AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 11. Des 2017 10:29

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 27. Des 2016 13:21 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Dere får ha ett godt nyttår da, var på en lang bil tur til sverige de siste dagene. Ville bruke pickupen men hadde lyst til å teste a til b bilen som vi fikk av morfar nylig, på en god langtur.

Blir pickupen neste gang. Brukte 1600kr på bensin med en Opel 1.8l vectra eller noe på tur-retur sverige tufors eller ka det het.
Regner med eg får bedre drivstoff økonomi når eg fikser wastegaten til turboen på pickupen med minst 0.5l per mil. Er sånn ca 2-2.5l per mil nå.

Hentet også ett tonn veistein som vi skoflet på innkjørselen forleden dag, er ikke lenger noen myr å parkere i.

Her er ett bilde fra Urd som passerte Åsane. Dere får lov til å ta ett bad. Godt nyttår.

Bilde

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Jan 2017 18:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Da er det tilbake til kjedelige dager, i allefall til vinterferien i Februar.

Fikk endelig ferdig fikset bakluken som har bare holdt seg fast på en side hele tiden. Trodde det var fjæerene inni bakluken som tullet seg, men det viste segå være vendepunktet på hendelen i midten som hadde rustet fast. Smurte allt opp og teg har igjen to fungerende låser til luken.
Ga opp etter 30min å få klipsene som armene var i tilbake igjen, så det ble strips.

Bilde


Neste reperasjon eg har lyst å gjøre er å få gjort noe med kupe viften og wastegaten til turboen. Nytt/brukt panser som er i samme blåfarge hadde vert greit også.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Jan 2017 17:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Prøvde meg å skifte kupe viften, gikk sånn nesten. Var 2 stk skruer som tok en halv evighet å skru løs.


Bilde

Må ta ut hjernen for å få av trekket til viften.

Bilde

Ingen spill på turboen, men CDR ventilen er nokk stapp tett så all oljen samler seg i turboen.


Bilde

Så fant eg siste vannlekkasjen, denne var vanskelig å se men det kommer en tynn sil med kjøleveske herfra.

Bilde

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Feb 2017 14:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Går nå videre med bilen. Skiftet slangene til filteret igjen da de ikke passet egentlig, godt og tett endelig.

Bilde

Ellers har eg hatt en berg og dalbane med bilen de siste ukene. Noen ganger starter den ikke, og noen ganger er den helt fin. Tror innslags ledningen gnager på noe.
Og nå fikk eg ettersmell fra når eg tok bilen inn på reperasjon ifra forfjor da den ikke fikk strøm på pumpen under rammen.

Så nå stopper ikke motoren ifra tenningen lenger, dauer bare ifra sikringene til pumpen, så det er nok verkstedet som har direkte koblet pumpen til tenningen som eg må fikse.

Jaja, den starter no, det er joe noe lyst. Åja, og eg skiftet filter og olje til automatkassen igår, helvete kor mye silikonlim som har blitt brukt der. Brukte godt 10 minutter å børste alt av på pannen med bitsmaskin.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Apr 2017 07:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
PMD'en gikk endelig etter 4år på orginal plass.

Kjøpt ny og bilen startet med en gang. Nå skal eg lage en kjølebrakett som den skal monteres på. og forlenge ledningene.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 29. Apr 2017 02:51 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Må ha nytt loddeverktøy, så det ble krympeslange istedenfor.

Bilde

Ledningen klar, eg tror eg kommer til å montere PMD'en over autokasse kjøleren.

Bilde

Må vente til neste uke så eg får kjøleribben i posten fra fleabay.com, da det er tydligvis ekstremt vanskelig å få tak i riktig størrelse her i Norge.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 06. Mai 2017 21:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Lar ikke 20 varmegrader gå til spille med å slappe av inne. La klar tingene for skruing.

Bilde

Var glad for at eg kjøpte den mutterhode kapperen tidligere, den fikk eg godt bruk for i dag med kalipter boltene. De var torx en gang i tiden, men nå har de blitt rundere enn lagerkuler inni.

Bilde


Bilde


Bilde

Målet med hele jobben. Dårlig fiks for en stund siden.

Bilde

Helvete kor mye den veier forran, synker jo ned i asfalten. Hørte også noen bekymringsverdige lyder fra jekken når eg brukte den i dag, kanskje eg burde investert i en sylindrisk jekk istedenfor.

Bilde

Fint vær.

Bilde


Bilde

Huff.

