Sturmtiger skrev:
BigDooley skrev:
Sturmtiger skrev:
Ja, var litt overasket selv...!
I 2009, ble MYE byttet av eier nr 2 før meg og selger,skal ta bilde av regningene når snøstormen utenfor slutter. :>
Men tilbake til bremserørene, nå ble jeg litt stusselig på hva slags type rør jeg trenger å kjøpe inn.
Så at det var en del variasjon i butikkene, de hadde jo hundre forskjellige typer og farger. Gambler på kobber rør, istedenfor kobber med nikkel, da de var bein brekkene harde å bøye fra tidligere erfaring.
Ville satset på kobber, de er billige og ruster ikke. Får du problemer med hard metall, da myknes metallet ved utglødning (ca 550c).
Kobber er ikke så pent å se på som zinkbehandlet stålrør, en vurderingsak om det utstillingsbil eller bruksbil.
Joda, men lurer litt på hvilken størrelse jeg må kjøpe inn rørene med også. Skal skifte rørene og slangene fra abs master til kalipperen, så det blir noen meter med rør og slanger ja.
Noen som har innspill?
Skal du få andre til å gjøre jobbe, da blir det dyrt.
Har gjort slike jobber selv på mine egne biler, og da har jeg demontert alle rør, da får du nøyaktig mal til de nye du skal lage. Dette er lettere enn du tror.
Det er ikke verre enn at du kryper under bilen og tar mål av tykkelsen, og deretter ca 2 ganger bilens lengde, da har du ca 14meter, og kjøper en 20 meters kveil. + alle riktige koblinger, + låne/kjøpe deg presseverktøyet.
Bedre å lage rørene noe lenger enn noe kortere, blir de litt forr lange gjør det ikke noe, det er bare å bøye til større buer (om du skjønner?).
Noen manual på fremgangsmåten finnes ikke, annet enn at du bare må gå igang, og ta problemene etter som de dukker opp, da har du google og forumet til hjelp underveis. Det finnes masse bra tips.