Siden jeg har ferie og det er så lite aktivitet på dette forumet er det vel ikke annet å gjøre enn å bidra
- så selv om jeg ikke er noen typisk "deler" så kan jeg skrive litt om en bil jeg eier, som ble importert
i fjor og som nå tidligere denne måneden endelig ble godkjent og registrert.
Bilen - en '57 Bel Air 2 dørs stolpe er bygget i California og har gått der og i Arizona hele sitt liv. Jeg kjøpte
den av en kar fra Lake Havasu City, Arizona som hadde eid den i 23 år og pusset den opp de 5-6 siste.
Lakken er nesten 35 år gammel, men ser fremdeles veldig bra ut..
Fant den selv på nett og fikk hjelp i fra USA-konsulenten med besiktning/rapport og frakt. Bilen kom til Norge
ved nyttårstider 2015 og til meg i Januar.
Litt om bilen -
Motoren er en 383 small block med AFR alu-topper, rullekam og vipper, geardrive, Weiand Team G, AED 750
gasser, MSD fordeler og 6AL boks, Mattson BB radiator og support med doble Spal vifter, Zoops serpentine drive,
Thorley shorty grenrør, 2-1/4" eksos med Flowmaster 40 potter, Mini-starter ++
Kassa er en 4-trinns manuell M22 "Rock Crusher" med SFI aluminium clutch-hus, McLeod 11" clutch og Hurst shifter,
Bakaksel er en Currie 9+ (Ford klone) med 31-spline aksler og 3.50 TrueTrac klump.
Bilen har servo og to-krets bremser med ventilerte kryssborra skiver foran og kryssborra skiver bak. CPP 500
styresnekke og ny pumpe sørger for god styrerespons.
Bilen hadde manuell luftfjæring foran som jeg i vår byttet til et nytt Ridetech Level 2 kit med oppgraderinger i
form av MuscleBar 1-1/4" stab-stag, 2" droppa spindler og digitale sensorer i alle hjørner. Settet innebærer ellers
Strongarms bærearmer (rør) foran og 4-link bak, 5 gallon tank, doble kompresorer, digital styring og kontroller ++
Innredningen er ny - med Dynamat i gulv og torpedo, ny sofa, skinn på dasjbord og vindusrammer, semsket taktrekk,
nytt dash krom, Ididit rattstamme, Flaming river ratt, stereo med USB, Quartz klokke, Dakota VHX-1 digitale instrumenter,
Painless elektrisk anlegg, Gen IV Vintage Air luftkondisjonering, Lokar pedaler Juliano's belter foran og bak, innredet/
trekt bagasjerom ++
Ellers er bilen ganske original, har bra krom, bumper bullets, nytt oppsett med trinnløse viskere, batteri bak, LED lys i
park, brems, blink, skilt og halo kjørelys.
Legger ved noen bilder så skriver jeg litt mer seinere. Har vært en treig prosess med godkjenning - noe som jeg kan
komme tilbake til.
Åpen frakter fra Oslo til vestlandet var eneste mulighet jeg hadde der og da - noe som resulterte i en skitten bil..
Kom seg med en vask
Første natt på stallen
-H