Okai alt for lenge siden det har skjedd noe her! Har ikke fått gjort noe siden fjor høst, men nå er jeg godt i gang igjen
Tidligere i vinter/ vår gikk jeg i innkjøp av en litt sliten russevan. Turen hjem begynte fin, helt til den begynte å spy i fra seg olje i motorrommet. Ikke litt heller. for etter første stopp etter lokal tåkelegging, var det vel etter kanskje 10min 3 STORE olje dammer under bil. En kompis av meg hadde en flaske konjakk liggende i bilen, og tro det eller ei, men en skvett vievann på siden av vanen var alt som skulle til. Etter det sluttet den å spy i fra seg og til slutt bli helt tett
En annen forklaring var vel kanskje tørre korkpakninger, meeeen liker å være litt overtroisk her. Konjakk har en stram effekt på ting
noen bilder av dråget! Vet ikke helt hva planen blir, har lyst å beholde den selv, og redde den fra rusen. Men siden det er mulighet for å selge den tilbake til russen med god fortjeneste, så er det under vurdering. Tiden vil vise!
Tilbake til capricen! kjørte like greit på med elektrolysebad denne gangen også. utrolig lettvindt, selv om det tar sin tid. Meen jeg kan jobbe med andre ting, og i samme slengen fjerne rust av deler hele døgnet
Her er ett eksos feste jeg egentlig hadde gitt opp, men resultatet viste at det var mer igjen av det enn jeg hadde trodd. Så den blir brukt opp igjen.
før:
Etter:
Prosessen jeg har på deler som blir rustbehandlet er; først halvt døgn/ ett døgn (kommer an på størrelsen av delen) i elektrolysebad. Så ei runde med rustbeskytter fra biltema, deretter ett par lag med benga rust grunning og til slutt blank benga.
gikk over med fint sandpapir på ett av dekkene mine, fikk frem hvitfargen myyye bedre. Så ei runde med dekkpolish så blirre brææ
gjensto bare vannpumpe på lakkfronten, av oransje motordeler.
hehe utvida rustbadet litt, i håp om at innerskjermene skal bli litt lettere å ta. men det går sakte, så tror det er litt lite krystalsoda i forhold til vann mengden. Men det går fremover!
Bestilte jo krom diff cover. men det som skulle passe var hakket for stort. Men etter litt frem og tilbake med sarpsborgmotor fant vi ut at det er byttet bakaksel. Bakakselen som sitter der er fra tidligere olds/ buick fra 64 til 1972. Sikkert for at det er sperre i den
pensla også boltene i aluminiums farge, så de er klare til det riktige dekselet kommer på plass
Også har det blitt litt nye bremser og greier!
Trilla ramma ut for å sprøyte i rustbeskyttelse inni ramma. Første gangen den har rulla på 4 hjul på ett og ett halv år
Også var den og hilste på vogna også. caprice meeting
Etter det var gjort, var det endelig klart for å montere motoren
Så sånn er ståa nå. Mangler å ta for meg karossen under, nye bremserør. så er det vel snart klart for å gjenforene karosseri og ramma! blir brææ