AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 12:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 391 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 06. Des 2013 09:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
AW-100 skrev:
Er lettere å demontere slangen fra callipter som sitter fast i bilen enn fra bremserør som bøyes når du tar i.
Tapatalk

Huff, bare tanken...

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Des 2013 09:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 23. Jan 2010 19:29
Innlegg: 299
Bosted: Bamble
Ikke verst resultat av EU kontrollen det der.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Des 2013 09:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Ja, var litt overasket selv...!

I 2009, ble MYE byttet av eier nr 2 før meg og selger,skal ta bilde av regningene når snøstormen utenfor slutter. :>

Men tilbake til bremserørene, nå ble jeg litt stusselig på hva slags type rør jeg trenger å kjøpe inn.
Så at det var en del variasjon i butikkene, de hadde jo hundre forskjellige typer og farger. Gambler på kobber rør, istedenfor kobber med nikkel, da de var bein brekkene harde å bøye fra tidligere erfaring.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 00:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Naboen sin Tahoe 4 dør, ikke denne da men er 100% lik:

Bilde

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Sist endret av Sturmtiger den Man 30. Mai 2016 22:33, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 00:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Sturmtiger skrev:
Ja, var litt overasket selv...!

I 2009, ble MYE byttet av eier nr 2 før meg og selger,skal ta bilde av regningene når snøstormen utenfor slutter. :>

Men tilbake til bremserørene, nå ble jeg litt stusselig på hva slags type rør jeg trenger å kjøpe inn.
Så at det var en del variasjon i butikkene, de hadde jo hundre forskjellige typer og farger. Gambler på kobber rør, istedenfor kobber med nikkel, da de var bein brekkene harde å bøye fra tidligere erfaring.

Ville satset på kobber, de er billige og ruster ikke. Får du problemer med hard metall, da myknes metallet ved utglødning (ca 550c).
Kobber er ikke så pent å se på som zinkbehandlet stålrør, en vurderingsak om det utstillingsbil eller bruksbil.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 01:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
BigDooley skrev:
Sturmtiger skrev:
Ja, var litt overasket selv...!

I 2009, ble MYE byttet av eier nr 2 før meg og selger,skal ta bilde av regningene når snøstormen utenfor slutter. :>

Men tilbake til bremserørene, nå ble jeg litt stusselig på hva slags type rør jeg trenger å kjøpe inn.
Så at det var en del variasjon i butikkene, de hadde jo hundre forskjellige typer og farger. Gambler på kobber rør, istedenfor kobber med nikkel, da de var bein brekkene harde å bøye fra tidligere erfaring.

Ville satset på kobber, de er billige og ruster ikke. Får du problemer med hard metall, da myknes metallet ved utglødning (ca 550c).
Kobber er ikke så pent å se på som zinkbehandlet stålrør, en vurderingsak om det utstillingsbil eller bruksbil.

Joda, men lurer litt på hvilken størrelse jeg må kjøpe inn rørene med også. Skal skifte rørene og slangene fra abs master til kalipperen, så det blir noen meter med rør og slanger ja.

Noen som har innspill?

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 01:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Sturmtiger skrev:
BigDooley skrev:
Sturmtiger skrev:
Ja, var litt overasket selv...!

I 2009, ble MYE byttet av eier nr 2 før meg og selger,skal ta bilde av regningene når snøstormen utenfor slutter. :>

Men tilbake til bremserørene, nå ble jeg litt stusselig på hva slags type rør jeg trenger å kjøpe inn.
Så at det var en del variasjon i butikkene, de hadde jo hundre forskjellige typer og farger. Gambler på kobber rør, istedenfor kobber med nikkel, da de var bein brekkene harde å bøye fra tidligere erfaring.

Ville satset på kobber, de er billige og ruster ikke. Får du problemer med hard metall, da myknes metallet ved utglødning (ca 550c).
Kobber er ikke så pent å se på som zinkbehandlet stålrør, en vurderingsak om det utstillingsbil eller bruksbil.

Joda, men lurer litt på hvilken størrelse jeg må kjøpe inn rørene med også. Skal skifte rørene og slangene fra abs master til kalipperen, så det blir noen meter med rør og slanger ja.

Noen som har innspill?

Skal du få andre til å gjøre jobbe, da blir det dyrt.
Har gjort slike jobber selv på mine egne biler, og da har jeg demontert alle rør, da får du nøyaktig mal til de nye du skal lage. Dette er lettere enn du tror.
Det er ikke verre enn at du kryper under bilen og tar mål av tykkelsen, og deretter ca 2 ganger bilens lengde, da har du ca 14meter, og kjøper en 20 meters kveil. + alle riktige koblinger, + låne/kjøpe deg presseverktøyet.
Bedre å lage rørene noe lenger enn noe kortere, blir de litt forr lange gjør det ikke noe, det er bare å bøye til større buer (om du skjønner?).