Bilde


Bilde

Ser i allefall sånn ca bra ut ifra en side hehe.

Gleder meg til kjøleribben i posten, da skal eg begynne å måle opp borrehull i grillen for prøve monteringfor PMD'en.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Mai 2017 23:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Skulle ha brukt søyle borremaskinen eg kjøpte for noen år siden, hølene ble litt skjeive.

Og du ser ikke feil, eg greide å miste ett stk hss bor i aluminium.

Bilde

Jaja, den gikk no på.

Bilde

Borrer hull til PMD'en sitt nye hjem.

Bilde

Bilde

Surret el-teip over som gni beskyttelse, fikk ikke taki sånn svart ribbe plastikkslange noen sted.

Bilde

Ferdig lagt ledninger sikret fast med strips hver 15-20cm. Gikk også tom for el-teip halveis, så det ble grønn/blå denne gang.

Bilde

Har skrudd alt sånn tørt sammen for å se om alt passer. Nå mangler eg bare to stk. skiver til å legge imellom PMD'en og kjøleribben, også legge på kjølepasta.

Bilde

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Mai 2017 00:02 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Gikk litt for seg da eg installerte de spacerene under PMD'en, men det ser sånn ut ferdig i allefall.

Bilde

Fikk også fløyten til å virke, var bare en kabel som var glemt å lodde sammen. *Host* v8power *host*

Nå å takle neste problemet, fikk ikke start på den med den nye PMD'n i dag. Gikk med org. ledninger med ny PMD før eg forlenget de. Men eg rørte ikke den svarte jordingskabelen, skulle eg ha forlenget den også?

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Mai 2017 19:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Ladet batteriene i 3-4 timer i dag, og det føk liv i den...

Oida.

Bilde


Ser ikke ut som de skjøre oljekjølings rørene likte at eg kom borti de en smule. Lurer på om det går ann å tette lekkasjen igjen med silikonlim eller teflon, bare for å skvise den igjennom EU kontrollen i år.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Mai 2017 20:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Her er første gang eg startet den siden PMD'en dauet i dag, kaldstart i 16 plussgrader.

https://www.youtube.com/watch?v=BekczYo3oag


_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Mai 2017 09:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
Vil anbefale at du vender FSD'en med stikket nedover. Der den sitter nå, er den kraftig utsatt for vind, regn, og annet rusk som kommer flygende gjennom radiatoren.
Jeg er dessverre godt kjent med vann og elektronikk, og de to er ikke en god kombinasjon.
Du kan jo montere en vifte fra en datamaskin på den, om du vil ha aktiv kjøling, noe som også kommer godt med når du holder i kø.

Det er bare min mening.

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Mai 2017 17:35 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Pappa Wolf skrev:
Vil anbefale at du vender FSD'en med stikket nedover. Der den sitter nå, er den kraftig utsatt for vind, regn, og annet rusk som kommer flygende gjennom radiatoren.
Jeg er dessverre godt kjent med vann og elektronikk, og de to er ikke en god kombinasjon.
Du kan jo montere en vifte fra en datamaskin på den, om du vil ha aktiv kjøling, noe som også kommer godt med når du holder i kø.

Det er bare min mening.


Eg vurderte faktisk alt det du skrev før eg monterte min. Men borret litt for lavt på kjølingsbraketten, så PMDen traff radiatorkjøleren.
Ville bare ha bilen fungerene så raskt som mulig, så eg smurte PMDen opp med en god klatt med fett på kontakten, og rundt der den er i kontakt med kjøleribben på utsiden.
PC vifte kom eg frem til at den ville være mer stress i arbeid enn den var verdt, den går jo på 220 volt og er sensitiv til elementene. Eg må da konvertere den til 12 volt på en eller annen måte. Den skal jo bli truffet av regn, snø, sand og møkk hver dag osv.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Mai 2017 09:07 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
De fleste pc vifter går på 5 eller 12 volt. men du har sikkert rett i at de fort blir ødelagt av vind å vær, spesielt hvis de blir plassert i direkte kontakt med elementene.

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Mai 2017 17:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Eg kan ha det i hodet, til den nye PMD'en dauer. Så tror eg monterer den inni kupeen, under baksetene med en vifte.

Holder på å fikse oljekjølings rørene da den ene lakk, må finne en adapter så eg kan bruke AN-10 koblinger. Ga ett forsøk med teflonteip,men det lekker inni røret, under koblingen.

Bilde

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 386 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support