AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 16:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Siden jeg har ferie og det er så lite aktivitet på dette forumet er det vel ikke annet å gjøre enn å bidra
- så selv om jeg ikke er noen typisk "deler" så kan jeg skrive litt om en bil jeg eier, som ble importert
i fjor og som nå tidligere denne måneden endelig ble godkjent og registrert.

Bilen - en '57 Bel Air 2 dørs stolpe er bygget i California og har gått der og i Arizona hele sitt liv. Jeg kjøpte
den av en kar fra Lake Havasu City, Arizona som hadde eid den i 23 år og pusset den opp de 5-6 siste.
Lakken er nesten 35 år gammel, men ser fremdeles veldig bra ut..


Bilde


Fant den selv på nett og fikk hjelp i fra USA-konsulenten med besiktning/rapport og frakt. Bilen kom til Norge
ved nyttårstider 2015 og til meg i Januar.

Litt om bilen -

Motoren er en 383 small block med AFR alu-topper, rullekam og vipper, geardrive, Weiand Team G, AED 750
gasser, MSD fordeler og 6AL boks, Mattson BB radiator og support med doble Spal vifter, Zoops serpentine drive,
Thorley shorty grenrør, 2-1/4" eksos med Flowmaster 40 potter, Mini-starter ++

Kassa er en 4-trinns manuell M22 "Rock Crusher" med SFI aluminium clutch-hus, McLeod 11" clutch og Hurst shifter,
Bakaksel er en Currie 9+ (Ford klone) med 31-spline aksler og 3.50 TrueTrac klump.

Bilen har servo og to-krets bremser med ventilerte kryssborra skiver foran og kryssborra skiver bak. CPP 500
styresnekke og ny pumpe sørger for god styrerespons.

Bilen hadde manuell luftfjæring foran som jeg i vår byttet til et nytt Ridetech Level 2 kit med oppgraderinger i
form av MuscleBar 1-1/4" stab-stag, 2" droppa spindler og digitale sensorer i alle hjørner. Settet innebærer ellers
Strongarms bærearmer (rør) foran og 4-link bak, 5 gallon tank, doble kompresorer, digital styring og kontroller ++

Innredningen er ny - med Dynamat i gulv og torpedo, ny sofa, skinn på dasjbord og vindusrammer, semsket taktrekk,
nytt dash krom, Ididit rattstamme, Flaming river ratt, stereo med USB, Quartz klokke, Dakota VHX-1 digitale instrumenter,
Painless elektrisk anlegg, Gen IV Vintage Air luftkondisjonering, Lokar pedaler Juliano's belter foran og bak, innredet/
trekt bagasjerom ++

Ellers er bilen ganske original, har bra krom, bumper bullets, nytt oppsett med trinnløse viskere, batteri bak, LED lys i
park, brems, blink, skilt og halo kjørelys.


Legger ved noen bilder så skriver jeg litt mer seinere. Har vært en treig prosess med godkjenning - noe som jeg kan
komme tilbake til.


Åpen frakter fra Oslo til vestlandet var eneste mulighet jeg hadde der og da - noe som resulterte i en skitten bil..
Bilde


Kom seg med en vask
Bilde


Første natt på stallen
Bilde

-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 17:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Nydelig bil, og flotte specs på oppgraderinger!


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 19:13 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Da bilen var på plass startet jeg å gå over den for å finne eventuelle utbedringer før førstegangsvisning i April 2015.
Fant en liten lekkasje på bensintanken som viste seg å være gummipakningen på pickupen - noe som er et kjent problem.
Erstattet denne med ny pickup, korkpakning, nye skruer og nye kobberskiver. Byttet i samme slengen ut stroppene til tanken
med nye rustfrie. Tanken ble forøvrig tett.

Bilde

Fant også noen krakeleringer i foringene på bærearmene foran, så de byttet jeg også med nye polyuretan foringer fra
Energy Suspension. Det var et slit å få spindlene av bærearmene uten rett verktøy, så jeg endte til slutt opp med å ta
hele dritten ut i ett uten å dele det opp - noe som gikk helt fint 8)


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Etter litt annet småplukk reiste jeg for å vise bilen i April. Kvelden før - kl halv ett - oppdaget jeg at ikke
hadde ryggelys :shock: ...så jeg var litt usikker på hvordan det ville bli oppfattet. Jeg nevnte det da jeg ankom
hallen, men fikk kjapt til svar at det ikke var std utstyr på denne bilen, så det gikk fint..

Bilde


Bilde


Trodde det skulle gå greit, men det viste seg at der var så mye nye deler på bilen at alt måtte omsøkes..
Dermed ble det vedtak om søknad foruten om utbedringer :cry: fikk påpekt sideglass som var for mørke,
lydnivå, krav om effektmåling, parklys foran var for gule OG ikke rammenr på ramme. Jeg ringte for sikkerhets
skyld stasjonen FØR jeg viste den og spurte om jeg skulle slå det inn og fikk til svar at jeg ikke skulle gjøre
noen ting som helst. Så når jeg kommer på visning var det omtrent det første jeg fikk spm om om jeg hadde
banket det inn.. Artig.

