Heisann!
Jeg kjøpte en 1972mod Ranchero for et par år siden av en meget hyggelig kar i Skien. Men som nå trenger litt TLC( noe den forsåvidt har trengt hele tiden, men den er for god til å la stå ), men som allerede har fått litt TLC. Jeg har skrudd en del bil, men ikke så gammel, og ikke så omfattende.
Den trenger litt utbedringer før eu-kontrollen nå i år, men som også vil gjøre bilen så mye bedre på sikt.
Legger ved noen bilder av det som er gjort, og vil bli gjort.
Alle 4 frontlyktene er byttet i nye. De måtte byttes da v.f hadde sprekt, og reflektorene i de andre var mer enn gåen.
De gamle datt fra hverandre under demontering.
Varmeapparatet måtte ut, da det uler så fort den begynner å snurre.
Ikke store jobben å få skrudd den ut. Har ikke fått tak i ny enda, så skal se om det er mulig å "gi den nytt liv" les: smøring
Neste jobb var å få rettet på vinduet, så den faktisk tetter mellom pakning og rute.
Før demontering:
Mulighetene for å justere det vinduet er sinsykt bra. Inn, ut, bak, forover.
Det gikk ikke bra med speiljusteringsbryteren på venstre side, enda en ting på lista som må fikses.
Insturmentpanelet er litt værsykt. Turteller, Odometeret og voltmeteret fungerer ikke.
Demontert
Jeg fant ut hvorfor turtelleren ikke funket iallefall. Tappen som skal inn i turtelleren hadde knekt.
Den skal vist se slik ut:
Lageret inn i bak kant av girkassen lekker bitte litt olje, nytt innkjøpt og klar for montering.
Bensinreleet er nå også byttet.
Fordeleren som satt i bilen hadde en god del slakk i akselen, så ny ble innkjøpt og montert. Jeg kjøpte også Pertronix ignition set med ny coil og pluggledninger.
Gammel:
Sette den nye ned igjen er noe forbanna, mulig det er lett, men sloss med den endel for å få den i TDC.
Jeg har også et problem etter at den er satt på. Den startet med engang, men så fort jeg setter på vakuumet fra gasseren så dør den ut. Gasseren er ikke justert etterpå, må jeg det? noe grunn for at den ikke går som den skal etterpå?.
Den går helt fint uten vakuumet. Jeg har ikke prøvd å gi den gass etter at den er byttet.
Noen som kan si meg hva slags gasser dette er? (jeg vet fordeleren står feil) Det er holley iallefall
Dette er det eneste nummeret jeg fant på den, og min google-fu gir meg ingenting.
En av de større problemene jeg har er ledningsnett, eller kontakten mellom coupeen og motorrommet.
Det er 2 store kontakter ved siden av hverandre, en som har med tenning, motor osv på, også den som har med lys i fronten å gjøre.
Det startet med at frontlyktene ikke gikk på, når bryteren ble vridd på, så plutselig funket de igjen, for så å bli borte.
Så jeg og min far finner ut, når vi dytter på kontakten inne under dashbordet på venstre side, så lyser de. Det ledningsnettet er fikset på før, ikke noe som er overraskende, men nå må noe gjøres da kontakten har brent og smuldrer opp.
Så den blir skrudd løs, og ser slik ut på motorsiden av kontakten.
Kontakten fra sikringsboksen og bilen ser slik ut:
som igjen ender opp slik:
et litt bedre oversikt bildet:
Noen som vet hva de runde metall sakene på sikringsboksen er?
Koblingsskjema? hahah!
Flere oppdateringer kommer iløpet av sommeren, da jeg håper å få den igjenom eu-kontrollen i år.(håper jeg
)
Det er ekstremt god lærdom. Bytte av fordeler med den forbanna pinnen til oljepumpe var noe herk.
Takk for at du leste!