbake i Norge, men skuffelsen ble stor og frustrasjonen meldte seg igjen når støpenummeret på blokka i garasjen meldte 318..
Overraskelsen var da stor når jeg sjekket støpet på motoren som har sittet i Grimm hele tiden i vårt eieskap, og det viser seg at det vært en 360 der hele tiden
Så nå skal converter og flexplate byttes tilbake igjen
Mr. E
Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk