AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Des 2017 04:28

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 22. Des 2014 15:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 22:00
Innlegg: 21
Takk for det. Fargen er den originale Ford code W fra 1963, Rose beige

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
85 Jaguar XJS 3.6 manuell
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Jan 2015 16:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 22:00
Innlegg: 21
Fått unna juleferie, familiebesøk, utenlandsjobbing og såvidt kommet igang i garasjen igjen.

Levert bakaksling med slurvete lager og lekk simringer til Pony Performance på Ski.

Plukket av styresnekke, servo assist og parallellstag med fillete mansjetter og slakk her og der (400k km).
Bestilte nye ytre og indre endeledd hos Trym på Pony Parts, men så kommer ett lite dilema:

Den originale servostyringen har alltid vært lite presis for å si det pent, og nå er det mye slakk i snekke osv.
Det finnes en mulighet til å bytte til en Borg snekke med innebygd servo (som får trykk fra den originale servopumpa), men den bygger for mye i retning av girveksler armen på rattstammen.

Da kommer jeg videre til motor/gir tema igjen:

Sist satte jeg opp:
Alt 1: Slipe veiv, bore sylindre, nye stempler, ny kam, blyfri ventilseter, gjengede studs, nye ventiler
Alt 2: ----------------------------"-------------------------, nye komplette alu-topper
Alt 3: Bytte motor 260
Alt 4: Bytte motor 289/302 => Bytte girkasse = korte mellomaksel, mod'e girvelger på rattstammen

Alt 1: Utgår.

Alt 2: Mulig med dyrt!!! Kan sette inn T10 manuell med gulvgir => Trenger 5 boltet clutch-hus => vanskelig å få tak i...

Alt 3: Ikke verdens mest tilgjengelige motor

Alt 4: Runner 289/302 + Runner C4=> Uorginal girvelger på kardang tunnel => Kan bruke Mustang rattstamme => Borg Servostyring OK
Runner 289/302 + Runner T10 ( har en på hånden) => Til forveksling lik original manuell versjon => Mustang Rattstamme => Borg Servo OK
MEN må få tak i clutch/bremse pedalboks og stag - ikke overflod her...

Noen tanker der ute ( Aller best: 5 boltet clutchhus 260/T10 og/eller Clutch/brems pedalboks til 63 Falcon)

Mvh
Brett
Noe idéer?

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
85 Jaguar XJS 3.6 manuell
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Oppdatering Jan- Mars 2015
InnleggSkrevet: Ons 11. Mar 2015 23:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 22:00
Innlegg: 21
Motorgrubling og jul og jobb og alt annet som krever oppmerksomhet; noe framdrift er det:

Bakaksling sandblåst, lakkert med epoksylakk, nye simringer og lager. Kronhjulene ble strammet tilbake til maks fabr toleranse, så det får holde. Det blir vel ikke nye 400k km på den i min tid.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Det var en del slakk og ødelagte fettmansjetter i forstillingen / styrestag så her er noen nye biter også:

Bilde

Snekka kjentes også lurvete ut:

Bilde

Utfordringen med den nye er at den er litt lengre enn originalt, og skjøtestykket er nå sveiset, ikke skrudd. Her må det maskinering til.

Når først styrestagene var av, kjente jeg slakk i bærekula på venstre foran. så da tok jeg A-armene av. Kunne sikkert boret ut naglene med A armene på plass, men syntes det var kronglete arbeidsstilling.
(hater arbeid med fjærer!)

Bilde

Bilde

Solid med shims!

Bilde

Bilde


Fremdeles ikke helt sikker på om jeg går for original automat eller "Four on the Floor"; fikk tak i ett 5-bolt clutch-hus for 260 blokka på e-bay:

Bilde

Siste nytt: Fikk tilbake felger fra Østfold Felgteknikk i dag: Syrevasket og pulverlakkert. Bilen har i sine siste dager gått på 175R14 bak og 175R13 foran:
13" Felgen øverst til venstre med original felgkapsel. 14" nederst til venstre med Fairline felgkapsel. Synes originalen er finest. Forskjellig foran og bak funker ikke. Dvs må sende siste paret med 13" til ØF også.

Bilde

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
85 Jaguar XJS 3.6 manuell
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 17. Feb 2016 23:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 22:00
Innlegg: 21
Det ble motor-alternativ 1:

Blokk syrevasket, boret 040 og planslipt.
Veiv slipt og balansert.
Ny kam.

Bilde

Originale råder og nye stempler balansert

Bilde

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
85 Jaguar XJS 3.6 manuell
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Feb 2016 00:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 19. Feb 2010 17:52
Innlegg: 316
Bosted: eidsvoll
ser du har motorn hos madness power 8) flink kar :)

_________________
bedre seint enn aldri...

78 chevrolet camaro
66 chevrolet sportvan delux


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Feb 2016 11:29 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 04. Des 2013 22:00
Innlegg: 21
Alttid morro med folk med kunnskap og entusiasme for hva de holder på med!

_________________
63 1/2 Ford Falcon Sprint
85 Jaguar XJS 3.6 manuell
99 Mazda MX5 10AE
09 Subaru Forester 2,0


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 36 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support