Så da gikk turen hjem med en grei to-do liste..


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde

-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 20:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Flott bil! Synd de pirket på ruter og parklys. Merklig ting å henge seg opp i. Jeg hadde ikke noe nummer i ramma sjøl, men det banka de inn på stasjonen. Jeg hadde derimot serienummer i dørkarmen som matchet title.

Litt synd det er så tilfeldig hvem man møter ifm med disse førstagangsvisningene. Han karen jeg møtte var veldig hjelpsom og grei, men de andre på stasjonen kretset rundt oss som klegg og la seg oppi det meste. Heldigvis var det han "greie" som skrev vedtaket!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 20:42 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Søknad ble skrevet og sendt. Etter en del fram og tilbake fikk jeg midlertidig svar på søknaden på sommeren 2015.
Da ønsket de uttalelse fra Amcar. Kontaktet de samme dag som de startet 40-dagers cruiset sitt :roll: ..så der var
ingen på jobb. Dermed ble alt utsatt nesten to måneder - Hurra.

Så startet papirarbeidet med Amcar i Trondheim. Det viste seg at de ikke kunne gå god for oppsettet med luftfjæring jeg
hadde selv om alt var innenfor retningslinjene som kom i fjor. Grunnen var at støtdemperene hadde uoriginal plassering.
Dette er ikke et punkt i retningslinjene. Der står bare at dempere bør ha tilnærmet 90 grader plassering til horisontalplanet.
Har også sett flere biler med uoriginal støtdemperplassering her hjemme..

Rutene var sotet så her var det bare å bestille nye med grønn original toning. 6 ruter tilsammen. Har pr dato bare byttet
de fire rutene i dørene - noe som var jobb nok :? Drittarbeid.


Bilde


Bilde


Bilde


-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 20:47 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Gleid skrev:

Litt synd det er så tilfeldig hvem man møter ifm med disse førstagangsvisningene. Han karen jeg møtte var veldig hjelpsom og grei, men de andre på stasjonen kretset rundt oss som klegg og la seg oppi det meste. Heldigvis var det han "greie" som skrev vedtaket!


Sent from my iPad using Tapatalk


Tja,

Min opplevelse var to hyggelige besøk med to oppegående mennesker. Kanskje litt pirk - bilen kunne like godt gått gjennom spør du meg, men
kan også forstå at alle de nye delene krever en ny runde og en anbefaling. Det meste av rotet jeg har opplevd er papirmølla og tid og kostnader
med unødvendige oppgraderinger mellom førstegangsvisning og etterkontroll.

-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 18. Aug 2016 23:21 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Så var det tid for effektmåling. Etter litt fram og tilbake ble jeg beordret til å foreta en test på rullende landevei.
Nærmeste for meg var Protrim på Fagernes - 30 mil hver vei. Turen ble tatt i Oktober 2015 og veien over Valdresflye
hadde nysnø nesten inn i kjørebanen - Fin tur uansett, og masse fine bilder fra turen :D

Bilen bremset 325 hk/6000 o/min på bakhjula på en Mustang dyno. Da gikk effektkurva fremdeles bratt oppover, men
vi dro den ikke lenger fordi jeg hadde 30 mil å kjøre hjem..


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde''


Bilde


Bilde

-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Aug 2016 00:41 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Utpå våren måtte jeg finne en løsning på luftfjæringen. Settet som satt på fra "Ponch the bagman" var som
sagt innenfor på alle punkt - som trykk, styring, belger, stabilisatorstag etc. Det jeg trengte for en anbefaling
var luftdempere med dempere i midt. Jeg vurderte å kjøpe bare et par Shockwave dempere fra Ridetech, men
så tenkte jeg - faen heller - skal det være så skal det være ..og kjøpte et helt sett.. Bestilte fra USA, men etter
å ha fått estimert frakt på over 1100 dollar fikk jeg bakoversveis og satte ordren på hold. Hørte likesågodt med
Minge's - de fiksa deler billigere enn fra nettbutikk i US =D>

I midten av Mai kom delene. Det var kvalitetsfølelse fra starten. Godt pakket og fine deler..

Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


De øvre bærearmene ble montert med nye CPP Stag med 5 grader ekstra caster
Bilde


Av med framvogna igjen..
Bilde


Braketten til stab-staget måtte modifiseres for å passe '57-ramma
Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bak ble fester sveist til akselen og 4-link med panhardstag og dempere montert
Bilde


Bilde


Bilde


Demperene rundt er justerbare gassdempere med 26 klikks justering
Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Etter alt var ferdig montert ble elektronikken fyrt i gang - og alt funket knirkefritt! Bilen ligger bra på veien. Kjenner
at begrensningen ligger i sofa og dekk nå :wink: Det gjorde seg med senking bak og. Bilen hever seg til kjørehøyde når man
skrur på tenninga. 1 cm klaring til bunnpanne og eksos når den ligger nede..
Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


Bilde


-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Aug 2016 08:56 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 03. Feb 2015 14:59
Innlegg: 34
Vanvittig pen bil, dette blir morro å følge med på. :) Gir inspirasjon til oss andre!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 19. Aug 2016 11:45 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Parallelt med arbeidet på understellet fikk jeg også et hyggelig brev fra ACCN i Trondheim med de
varmeste anbefalinger av ombyggingen og delene som var brukt. Alt var gjort og brukt før på andre
biler. Med dette dokumentet, bremsepapirer og utbedringer fra første vedtak gikk det tre til fire uker
før jeg fikk positivt svar og godkjent søknad om ombygging fra SVV. De krevde nå i tillegg dokumentasjon
på hjulstilling fra godkjent verksted. Justerte selv for og bakstilling på garasjegulvet med målband og
vater. Camber og spissing ble justert og bakasel ble sentrert og vinklet. Da jeg kom på verksted var
faktisk alle verdiene grønne. De justerte bare inn litt spissing - som jeg hadde justert til 0

Bilde

En måned etter godkjent søknad fikk jeg endelig time - utsatt for andre året grunnet ferieavvikling - og
jeg skulle møte med bilen en mandag i Kristiansund. Avdelingene for "omfattende ombygde kjøretøy" er
hos SVV region vest i Ålesund og KrSund. På onsdagen før fikk jeg en telefon om at timen min var avlyst
grunnet sykdom - men jeg kunne komme på visning allerede på fredagen i stedet - i Ålesund. Hadde enda
ikke trekt eksosanlegget men takket ja. Jobbet 16 timer på torsdagen for å få alt klart og så bar det i vei
først til verksted for sjekk av hjulstilling og etterpå til etterkontroll.

Heldigvis gikk det bra! Hyggelig kar som kontrollerte bilen. vi kjørte en tur, så sjekkket vi vekt, bremser og
så var det på bukken. jeg forklarte alt som var byttet i hjuloppheng og hvordan det fungerte. Vi prøvde
systemet og tok mål av bilen i kjørehøyde for innføring i vognkortet. Ingenting som var sjekket på visningen
første gang ble sjekket og resten av tida gikk med til å få data skrevet inn i vognkortet.

Hurra! Godkjent bil på bukken på etterkontroll..
Bilde


Hjemme igjen med godkjent bil
Bilde

Alt i alt ble det en ganske dyr affære - mye deler, mye farting med prøveskilt, to sett med nye framdekk før de
ble fornøyde - og fram for alt mye jobb. Erfaringer å ta med seg til neste gang uansett.

Det hører også med til historien at jeg bestilte skilt til første visning fordi jeg var ganske sikker på at det ville
la seg godkjenne ganske raskt - MEN når jeg sjekket opp igjen nummeret til etterkontroll var det tatt av en
annen bil i Sogndal :roll: Typisk. Så da ble det også et nytt sett med skilt.


Nummeret nå er blitt S-1215
Bilde


-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Aug 2016 18:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Flott det gikk i orden til slutt! Den nye luftfjæringa så helt porno ut!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 26. Aug 2016 11:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 05. Okt 2010 16:53
Innlegg: 206
GRATULERER MED EN FLOTT BIL!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 30. Aug 2016 14:11 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
tøft :D

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 30. Aug 2016 22:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Apr 2015 21:02
Innlegg: 35
Ja, liker bilen svært godt 8) Nå som den har 4-link lurer jeg på om jeg skal kline til med minitubs også slik at
jeg får på litt breiere dekk og felger bak. Har minitubba før, og det er jo litt arbeid, men det er jo snart vinter
og så må jeg jo ut med bakseter og sidepaneler bak for å bytte til grønne sideruter uansett. Lurer fælt på om jeg
skal kjøre old school med 15" felger eller om jeg skal kjøre på med store hjul. Er ikke så veldig fan av Torque Thrust
i utgangspunktet, så har lyst å bytte ut uansett. Med minitubs kan man få plass til 15x12 eller 20x12" felger for den
sakens skyld.

Vi får se hva som skjer.

-H


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 02. Sep 2016 13:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 08. Jan 2011 01:34
Innlegg: 192
Bosted: Sortland
veldig fin bil.
Har fundert mye frem og tilbake på ridetech luftfjæring til camaroen, men svirrer litt mellom det og komplett pakke med subframe fra speedtech. går forsåvidt å kombinere de to også :) ..
Fornøyd med komforten på ridetech?

_________________
-68 Camaro RS i grei bruksstand.
-04 Tahoe LT
-07 BMW 525dat


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 42 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support