AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 20. Apr 2024 00:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 141 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 12:44 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
på utsiden av rammen under føresetet, satt det på min gamle ford!
Men om det er på samme plass på din vet jeg ikke!

Vær opmerksom på at tallene kan være dårligt risset inn, og at du i så tilfelle må fjerne både lakk og rustbeskyttelse, for at finne tallene!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 14:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Man kan prege inn rammenummeret selv. De har kanskje noen sånne penner som går på luft på Biltema el lign steder?
Tror du må ha det på plass før du får godkjent bilen. Det måtte ihvertfall jeg.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 20:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 19. Apr 2012 13:26
Innlegg: 67
Bosted: Oslo
Bilen ble idag vist i Sarpsborg, hovedkonklusjon: Ingen skilter pga. manglende rammenummer. De hadde ikke mulighet til å gravere dette inn. Dette er jo veldig synd. Jeg hadde ingen ide om at dette kunne bli noe problem. Rammen er svært strøken og har svart fin original lakk, så da vi ikke fant noe under støv og skitt, så mener jeg dette må bankes inn..... Jeg hører Biltema har et sett som kan prege dette inn med slag... innspill? Jeg fant ikke noe nummer på toppen av høyre ramme foran, og kunne ikke kjenne noe under setet...

Dagen hadde også andre negative elementer. På vei ned fra Oslo så røk en slange med kjølevæske. Dette var en uoriginal gammel slange som uansett skulle byttes, men den holdt altså ikke. Det satte jo en viss demper på deler av kontrollen at det dryppet en del fra bilen. (Kontrolløren trodde dette var olje....) Derfor ble det en mangellapp på lekkasje, og han mente i tillegg å kunne høre at det var lekkasje fra manifold, derfor slang han også dette på mangel.

Han kommenterte at jeg kunne få alt godkjent om jeg kunne fikse dette umiddelbart. Slange ble byttet på et verksted 100 meter unna. Og de fant ingen lekkasje fra manifold av betydning. Men da jeg kom tilbake til kontrolløren med svar på tiltale, ble konklusjonen ingen skilter, fordi han ikke kunne prege inn rammenummer..... Da hadde allerede gutta på dette forum fortalt at manglende rammenummer kunne være et problem. (!).

Det positive med dagens tur til Saprsborg må jo være at kontrolløren (som viste seg være ganske nøye), ikke fant noen andre negative kommentarer på bilen. Oppheng og bremser og alle tekniske detaljer gikk rett igjennom. Fantastisk. Han synes at dekkene kledde bilen, så de kommer rett på vognkortet. (Amcar papirer) Dessuten var bremsene så gode, at han tilogmed godkjente dem uten å starte motoren (!). Altså uten å bruke bremsekraftforsterkeren.

I tillegg er jo bilen nydelig å kjøre. Presis og sterk. Gode jevne bremser og bilen ligger flott på veien uten å vandre.

Jeg kan jo legge til noe mer negativt. Bilen stoppet bilen på veien et par ganger idag pga. dårlig drivstoff-tilførsel. Bilen går jo nydelig ellers, så dette må skyldes rusk i tanken eller noe annet i drivstofftilførselen... Dette kom helt tilfeldig, men ikke veldig moro. Innspill?

Konklusjon: Jeg bestiller ny time snarest, og ettersom det bare gjenstår å påvise ny slange og innbanket rammenummer, så vil jo dette gå meget bra!!:)


Vedlegg:
DSC_5756.jpg
DSC_5756.jpg [ 193.02 KiB | Vist 4553 ganger ]
Filkommentar: Det lille røde slangen på 4 cm sprakk, men ble byttet. Uoriginal fra USA.
DSC_5749_sirkel.jpg
DSC_5749_sirkel.jpg [ 229.25 KiB | Vist 4553 ganger ]
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 21:02 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 03. Jan 2011 04:29
Innlegg: 96
Bosted: Lillestrøm
Viste selv en 75 Camper Special på Risløkka idag. Hadde heller ikke rammenr på ramma. Kontrollør var meget behjelpelig og risset dette inn uten et eneste spørsmål! Merkelig det er forskjellig praksis på dette... Men det er jo Statens Feilvesen vi snakker om #-o

_________________
1957 Cadillac Eldorado Seville
1960 Chevrolet Apache 10 Stepside
1979/91 Jeep Grand Wagoneer
1982 Cadillac Fleetwood Brougham
1987 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4 http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18034
1988 Chevrolet S10 Ext Cab 4x4


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 21:42 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 19. Apr 2012 13:26
Innlegg: 67
Bosted: Oslo
hkjensli skrev:
Viste selv en 75 Camper Special på Risløkka idag. Hadde heller ikke rammenr på ramma. Kontrollør var meget behjelpelig og risset dette inn uten et eneste spørsmål! Merkelig det er forskjellig praksis på dette... Men det er jo Statens Feilvesen vi snakker om #-o


Han kunne fortelle at noen kunne gjøre dette, men ikke i Sarpsborg. Uflaks. Og veldig skuffende. Vurderer å kjøpe prege verktøy på ebay, men noen sier de har dette på biltema. Ønsker banke dette inn skikkelig.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 22:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 04. Des 2009 16:11
Innlegg: 166
Bosted: Fredrikstad
Trodde det kun var vegvesenet som hadde myndighet til å gjøre dette? Jeg var i den samme hallen som deg (Sarpsborg) i april og fikk gravert inn rammenummeret på min 73 F100 på nytt.

_________________
1973 Ford F-100 Explorer
1977 Mercury Cougar XR-7 solgt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 22:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 19. Apr 2012 13:26
Innlegg: 67
Bosted: Oslo
Edelbrock skrev:
Trodde det kun var vegvesenet som hadde myndighet til å gjøre dette? Jeg var i den samme hallen som deg (Sarpsborg) i april og fikk gravert inn rammenummeret på min 73 F100 på nytt.

Hva.... Det er jo galskap. Han sa han ikke kunne gjøre dette. Dette måtte jeg gjøre selv eller få en gravør til å gjøre. Et alternativ er kanskje å finne en trafikkstasjon som kan gjøre det mens vi er på plass.... men Sarpsborg gjorde det for deg altså..... WTF.....
Jeg er som sagt keen på å banke dette selv. Men har noen erfaring.... Tips?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 22:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 09:30
Innlegg: 114
Bosted: Sande i Vestfold
Synd det ikke ble skilter, men det er jo ihvertfall bare bagateller som skal til før de er på plass :)

Å banke inn nr i ramma med pregeverktøy krever bra/skarpt verktøy og seriøst harde slag for å bli bra. Selv liker jeg bedre å gravere/risse det inn. Fungerer helt fint med Dremmel og riktig verktøy til den. Og en stø hånd.

En annen ting.. En gammel pickup med slitt originallakk og ubehandlet understell er særdeles lite glad i veisalt. Det aller verste er slik det er nå om dagen med plussgrader, våte veier og masse salt. Kryper inn over alt.. Vær flink og spyl den godt både over og under :wink:

_________________
1951 Chevrolet Styleline Deluxe Sport Coupe
1956 Ford F-350 Flatbed
1963 Ford Ranchero
1965 Plymouth Valiant V100
1965 Ford Mustang


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 23:30 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 19. Apr 2012 13:26
Innlegg: 67
Bosted: Oslo
Takker igjen for tips. Men er det virkelig riktig at rammenummeret ikke finnes på flere av disse, eller er det bare umulig å finne blant rust og skitt?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Nov 2012 23:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 04. Mai 2007 10:45
Innlegg: 103
Dette med at de ikke risser/preger inn VIN-nummer på ramma i Sarpsborg er faktisk helt på trynet. Hvis du kommer på Risløkka med dette gjort på forhånd vil de bli ganske sure, for der mener de at dette er noe som skal gjøres ved registrering etter at de har fastslått at bilen har korrekt identitet.

Jeg påpekte denne urimeligheten med forskjellig praksis, og de var helt enig med meg og at dette var tatt opp mange ganger med Sarpsborg, uten resultat. Du er desverre ikke den første som har fått merke dette på kroppen. Etter den beskrivelsen av kontrollen din vil jeg gjette at tjenestemannen ikke var av norsk opprinnelse?

Ramma har hardt stål og det er ikke lett å slå inn nummer selv med skarpt verktøy, det er bedre å risse, eller kjør ned til Risløkka og spør pent om de kan hjelpe deg.

_________________
2001,5 Dodge Ram 5.9 Cummins
1956 Chrysler 300B
1956 Chrysler New Yorker St.Regis 2dht
1956 Chrysler New Yorker Town & Country
1956 Chrysler Windsor Limousine


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2012 00:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 19. Jun 2012 22:56
Innlegg: 4
Bosted: Bamble
Det var trist det med rammenr. Jeg viste min f100 70 mod i sommer. Rammenr på min står på ramma under innerskjermen på høyre side foran. Jeg kikket etter dette da jeg hadde av innerskjermen. Var ikke lett å finne . Han på biltilsynet måtte pusse fram dette med smergelpapir da jeg viste den. Hadde jeg ikke sett hvor det stod da jeg hadde av innerskjermen hadde jeg ikke funnet dette med innerskjermen på.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2012 11:53 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 19. Apr 2012 13:26
Innlegg: 67
Bosted: Oslo
Saltis skrev:
Det var trist det med rammenr. Jeg viste min f100 70 mod i sommer. Rammenr på min står på ramma under innerskjermen på høyre side foran. Jeg kikket etter dette da jeg hadde av innerskjermen. Var ikke lett å finne . Han på biltilsynet måtte pusse fram dette med smergelpapir da jeg viste den. Hadde jeg ikke sett hvor det stod da jeg hadde av innerskjermen hadde jeg ikke funnet dette med innerskjermen på.

Kan du beskrive mer nøyaktig for hvor jeg kan finne dette? Jeg ser jo ramma fra toppen i motorommet, eller mener du at den ligger på kanten, under skjermen, mot hjulet?
Jeg vet at F250 og F100 har forskjellige rammer, så dette er kanskje ikke relevant.

Jeg må spørre igjen: Er det virkelig vanlig med rammen uten nummer overhodet? Eller er de bare utydelige?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2012 12:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Ford har pleid å være flinke med rammenr.. Men ja, kan fort være vanskelig å finne..

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2012 12:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 22. Nov 2012 09:03
Innlegg: 5
Ser ut som dette er hvor du bør lete, sjekk bilde her : http://www.fordification.com/tech/image ... tionsL.jpg :idea:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Nov 2012 12:46 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 19. Apr 2012 13:26
Innlegg: 67
Bosted: Oslo
BSATom skrev:
Ser ut som dette er hvor du bør lete, sjekk bilde her : http://www.fordification.com/tech/image ... tionsL.jpg :idea:

Supert, takk for tips og bra bilde!! Men har sett ganske nøye foran... men skal lete mer. Jeg skal legge ut et bilde av rammen her. Den er svart og blank. Ganske annerledes enn den rustne på bildet...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 141 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support