Noen manual på fremgangsmåten finnes ikke, annet enn at du bare må gå igang, og ta problemene etter som de dukker opp, da har du google og forumet til hjelp underveis. Det finnes masse bra tips.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Sist endret av BigDooley den Søn 08. Des 2013 02:01, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 01:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Sitat:
Skal du få andre til å gjøre jobbe, da blir det dyrt.
Har gjort slike jobber selv på mine egne biler, og da har jeg demontert alle rør, da får du nøyaktig mal til de nye du skal lage. Dette er lettere enn du tror.
Det er ikke verre enn at du kryper under bilen og tar mål av tykkelsen, og deretter ca 2 ganger bilens lengde, da har du ca 14meter, og kjøper en 20 meters kveil. + alle riktige koblinger, + låne/kjøpe deg presseverktøyet.

Jeg gjør det selv, har ikke økonomi til å la andre gjøre det for meg haha.

Skal kjøpe inn på Mandag, med kalipper slanger i samme slengen. Åja, kjøpte forresten en liten rørkutter og ett lite bremselufterkit på Fredag.
Glemte de i bilen, gidd ikke å hoppe uti snøstormen mer enn det jeg trenger.

Bilde
Bilde

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 02:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Det lufteverktøyet du har er bare noe dritt, ring heller en kompis som kan trykke pedalen. Jeg kødder ikke!

Er økonomien dårlig, kan du lage alle rør, og få et verksted til å sette på koblingene. Monteringen gjør du jo selv, så noen hundrelapper for jobben har du sikkert råd til.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 02:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Funker helt fint om du tar en nippel i slengen, med ventilen i ei flaske med bremsevæske. Men greit å få hjelp en siste runde til slutt, for å være helt sikker...


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 02:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
AW-100 skrev:
Funker helt fint om du tar en nippel i slengen, med ventilen i ei flaske med bremsevæske. Men greit å få hjelp en siste runde til slutt, for å være helt sikker...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bedre å la bremsene "blø" enn å bruke verktøy som ikke virker. Da kan man være alene allikevel.
Det er en grunn til at verktøy som virker koster penger. (jada, jeg vet at dette kjipe greiene KAN virke)

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 03:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 21. Mar 2012 02:18
Innlegg: 221
Bosted: Jæren
Har selv aldri hatt noe serlig suksess med slike bremseluftere. Pleier bare å være to når jeg lufter bremser. pump opp med luftenippel og steng nippel...gjerne en beholder under til bremsevesken som kommer ut.!

_________________
1984 Chevrolet G20 305/TH700
1989 Chevrolet G20 350 TBI/TH700

Vær glad at noen kjører skikkelige biler. Det blir bedre tempraturer av slik! =)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 04:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
AW-100 skrev:
Er fort gjort å bytte bremserør selv med mindre de ligger knøent til. Vil anbefale deg å bytte bremseslanger og når du alt har de løse, av to grunner. Du har nesten alt løst allerede og slipper å gjøre jobben fra scratch om 2-4 år, pluss at hvis det er lenge siden slangene har blitt byttet vil du kunne plages med å demontere slangene uten å ødelegge dem. Er lettere å demontere slangen fra callipter som sitter fast i bilen enn fra bremserør som bøyes når du tar i.
Tapatalk


Sikle sikle sikle...
http://www.ebay.com/itm/Skyjacker-FBL88 ... 06&vxp=mtr

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 09:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Før du går igang må du jo bestemme deg om dette skal være utstillingbil eller bruksbil, vanlige simple slanger duger mer enn bra nok, og som jeg fikk inntrykk av egentlig skal være bra og billig.

Legg heller penger og arbeid på at dette blir fagmessig utført, for dette er vel en vanlig brukbil?

Hadde dette vært en hotrod der alt er synlig, eller samlerbil det er verdt å ta ekstra vare på e.l. da stiller det seg annerledes.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 08. Des 2013 10:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 07:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
dj-vega skrev:
Har selv aldri hatt noe serlig suksess med slike bremseluftere. Pleier bare å være to når jeg lufter bremser. pump opp med luftenippel og steng nippel...gjerne en beholder under til bremsevesken som kommer ut.!

Enig, dette duger ikke som forventet, bortkastede penger.
Skal man ha noe som funker, da blir det en helt annen pengesum, noe bare verkstedene gidder å koste på seg.

Jeg kjøpte billigste biltema-lufteren selv engang (eu'en hastet, og ville gardere meg), og den virket på den av bilene mine den gangen (lettere kjøretøy) , men det er mer plunder og heft enn å spørre noen om hjelp.
På kraftigere bremsesystem duger dette som regel ikke etter mine erfaringer.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 391 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support